شناسهٔ خبر: 33682836 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

کنفرانس فلسطین‌فروشی در دایره تحریم بین‌المللی

بسیاری از کشورهای منطقه و جهان نشست اقتصادی منامه را تحریم کرده و در آن حضور پیدا نمی‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا،  محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرده است که شرکت نکردن نمایندگان مردم فلسطین در کنفرانس اقتصادی طرح معامله قرن مشروعیت این نشست را از بین می‌برد.

بر همین اساس بسیاری از کشورهای اسلامی و عربی اعلام کردند که در نشست نخستین طرح معامله قرن که امروز به مدت دو روز برگزار می‌شود، شرکت نمی‌کنند. کشورهایی همچون عراق، عمان، فلسطین نیز در این نشست شرکت ندارند.

اشتیه به این موضوع اشاره کرد که چون حق مردم فلسطین در این طرح نادیده گرفته می‌شود، اصلاً قصد حضور ندارند و نتایج آن را قبول نمی‌کنند. او راه‌حل اصلی حل مشکل فلسطین را پایان اشغال خاک این کشور توسط رژیم صهیونیستی اعلام کرده است.

گفتنی است؛ کشورهای چین، روسیه، لبنان، گروه‌های مقاومت حماس، فتح، تشکیلات خودگردان، ترکیه و نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور خاورمیانه نیز اعلام کرد‌ه‌اند که در کنفرانس منامه شرکت نخواهند کرد. کویت و سلطاننشین عمان هم مشارکت خود را قطعی نکردهاند.

همچنین گفته شده که پادشاه اردن در منامه حضور نمی‌یابد و مصر هم برای ارزیابی به بحرین خواهد رفت. از سویی دیگر کشورهای مرتجعی مانند عربستان سعودی، امارات، بحرین در این نشست حضور خواهند داشت.

عربستان سعودی اعلام کرده است که محمد التویجری وزیر اقتصاد خود را به کنفرانس اقتصادی منامه اعزام می‌کند. سطح شرکت بحرین و مغرب تاکنون مشخص نیست. امارات اعلام کرده است که عبید الطایر وزیر مشاور در امور مالی خود را به این نشست اعزام می‌کند. مصر هم با وزیر دارایی خود در نشست حاضر است.

اردن در سطح دبیرکل وزارت دارایی مشارکت می‌کند. ناظران امور مشارکت اردن را در پایین‌ترین سطح و صوری دانستهاند زیرا حداقل سفیر اردن در منامه یا نماینده وزارت خارجه اردن هم در این نشست شرکت نمی‌کند.

گروه‌های فلسطینی هم در بیانیه‌ای اعلام کردند که حضور حکام عرب در این نشست خیانت به آرمان فلسطین و اعراب و اسلام است.

گفتنی است؛ قرار است امروز و فردا نشست منامه با موضوع اقتصادی طرح جدید سازش در فلسطین برگزار شود و کوشنر داماد ترامپ ریاست این طرح و اجرای آن را برعهده دارد.

انتهای پیام/4106/4082/

نظر شما