شناسهٔ خبر: 33675334 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

آناج گزارش می دهد؛

انتخابات استانبول بازهم باب میل اردوغان نشد/دومینوی شکست "عدالت و توسعه" در استانبول

حزب عدالت و توسعه که از سال 2002 حاکمیت مطلق در ترکیه را در دست داشته است،کنترل شهرهای مهم آنکارا(پایتخت) و استانبول(قطب تجاری) را از دست داد.

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل آناج؛ بسیاری از کارشناسان معتقدند هرچند حزب عدالت و توسعه با احیای اقتصاد بیمار این کشور توانسته است سال ها در قدرت باقی بماند اما احتمالا به دلیل ضعف در مدیریت همین اقتصاد از اریکه قدرت پایین کشیده خواهد شد.
گروه بین الملل آناج: پس از ابطال نتیجه انتخابات شهرداری استانبول در ششم می سال جاری میلادی ،دومین انتخابات شهرداری این شهر،روزگذشته برگزار گردید که باز هم شکست نماینده ی حزب حاکم را در پی داشت.
در اولین دور انتخابات شهرداری ها در ترکیه، اکرم امام اوغلو ازحزب جمهوری خواه خلق، با اختلاف ۱۳ هزار رأی بر حزب حاکم پیروز شد اما حزب حاکم نتیجه انتخابات را نپذیرفت و مدعی تقلب در آن شد.
نیروهای حزب حاکم برخلاف قولی که در واشنگتن به سازمان‌های مالی و اعتباری بین‌المللی داده بودند که انتخابات استانبول را ابطال نخواهند کرد. 
در روزی که قرار بود شورای عالی انتخابات ترکیه نظر نهایی خود را در خصوص انتخابات استانبول اعلام کند، خبر غیرمنتظره‌ای بر روزی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت و اعلام شد: در دوم ماه می وکلای عبدالله اوجالان رهبر دربند گروه تروریستی حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) با وی دیدار کرده‌اند و افکارعمومی درترکیه این مساله را به آغاز مذاکرات صلح تعبیر کردند.
شورای عالی انتخابات ترکیه به درخواست حزب حاکم عدالت و توسعه که مدعی تخلفات عدیده در جریان رأی گیری در شهر استانبول بود، نتیجه بررسی شکایت عدالت و توسعه را اعلام کرد.
در برگزاری مجدد انتخابات در استانبول و براساس شمارش نهایی آرا، اکرم امام‌اوغلو نامزد حزب جمهوری‌ خلق ۵۴ درصد  و بن علی ایلدریم حدود  ۴۵.۱ درصد آرا را کسب کرد و بدین ترتیب برای بار دوم امام اغلو برای تصدی کرسی شهرداری این کلان شهر مهم جمهوری ترکیه انتخاب شد .
نوزدهمین دوره انتخابات محلی ترکیه که در جریان آن شهرداران، شوراهای شهر و روسای مناطق به مدت ۵ سال انتخاب شدند، در روز ۱۱ فروردین ماه و با مشارکت ۸۴ درصدی مردم ترکیه برگزار شد.
هر چند که ائتلاف جمهور متشکل از دو حزب عدالت و توسعه و حرکت ملی توانست حدود ۵۱.۷ درصد از مجموع آرا را در ترکیه به دست آورد، اما نتیجه را در شهرهای آنکارا، استانبول، ازمیر و آنتالیا به رقیب خود یعنی حزب جمهوری خواه خلق ترکیه واگذار کرد.
نتایج  کلی انتخابات شهرداری ها در ترکیه شاید این پیام را به رهبران حاکم ترکیه دیکته نماید که کشور ترکیه نیازمند اصلاحات اقتصادی دردناک و فوری است.حزب عدالت و توسعه که از سال 2002 حاکمیت مطلق در ترکیه را در دست داشته است،کنترل شهرهای مهم آنکارا(پایتخت) و استانبول(قطب تجاری) را از دست داد.
بسیاری از کارشناسان معتقدند هرچند حزب عدالت و توسعه با احیای اقتصاد بیمار این کشور توانسته است سال ها در قدرت باقی بماند اما احتمالا به دلیل ضعف در مدیریت همین اقتصاد از اریکه قدرت پایین کشیده خواهد شد.
حزب عدالت و توسعه بیشتر می‌خواهد تدابیر مالی اتخاذ کند تا تورم را کاهش دهد.محرک اصلی اقتصاد ترکیه در سال های گذشته؛منابع خارجی بوده است که وقتی کشور با کاهش ارزش لیر مواجه شد، شرکت‌ها در پرداخت قرض‌های خود دچار مشکل شدند و احتمال ورشکستگی برای آنها وجود دارد.
 رویترز در گزارشی تاکید دارد که اقتصاد پاشنه آشیل اردوغان است و شکست اخیر او احتمالا موجب خواهد شد که او جرقه اصلاحات بزرگ را بزند. 
"نیویورک تایمز" نیز بعد ازانتخابات روز گذشته ،این رویداد را به عنوان "شکست مجدد رئیس جمهور ترکیه" تعبیر کرده و نوشته است: اردوغان یکشنبه گذشته بدترین شکست خود را در زندگی سیاسی تجربه کرد و در استانبول شکست خورد و شاید این انتخابات "برخی پیامدهای عملی" برای او داشته باشد.
گاردین نیز شکست اردوغان در استانبول را تحقیرآمیزمی‌خواند و آنجا را نه‌تنها مرکز قدرت فرهنگی و اقتصادی ترکیه،بلکه زادگاه و سنگر اردوغان می‌پندارد که ۲۵ سال پیش کارش را به‌عنوان شهردار از آنجا آغاز کرد و اکنون چهره‌ای نه چندان آشنا به نام "اکرم امام اوغلی" خود را به‌عنوان شهردار جدید اعلام کرده و برخی او را نامزد بالقوه ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۳ می‌نامند.
امام اوغلو هم در صحبت های امروز خود پس از اعلام نتایج انتخابات بر موضوع اقتصاد و رفاه مردم تاکید داشت و گفت:برنده این انتخابات کل مردم استانبول هستند و بگذارید با انتخاب درست به سمت رفاه پیش برویم.


گزارش از:امیرفاطمی

انتهای پیام/

نظر شما