شناسهٔ خبر: 33719562 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خراسان شمالی کمترین زندانیان مهریه کشور را دارد

بجنورد- ایرنا- رئیس کل دادگستری خراسان شمالی گفت: این استان با ۲۴ زندانی مهریه، کمترین زندانیان این بخش را در کشور دارد که همه این افراد با دادن تقاضای اعسار، موقتا آزادند.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام اسدالله جعفری روز چهارشنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به دستور رئیس قوه قضائیه در مورد بررسی پرونده های زندانیان مهریه؛ شمار آنان، مدت زمانی که در زندان به سر برده اند، میزان بدهی آنها و اینکه آیا اقدامی برای صلح و سازش این افراد انجام شده یا نه، احصا و مشخص شد در این بخش استان ما کمترین زندانی مهریه را دارد.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی افزود: دادگستری خراسان شمالی در پی اجرای سیاست حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری چندین محور کاری و عملیاتی را در حال انجام دارد که یکی از آنها استفاده از کمک‌های ستاد دیه برای آزادی زندانیان جرایم مالی و غیر عمد است.

وی با بیان اینکه ستاد دیه خراسان شمالی در سال ۹۶، ۲۴۷ زندانی را از طریق ستاد دیه آزاد کرده است، افزود: این افراد از محکومان جرایم غیرعمد محکومان مالی غیرکلاهبرداری، تصادفات و حوادث ناشی از کار بودند.

وی شمار زندانیانی را که در سال ۹۷ از طریق ستاد دیه آزاد شده اند، ۳۰۹ نفر برشمرد و گفت: هم اکنون هیچ فردی در استان به جرم تصادف غیرعمد زندانی نیست و ما از استان‌هایی هستیم که در این مورد بهترین رتبه‌ها را داریم.

جعفری با بیان اینکه در رابطه با دیه ناشی از کار فقط یک زندانی در استان محبوس است، گفت: در سفر رئیس ستاد دیه کشور از وی قول گرفتیم که بخشی از بدهی یک میلیارد ریالی این زندانی را ستاد دیه تقبل کرده و بخشی نیز با استفاده از تسهیلات پرداخت شود.

در استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی هزار و ۵۰۰ نفر زندانی هستند و متوسط نرخ زندانی در این استان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۳۳ مددجو است که این میانگین در کشور ۲۶۹ نفر است.
به گفته مسئولان مرتبط، جمعیت کیفری خراسان شمالی در زندان‌ها به کمتر از ۲ هزار نفر کاهش یافته که این رقم در سال‌های پیش از این ۲ هزار و ۵۰۰ نفر بوده است.
علاوه بر وجود سه زندان در هر یک از شهرستان‌های بجنورد، شیروان و اسفراین، یک کانون اصلاح و تربیت و یک بازداشتگاه نیز در بجنورد فعال است.

ب / ‏۵۱۳۲

نظر شما