شناسهٔ خبر: 33716080 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

سعد الحریری: همه لبنان با «معامله قرن» مخالف است

نخست‌‌وزیر لبنان بر موضع یکپارچه دولت این کشور برای مقابله با «معامله قرن» تأکید کرد و گفت، قانون اساسی لبنان اجازه اسکان دائمی آوارگان را نمی‌دهد.

صاحب‌خبر -

العالم - لبنان

«سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان امروز (سه شنبه) از اینکه برخی در موضع دولت لبنان در قبال طرح «معامله قرن» شک دارند ابراز تعجب کرد و گفت: دولت لبنان علیه معامله قرن است و قانونی اساسی ما اجازه اسکان (دائمی آوارگان فلسطینی) را نمی‌دهد .

بر اساس گزارش وبگاه «النشره»، الحریری ادامه داد: موضع من (در این مسأله) مانند موضع نبیه بری رئیس پارلمان است، لبنان با فلسطینی‌هاست و فلسطین در وجدان تمام لبنانی‌ها و عرب‌ها حاضر است و هیچ کسی در موضع دولت شک ندارد.

«جرد کوشنر» داماد و فرستاده رئیس‌جمهور آمریکا شنبه هفته جاری مدعی شد که در طرح صلح پیشنهادی آمریکا طرحی 5 میلیارد دلاری وجود دارد که بر اساس آن کرانه باختری به نوار غزه متصل می‌شود.

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در اولین واکنش رسمی این کشور به اظهارت کوشنر گفت: برخی سکوت رسمی لبنان را به معنای این پیشنهاد مسموم قلمداد نکنند، تأکید می‌کنیم تنها سرمایه‌گذاری که در لبنان جایی ندارد، سرمایه‌گذاری به حساب مسأله فلسطین و حقوق ملت فلسطین است. اگر برخی گمان می‌کنند اشاره به میلیاردها دلار می‌تواند لبنانِ تحت فشار اقتصادی را فریب دهد، در اشتباه هستند.

وی خطاب به کوشنر اعلام کرد: لبنانی و لبنانی‌ها به شاهدان دروغین یا شرکای فروش فلسطین با بهای ناچیز نمی‌شوند و مسجدالاقصی و کلیسای «المهد» (واقع در قدس) قبل از اینکه مسأله‌ای جغرافیایی باشد، مسأله‌ای آسمانی است.

معامله قرن، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه «اسرائیل» با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است. در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

فارس

نظر شما