شناسهٔ خبر: 33672112 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افزایش اقدام به خود کشی در بین مهاجران مانوس استرالیا

تهران- ایرنا- یک رسانه نیوزیلندی با انتشار گزارشی مبنی بر وضعیت بحرانی مهاجران غیرقانونی استرالیا در بازداشتگاه مانوس در کشور جزیره ای پاپواگینه نو از افزایش آمار خود آزاری و اقدام به خودکشی دراین اردوگاه حبر داد و نوشت، ۱۰۰ نفر پس از انتخابات سراسری در ۱۸ ماه مه و پیروزی دولت مهاجر ستیز اسکات موریسون اقدام به خودکشی کرده اند.

صاحب‌خبر -



رادیو نیوزیلند روز دوشنبه در گزارشی دراین زمینه نوشت: یکی از مدافعان پناهجویان به این رسانه گفته است که جزیره مأنوس در پاپوا گینه نو با صدها مهاجرغیرقانونی به نقطه شکست رسیده است.

این هوادار حقوق مهاجران که با پناهجویان اردوگاه‌ها در تماس است، به رسانه نیوزیلندی گفت: وضعیت در جزیره مأنوس جزیره پاپوآ گینه جدید به علت افزایش آمار حوادث مرتبط با خودکشی و خودآزاری به نقطه شکننده‌ای رسیده است.

طبق این گزارش حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر پناهجو هنوز در جزیره مأنوس دربازداشتگاه نگهداری می‌شوند و حدود ۳۰۰ نفر نیز در ارودگاه بازداشتگاهی نائورو در شرایط بازداشت قرار دارند.

نائورو کشور جزیره‌ای با ۱۰ هزار نفر جمعیت و ۲۱ کیلومتر مربعی در نزدیکی استرالیا است. بسیاری از مهاجران که با قایق به صورت غیرقانونی عازم استرالیا می‌شوند براساس قرارداد کانبرا در بازداشتگاه نائورو نگهداری می‌شوند.

اکثر ساکنان این دو اردوگاه به طور پیوسته حداقل در شش سال بازداشت نامحدود بدون محاکمه، قرار داشته‌اند که این موضوع سبب بروز بیماری‌های روانی و جسمی متعددی خطرناک که بازرسان سازمان ملل نیز آن را تأیید کرده‌اند، درمیان مهاجران شده است.

طبق گزارش سازمان ملل اردوگاه‌های نگهداری مهاجران غیرقانونی در استرالیا یکی از بدترین اردوگاه‌های مشابه در سراسر دنیاست.

" کاناپادی شامیندا" یکی از پناهجویان ساکن مأنوس به رادیو نیوزیلند گفته است که پس از انتخابات ۱۸ ماه مه استرالیا که منجر به پیروزی اسکات موریسون شد، قریب به ۱۰۰ مورد خودآزاری و اقدام به خودکشی در مأنوس ثبت شده است.

اسکات موریسون نخست وزیر جدید استرالیا پس از پیروزی در انتخابات سراسری این کشور، بر تداوم سیاست‌های سختگیرانه علیه مهاجران غیرقانونی تاکید کرده است.

وی استدلال کرده بود که سیاست‌های ضد مهاجرتی ثمربخش بوده و موجب شده تا ورود مهاجران غیرقانونی به این کشور قاره اقیانوسیه کاهش یابد.

پس از این اظهارات بود که برخی از منابع رسانه‌ای استرالیا و نیوزیلند از واکنش مرگبار پناهجویان به انتخاب دوباره دولت موریسون خبر داده‌اند. براساس این گزارش‌ها دستکم ۱۰ نفر از پناهندگان در اردوگاه‌های بازداشتگاهی و ساحلی در روزهای نخست پس از اعلام نتایج انتخابات استرالیا و تداوم نخست وزیر اسکات موریسون، به روش‌های مختلف اقدام به خودکشی کردند که این آمار اکنون به شدت افزایش یافته است.

پس از پیروزی حکومت محافظه‌کار استرالیا در انتخابات، تلاش به خودکشی در کمپ‌های پناهجویان در جزایر اقیانوس آرام افزایش یافت. مهاجران براین تصور بودند که با برنده شده حزب کارگر (حزب مخالف دولت) احتمالاً در وضعیت آنها بهبودی ایجاد خواهد شد.

براساس آمار شبکه خبری‌ای. بی. سی استرالیا، تعدادی از افرادی که در بازداشتگاه‌های مهاجران غیرقانونی استرالیا در مأنوس و نائورو به سر می‌برند، ایرانی هستند.

شرایط غیراستاندارد بازداشتگاه‌های مأنوس و نائورو، مشکلات ناشی از نگهبانان و آزارهای جنسی زنان و کودکان مهاجر طی چند سال گذشته با انتقادهای شدید سازمان ملل و سازمان حقوق بشری روبرو شده است.

دولت استرالیا صدها تجاوز و آزار جنسی از جمله آزار جنسی کودکان را در این بازداشتگاه‌ها ثبت کرده است. حدود ۱۰۰ کودک به تنهایی در اردوگاه غیراستاندارد جزیره نائورو نگهداری می‌شوند.

دولت اسکات موریسون در ماه گذشته با بازگشایی مجدد بازداشتگاه مهاجران غیرقانونی کریسمس درجزیره دورافتاده و بد آب و هوای اقیانوس هند که به همراه دو بازداشتگاه دیگر "مانوس و نائورو "به جهنم پناهجویان شهرت یافته‌اند، پافشاری خود را بر تقویت سیاست‌های شدید ضد مهاجرتی و برخوردهای شدیدتر با پناهجویان نشان داد.

پیتر دوتون وزیرکشور استرالیا گفته است که بازداشتگاه کریسمس با هزینه ۱۸۵ میلیون دلاری این مرکز را برای اعزام و نگهداری مهاجرانی که به صورت غیرقانونی وارد مرزهای این کشور می‌شوند دوباره گشوده است.

کشور کوچک و جزیره‌ای کریسمس (Christmas Island) درجنوب شرق آسیا، در ۳۲۰ کیلومتری جنوب جزیرهٔ جاوه در اقیانوس هند است. استرالیا با ایجاد یک اردوگاه مهاجران غیرقانونی این کشور را در شرایط بسیار غیرانسانی در این منطقه دورافتاده نگه می‌دارد.

بازداشتگاه کریسمس سال ۲۰۰۳ به طور رسمی برای انتقال گروهی از پناهجویان که به صورت غیرقانونی قصد ورود به استرالیا را داشتند و پناهجویی آنان در حال بررسی است راه اندازی شد و درسال ۲۰۱۸ به دلیل انتقادها و فشارهای گسترده بین المللی و داخلی از شرایط غیرانسانی نگهداری پناهجویان بسته شد.

دولت استرالیا درقریب به یک دهه اخیر همواره به دلیل اعمال روش‌های غیرانسانی در نگهداری پناهجویان و مهاجران غیرقانونی در محیط‌های نامناسب با فشار نهادهای حقوق بشریسازمان ملل، دیگر سازمان‌ها و انجمن‌های مدافع حقوق بشر و حتی برخی سازمان‌ها و گروه‌های مخالف داخلی و پارلمان این کشور مواجه است.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد سال گذشته در چندین نوبت از دولت استرالیا خواست تا بازداشتگاه‌های این کشور از جمله مانوس و نائورو را به دلیل بروز"بحران سلامت" در میان مهاجران غیرقانونی ساکن آن به فوریت بسته و این افراد را از این مراکز تخلیه کند. درخواستی که کانبرا تاکنون به آن پاسخی نداده است. /

نظر شما