شناسهٔ خبر: 33713083 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

هشدار ­رئیس پلیس راهور؛

کشته شدن 2 هزار و 584 نفر در تصادفات دو ماه

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- رئیس پلیس راهور ناجا: 17 هزار و 181 کشته و 325 هزار مصدوم و مجروح در سال 97 گزارش شده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، سردار «کمال هادیانفر» رئیس پلیس راهور ناجا صبح امروز (چهارشنبه) در نشست خبری با بیان اینکه جلسات مختلفی در راستای فرهنگ رانندگی برگزار شده است، اظهار داشت: 33 دستگاه متولی فرهنگ ترافیک و رانندگی هستند.
سردار هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه جاده، انسان و خودرو سه عامل تصادفات هستند، افزود: سهم عامل انسانی در تصادفات 92 درصد است.
رئیس پلیس راهور ناجا گفت: 91 درصد جابجایی‌ها با ناوگان زمینی است و 9 درصد هوایی و ریلی است که اهمیت توجه به راه‌ها را نشان می‌دهد.
در کشور 22 میلیون و 270 هزار دستگاه خودرو و 11 میلیون موتورسیکلت در حال تردد است و 41 میلیون نفر گواهینامه دارند.
وی درباره تعداد جان‌باختگان دو ماه اخیر که از سوی سازمان پزشکی قانونی اعلام شده است، گفت: دو هزار و 584 نفر در درون و برون شهر‌ها جان خود را در تصادفات از دست دادند و روزانه از 25 تا 41 نفر جان باختند که 9 نفر از جان‌باختگان کودکان بودند.
سردار هادیانفر با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از 81 هزار خودرو و 72 هزار موتورسیکلت به دلیل جریمه بیش از یک میلیون تومانی توقیف شده و در پارکینگ هستند، افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته و با تأیید فرمانده ناجا و وزیر کشور رانندگان می‌توانند خودرو‌های خود را ترخیص و طی یک سال به صورت اقساطی جریمه را پرداخت کنند.
رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: شرایطی برای ترخیص وجود دارد که از جمله آن‌ها فرسوده نبودن خودرو، نداشتن جرایم حادثه‌ساز بالا و نداشتن شکایت قضایی از خودرو است.
 
اول تا سوم تیر؛ 64 نفر جان خود را در تصادفات از دست داده اند
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: از یکم تا سوم تیرماه، 64 نفر جان خود را در تصادفات از دست دادند و هزار و 375 نفر نیز مصدوم شدند.
سردار "سیدکمال هادیانفر" در نشست خبری با اشاره به اقدامات و تلاش گسترده پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا برای کاهش تصادفات و جان باختگان حوادث جاده‌ای و افزایش انضباط ترافیکی اظهار داشت: 33 دستگاه و سازمان متولی توسعه انضباط ترافیکی و کاهش حوادث جاده‌ای در کشور هستند. ترافیک، روان سازی، ایمنی خودرو و جاده‌ها از مباحث مهمی است که این 33 دستگاه باید به آن بپردازند و همگام و همسو با پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا برای کاهش تصادفات و جان باختگان تلاش کنند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ادامه داد: امروزه ترافیک یکی از دغدغه‌های مهم جوامع بشری است و شاهدیم که سالانه 3. 1 میلیون نفر در دنیا جان خود را به دلیل تصادف از دست می‌دهند که 3 عامل انسان، جاده و وسیله نقلیه در وقوع حوادث جاده‌ای موثر ند و عامل انسانی سهم 92 درصدی دارد.
سردار هادیانفر بیان کرد: در حال حاضر در هزار و چهل شهر کشور، حوزه "ترافیک شهری" پلیس راهور فعال است، 200 هزار کیلومتر هم طول جاده‌های شهری و فرعی است و 91 درصد تردد‌های کشور در این جاده‌ها صورت می‌گیرد و سهم ناوگان هوایی و ریلی فقط 9 درصد است بنابراین با توجه به این حجم از تردد‌ها باید زیرساخت‌های جدی کشور تقویت شود.
وی با تأکید بر لزوم استفاده از کمربند ایمنی در تردد‌های شهری و جاده‌ای افزود: متاسفانه در تردد‌های درون شهری در دو ماه اخیر معادل 6. 4 (30 کشته) افزایش به ویژه در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها داشته ایم، اما در تردد‌های برون شهری و جاده‌ای میزان جان باختگان 9 درصد معادل 181 نفر کاهش داشته است.
وی در تحلیل روند جان باختگان تصادفات در دو ماه اخیر سال جاری یادآور شد: 54 درصد فوت اولیه مربوط به " سرصحنه " تصادف و 6 درصد حین انتقال به مراکز درمانی و 39 درصد در مراکز درمانی جان خود را از دست داده اند.
سردار هادیانفر با اشاره به سهم 25 درصدی واژگونی در وقوع تصادفات و جان باختگان یادآور شد: سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز محور اصلی وقوع واژگونی است به طوری که در تعطیلات عید سعید فطر این سهم به 40 درصد نیز افزایش یافت.
این مقام عالی انتظامی خاطرنشان کرد: در سه ماهه اول سال جاری 2 هزار و 368 راننده مقصر باعث جان باختن 3 هزار و 863 هموطن شدند؛ یعنی هر راننده مقصر باعث جان باختن 6.1 نفر شده است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تصریح کرد: متأسفانه از اول تیرماه تا دوشنبه 3 تیرماه 64 نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده و هزار و 375 نفر نیز مجروح و مصدوم شده اند.

نظر شما