شناسهٔ خبر: 33719913 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

واشنگتن پست:

طرح کوشنر مشابه طرح‌های شکست‌خورده قدیمی است

واشنگتن پست طرح اقتصادی جارد کوشنر برای فلسطینیان را مشابه طرح های قدیمی و شکست خورده در این رابطه دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، پایگاه اینترنتی واشنگتن پست طرح اقتصادی جارد کوشنر مشاور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای فلسطینیان را مشابه طرح های قدیمی و شکست خورده در این رابطه دانست.
در این گزارش به قلم کلر پارکر آمده است: دولت دونالد ترامپ روز سه شنبه نشستی را با هدف گردآوری پنجاه میلیارد دلار و تخصیص آن به فلسطینی ها و ایجاد رشد و توسعه اقتصادی برای مردم فلسطین برگزار کرد. پیشنهادهای مختلفی در قالب طرح اقتصادی دولت ترامپ مطرح شده که از آن جمله می توان به ایجاد یک کریدور با عبور از داخل اسرائیل و تصفیه خانه های آب مبتنی بر استفاده از انرژی خورشیدی اشاره کرد.
طرح اقتصادی نود و شش صفحه ای که روز شنبه از سوی کاخ سفید منتشر شد ادعا می کند «بلند پروازانه ترین و جامع ترین تلاش بین المللی برای فلسطین تا به امروز» است و همزمان جارد کوشنر مشاور و داماد ترامپ که معمار این طرح محسوب می شود آن را «فرصتی برای قرن حاضر» خوانده است.
این در حالی است که کارشناسان معتقدند برخی مؤلفه های مهم این طرح اصولا حرف تازه ای نیستند و در غیاب هر گونه توافق سیاسی رضایت بخش میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها در گذشته نیز به شکست انجامیده اند.
به گفته دیوید میلر محقق برجسته مرکز وودرو ویلسون که زمانی تحلیلگر و مذاکره کننده ارشد وزارت امور خارجه آمریکا بوده، طرح مورد نظر کوشنر که به طور رسمی در کنفرانسی در بحرین رونمایی شد تازه ترین و گسترده ترین تلاش مشابه طرح مارشال برای خاور میانه است. میلر افزود «هر چیز تازه ای لزوما یک چیز بهبود یافته نیست.»
این طرح حتی پیش از رونمایی نیز به عنوان یک طرح شکست خورده و مرده شناخته شده است. نه اسرائیل و نه فلسطینیان نماینده ای به نشست بحرین اعزام نکردند. فلسطینی ها و بسیاری از دولت های عربی تاکید کرده اند که طرح های اقتصادی در فقدان حل و فصل اختلافات سیاسی عمده میان دو طرف، عملی نیستند.
کارشناسان نیز می گویند بسیاری از مؤلفه های طرح کوشنر نه صرفا به علت نبود سرمایه و حمایت مالی، بلکه به علت بی توجهی به سؤالات سیاسی زیربنایی مربوط به کنترل ارضی و حاکمیت ملی فلسطینیان شکست خورده اند.

نظر شما