شناسهٔ خبر: 33670730 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

قطعی آب نداریم/ اصلاح شبکه فرسوده همدان نیازمند اعتبار

مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان همدان با بيان اينكه امسال قطعی آب نداريم گفت: میزان مطالبات آبفای همدان 24 میلیارد تومان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، سیدهادی حسینی‌بیدار ظهر امروز در جمع خبرنگاران جمعیت زیر پوشش فاضلاب در استان همدان را 95 درصد دانست و اظهار کرد: جمعیت زیرپوشش آب در همدان صد درصد است.

وی با بیان اینکه 140 میلیمتر بارندگی در عرض 24 ساعت فروردین در همدان داشتیم افزود: بیشترین مصرف آب در تیرماه و در تابستان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اینکه به دنبال جداسازی آب پساب از آب سطحی هستیم گفت: سال قبل اسفندماه 14 میلیون مترمکعب آب پشت سد بود که همه معتقد بودند قطعی آب خواهیم داشت اما با توکل بر خدا فروردین و اردیبهشت بارندگی خوبی داشتیم.

وی با بیان اینکه مصرف تا حدودی کاهش یافته است خاطرنشان کرد: تولید آب در همدان یک‌هزار و 350 لیتر در ثانیه است که نسبت به سال قبل 350 لیتر در ثانیه کاهش یافته است.

حسینی‌بیدار استاندارد مصرف آب در کشورهای اروپایی را 100 لیتر در شبانه‌روز عنوان کرد و گفت: در کشور ایران میانگین مصرف 240 لیتر نیز وجود دارد اما در همدان 177 لیتر است.

وی با بیان اینکه آب همدان سالم است و بررسی تصفیه‌خانه‌ها و آزمایشگاه‌ها این مسئله را تأکید کرده است افزود: ادغام دو شرکت آبفای شهری و روستایی قطعی است و در حال برنامه‌ریزی این موضوع هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان میزان مطالبات آبفا را 24 میلیارد تومان دانست و افزود: مطالبات مشترکان 18 میلیارد تومان، در بخش خانگی 10.5 میلیارد تومان، 6.3 میلیارد تومان حق انشعاب و 2.2 میلیارد تومان غیرخانگی است.

میزان خسارت بارش‌های فروردین، 10 میلیارد تومان

وی در خصوص افت فشار آب در فامنین گفت: در فامنین چاه جدیدی حفر شده که اعتبار برای بهره‌برداری از آن 2 میلیارد تومان است اما به علت نبود اعتبار معطل تخصیص اعتبار نشدیم و به صورت تعهدی و امانی کار را آغاز کرده‌ایم و طی یک ماه آینده به شبکه آب فامنین ملحق می‌شود.

حسینی‌بیدار با اشاره به اینکه در همه شهرها پروژه اصلاح و توسعه شبکه در حال انجام است گفت: در دو نقطه شهر همدان مشکل داشتیم که یکی از آنها به علت ساخت و ساز غیرمجاز انشعاب نداشتند و به صورت موقت پروژه آبرسانی انجام شد.

وی میزان خسارت بارش‌های فروردین را 10 میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: با پیگیری شرکت و استانداری همدان مقرر شده که وزارت نیرو خسارت برآورد شده را پرداخت کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اینکه پیمانکاران 10 میلیارد تومان از شرکت آب و فاضلاب مطالبات دارند افزود: خردادماه 15 میلیارد تومان برای برای پرداخت مطالبات پیمانکاران از خزانه گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه اصلاح شبکه فرسوده نیازمند اعتبار است تصریح کرد: امسال قطعی آب نداریم، به لطف خدا بارش باران در بهار امسال باعث این مهم شد.

حسینی‌بیدار با بیان اینکه 675 مورد انشعاب غیرمجاز در سطح استان شناسایی شده است گفت: هدررفت واقعی آب در همدان 13 درصد و هدررفت ظاهری 9 درصد است.

وی با اشاره به اینکه 60 درصد کار جداسازی فاضلاب از رودخانه ها انجام شده است خاطرنشان کرد: اولویت شرکت نیز جمع‌آوری فاضلاب از رودخانه‌هاست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه سال 97 ،200 لیتر در ثانیه از فاضلاب رودخانه‌ها جدا شد گفت: سال 97 اصلاح 19 کیلومتر توسعه و اصلاح شبکه انجام شد و سال 98 نیز حدود 20 کیلومتر اصلاح شبکه باید انجام شود که تاکنون سه کیلومتر انجام شده است.

انتهای پیام/89003/

نظر شما