شناسهٔ خبر: 33703147 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

متوسط مصرف بنزین کشور چند لیتر در روز است؟

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: متوسط میزان مصرف بنزین کشور حدود ۹۴ میلیون لیتر و ظرفیت تولید این محصول حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز است.

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز، علیرضا صادق‌آبادی با بیان این‌که هم اکنون متوسط میزان مصرف بنزین کشور حدود ۹۴ میلیون لیتر در روز است، تاکید کرد: ظرفیت تولید این محصول در کشور حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز است که از این میزان بنزین حدود ۹۰ میلیون لیتر آن با گوگرد کمتر از ۵۰ و ۱۰ پی پی ام تولید می‌شود که در منطقه کم نظیر است.
 
وی درباره میزان تولید نفت‌گاز کشور نیز گفت: روزانه حدود ۱۱۵ میلیون لیتر نفت‌گاز در کشور تولید می‌شود که حدود ۴۰ درصد آن با استاندارد یورو ۴ و ۵ است و یک جهش در رشد کیفی نفت‌گاز به حساب می‌آید که بی سابقه است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به این‌که سال گذشته ایران از فهرست کشورهای وارد کننده بنزین خارج شده است، افزود: برای کاهش مصرف بنزین کشور نیز می‌توان در مرحله اول به تولید و استفاده از خودروهای کم مصرف روی آورد. سیاست بعدی با توجه به حجم ذخایر گاز کشور می‌تواند برنامه جایگزینی سوخت CNG با بنزین باشد. همچنین گسترش حمل و نقل عمومی و یا سیاست‌های قیمتی نیز می‌تواند باعث کنترل و کاهش مصرف بنزین در کشور باشد.

صادق آبادی ادامه داد: ذخایر استراتژیک بنزین و نفت‌گاز ما هم اکنون در شرایط بسیار مطلوب است که یک سپرده ارزی برای کشور محسوب می‌شود. از خرداد ماه سال جاری متوسط پالایش نفت خام و میعانات گازی کشور به دو میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

وی با بیان این‌که ظرفیت پالایش کشور از یک میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه در ابتدای سال ۹۶، به دو میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه رسیده است، افزود: این میزان در حال افزایش است و تا پایان امسال به حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته، ۸۵۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی که تحریم‌های یکجانبه آمریکا می‌توانست مانع ورود آن به بازارهای جهانی شود، در داخل کشور پالایش و به فرآورده‌های با ارزش افزوده بالاتر تبدیل شده است.

صادق آبادی ادامه داد: پالایش میعانات گازی را از ۴۵۰ هزار بشکه به ۵۰۰ هزار بشکه و نفت خام را از حدود یک میلیون و ۷۰۰ به حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رساند. این سیاست‌ها یکی از راهبردهای آرایش جنگی در وزارت نفت است که بر مبنای رفع گلوگاه‌ها و افزایش ظرفیت پالایشی ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با بیان اینکه ایران در بین کشورهای منطقه بالاترین میزان تولید فرآورده‌های با کیفیت و ارزش افزوده بالا را دارد، افزود: ما صاحب پالایشگاهی به نام ستاره خلیج فارس هستیم که معادل یک پالایشگاه نفت یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه‌ای نفت، فرآورده‌های با ارزش افزوده بالا تولید می‌کند.

منبع: کیهان

نظر شما