شناسهٔ خبر: 33733858 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

وضع عدالت خراب است اما بن بستی وجود ندارد

احمد توکلی نماینده اسبق مجلس و رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت با اشاره به تجربه ۵۰ ساله خود در عدالتخواهی گفت: وضع عدالت در کشور خیلی خراب است، ولی بن‌بستی وجود ندارد. وضعیت کنونی عدالت اجتماعی معلول حاکمیت فضای نئولیبرال در نظام تصمیم گیری کشور است. پذیرش تئوری‌های نئولیبرال دلیل وقوع شوک‌های ارزی است که حداقل سه بار در کشور رخ داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز احمد توکلی نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی و رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در آیین رونمایی از کتاب «شاخصی برای عدالت» ضمن تقدیر از نویسندگان این کتاب، به معرفی عناصر و سیر کلی کتاب پرداخته و سپس به ارائه نظرات خود در مورد وضعیت عدالت در حال و آینده کشور پرداخت.

اشرار یقه‌سفید امروز پست و منصب دارند

وی اولین سوال مهم را چرایی لزوم شاخص سازی دانسته و توضیح داد: شاخص‌ها، مقدمه واجب اصل «امر به معروف و نهی از منکر» و ابزاری برای هم‌نظری حاکمان، سیاست‌گذاران و مردم هستند. این هم‌ نظری موج و حرکت اجتماعی ایجاد خواهد کرد.

ترک امر به معروف منجر به آن می‌شود که شِرار خلق بر مردم حکومت کنند. امروز در مواردی در کشور برخی اشرار یقه سفید که خطرناک‌تر از اراذل و قمه کش ها هستند، پُست و منصب دارند. بدین جهت واجب الهی به نام امر به معروف و نهی از منکر، نیازمند قدرت ارزیابی و اطلاعات بوده و بدون آن، امکان امر به معروف و نهی از منکر وجود ندارد. در چنین مواردی شاخص ها می توانند قدرت ارزیابی را به آمران به معروف بدهند.

راهبری شاخص ها و تسهیل فرایند غربی سازی

وی اظهار داشت: کتاب «شاخصی برای عدالت»، با بحثی مهم و حائز اهمیت آغاز می‌شود و آن مبنای پیشینی، ارزشی و هنجاری شاخص‌های ترکیبی در عرصه حکمرانی جهانی است. تدوین شاخص‌ها، مقوله‌ای سخت و هزینه‌بر است و بدین جهت در یک دوره تاریخی، کشورهای سرمایه‌داری و پیشرفته غربی، هدایت و جریان اصلی تولید و راهبری این شاخص‌ها را به عهده گرفته و از آن به عنوان بستری برای تسهیل فرآیند «غربی‌سازی» کشورها بهره می‌بردند.

وضعیت کنونی عدالت اجتماعی معلول حاکمیت فضای نئولیبرال

وی با مرور نظریه‌های نسبت رشد اقتصادی و برابری در ادبیات علم اقتصاد، باور به تزاحم میان این دو را فرضیه‌ای شکست خورده در تئوری‌های سده گذشته تلقی کرده و افزود: وضعیت کنونی در حوزه عدالت اجتماعی، معلول حاکمیت فضای نئولیبرال بر نظام تصمیم‌گیری کشور در سه دهه گذشته بوده است؛ در حالی که در ادبیات جدیدِ «اقتصاد توسعه»، برابری و عدالت اجتماعی، شرط و زیرساخت رشد اقتصادی قلمداد می‌شود.

توکلی ادامه داد: حاکمیت سه دهه گذشته مدل‌ها و نظریه‌ های نئولیبرال، عامل ایجاد شرایط کنونی در وضع هشدارآمیز اقتصادی و اجتماعی و موقعیت نگران‌کننده عدالت در کشور است. عناصر لیبرال مسلک، در راستای اهداف سازمان‌های بین‌المللی، عملا حاکمیت مدل‌های غربی در کشور را فراهم می نمایند. پیگیری این مدل‌های نئولیبرال، منجر به خلق بحران‌هایی شبیه شوک‌های ارزی می‌شود که حداقل سه بار در این سه دهه رخ داده است.

وضع عدالت خراب است اما بن بستی وجود ندارد

توکلی افزود: به عنوان فردی که حدود ۵۰ سال است عرصه عدالتخواهی فعالیت و مبارزه می‌کنم به مسئولین کشورها بارها گفته‌ام که وضع خیلی خراب است اما بن‌بستی وجود ندارد و جای یأس و ناامیدی نیست، جای عقلانیت و دین است. این نابرابری در همه اشکال خود برای کشور نگران‌کننده است. به‌عنوان‌ مثال، هم اکنون بیش از ۵۲ درصد سپرده‌های بانکی، در اختیار چهار ‌دهم درصد افراد حقیقی است. این اعداد واقعاً به‌صورت فاجعه‌آمیزی با استانداردهای جهانی، متفاوت است. تشکیل قله‌های بلند ثروت امروزی، دره‌های عمیقی را برای مردم ایجاد کرده است. هم‌چنین توزیع نابرابر مناصب در عرصه قدرت، آثار و پیامدهای خود را بر افزایش شکاف در عرصه ثروت نیز گذاشته است. این موضوع در مورد پدیده‌های اجتماعی مانند افزایش بیکارانی که قبلاً شاغل بوده اند یا وضعیت مسکن طبقه متوسط و کم‌درآمد نیز امروز به خوبی نمایان است. پذیرش تئوری های نئولیبرال، امروز ما را به این نقطه رسانده است.

منبع:

جامعه خبری تحلیلی الف، کد مطلب: ۳۹۸۰۴۰۵۰۸۰

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان

نظر شما