شناسهٔ خبر: 33699419 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

باقریان در گفت‌وگو با میزان:

برای «امر به معروف و نهی از منکر» ابتدا از خودمان شروع کنیم

خبرگزاری میزان- کارشناس علوم قرآنی گفت: همیشه نمی‌توان با زبان امر به معروف و نهی از منکر کرد در برخی مواقع باید از طریق یک اخم و ترش رویی بدون کلام اشتباهات را به افراد گوشزد کرد. در هر صورت برای انجام همه این کار‌ها باید ابتدا از خودمان شروع کنیم تا بتوانیم کار را به درستی انجام دهیم و باز خورد مناسبی را دریافت کنیم. تاریخ انتشار: 22:00 - 04 تير 1398

صاحب‌خبر -

چگونه امر به معروف و نهی از منکر کنیم؟حجت الاسلام والمسلمین محمد باقریان کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، ضمن اشاره به کم رنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: اصلاح هر جامعه‌ای رابطه‌ بسیاری محکمی با امر به معروف و نهی از منکر دارد. آیات و روایات فراوانی در این زمینه داریم که همه آن‌ها تاکید فراوانی به نقش این فریضه دارند.

وی ادامه داد: امر به معرف و نهی از منکر عامل بازدارنده از اشتباهات و گناهان است این مسئله‌ مهم جزئی از فروعیات دین مبین اسلام به حساب می‌رود. فروعی که نسبت به سایر عوامل مهم‌تر بوده و از اولویت برخودار است. در نهج البلاغه و روایات و آیات نیز بر امر به معروف و نهی از منکر تاکید ویژه‌ای شده است.

باقریان ابراز کرد: در برخی روایات امر به معروف و نهی از منکر نسبت به سایر اعمال با تشبیهات متفاوتی یاد شده و برخی نیز امر به معروف و نهی از منکر را به دریایی در مقابل آب کم تشبیه کرده اند. نهضت عاشورا نیز مصداقی از این مسئله مهم است با این همه درجات در این فریضه‌ بزرگ متفاوت است و در جامعه ما بسیار کم رنگ دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: شخصیت‌های دینی اعم از شیعه و سنی همگی بر این مهم تاکید دارند که امر به معروف و نهی از منکر از جایگاه خاصی در جامعه بشری برخوردار است، حتی نمونه‌هایی از آن را می‌توان در افکار و اندیشه‌ی مولفان و نویسندگان به وضوح دید.

باقریان اظهار کرد: احساس مسئولیت در قبال اجتماع یک مسئله مهم برای جامعه بشری است. این نگاه در دین اسلام بسیار گسترده بوده و همگان را به توجه در ابعاد و زوایای این مسئولیت مهم دعوت می‌کند. امر به معروف و نهی از منکر تنها مربوط به جامعه بشری نیست بلکه بسط گسترش داده شده و طبیعت، سرزمین و یا آثار و میراث فرهنگی و هنری و حتی در خصوص حیوانات نیز مورد تاکید قرار گرفته است. توجه به از بین رفتن طبیعت و حفاظت و احیای آن حتی توجه به موجودات و حیوانات تحت لوای امر به معرف و نهی از منکر از اهیمت ویژه ای بر خوردار است.

وی تاکید کرد: آسیب  شناسی در امر به معروف ونهی از منکر نشان می‌دهد، نباید حساسیت ایجاد کرد، شناخت عمل منکر بسیار مهم است در عین حال تذکر در خصوص مکروه نادرست است و مشکلاتی ایجاد می‌کند.

باقریان ادامه داد: برای انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر باید ابتدا شناختی در مورد مسئله وجود داشته باشد یعنی علاوه بر اینک افراد نسبت به آن منکر آگاه هستند از انجام این عمل خود داری می‌کنند.

وی گفت: برخی مواقع افراد نمی‌خواهند کار خیری را انجام دهند و یا مستحبی را به جا آوردند در این صورت شما نمی‌توانید آنها را مجبور به انجام کار کنید مثال بارز آن هنگامی که فرد نماز می‌خواند اگر نماز آن اول وقت نباشد نمی‌توان وی را مجبور کرد که اول وقت نمازش را بخواند، با توجه به این مهم که نماز اول وقت مستحب است، ولی بجا آوردن آن واجب است.

باقریان خاطرنشان کرد: همیشه نمی‌توان با زبان امر به معروف و نهی از منکر کرد در برخی مواقع باید از طریق یک اخم و ترش رویی بدون کلام اشتباهات را به افراد گوشزد کرد. در هر صورت برای انجام همه این کار‌ها باید ابتدا از خودمان شروع کنیم تا بتوانیم کار را به درستی انجام دهیم و باز خورد مناسبی را دریافت کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما