شناسهٔ خبر: 33664753 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گزارش روزنامه اسرائیلی از نشست سه‌جانبه آمریکایی-روسی-صهیونیستی

یک روزنامه صهیونیستی اعلام کرد، گرچه دستورکارهای نشست مشاوران امنیتی کاخ سفید، دولت روسیه و رژیم صهیونیستی در قدس محرمانه باقی خواهد ماند اما مسأله سوریه و نقش ایران در کانون این گفت‌وگو قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشست سه‌جانبه «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، «نیکلای پاتروشف» مشاور امنیتی دولت روسیه و «مئیر بن شبات» مشاور امنیتی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امروز (دوشنبه) در قدس اشغالی برگزار می‌شود.

«اسرائیل هیوم» در گزارشی در همین رابطه نوشت، هدف اصلی از برگزاری این نشست مسأله سوریه است. این روزنامه صهیونیستی افزود: دستورکارها و موضوعاتی که در این نشست مطرح خواهد شد، محرمانه باقی خواهد ماند، اما بدون شک در سایه حضور (نماینده) روسیه در این نشست، وضعیت سوریه در مرکز گفت‌وگوها قرار خواهد داشت البته در کنار مسایل مهم در خلیج (فارس)؛ هدف از این نشست ایجاد راه‌حل سیاسی برای سوریه است.

در ادامه این گزارش آمده که «اسرائیل و آمریکا در خصوص نقش مسکو در حفظ نظام بشار اسد نگرانی‌هایی دارند همچنانکه درباره هماهنگی میان ایران و حزب‌الله در سوریه نیز نگرانی‌ دارند؛ با نزدیک شدن به پایان جنگ در سوریه، ممکن است این نشست، آشوب در این کشور را بر طرف کند. تل‌آویو این نشست را فرصتی مهم برای بحث جدی درباره موضوعات اصلی می‌داند که اولین و مهم‌ترین آن راه‌حل سیاسی در سوریه است به نحوی که خروج تمام نیروهای خارجی از این کشور را تضمین کند». این گزارش افزود که اسرائیل خواستار بازگشت وضعیت سوریه به قبل از سال 2011 (شروع ناآرامی‌های سوریه) است.

اسرائیل‌هیوم ادامه داد: در رأس جدول کاری اسرائیل نیاز به خروج تمام نیروهای ایرانی از جمله سپاه پاسداران انقلاب ایران و شبه‌نظامیان شیعه از سوریه قرار دارد و موضوعی که اصرار کمتری بر روی حل آن وجود دارد نقش روسیه در منطقه است. تحقق این اهداف آسان نیست، روسیه به آسانی از نقش و جایگاه جدید خود به عنوان یک منبع قدرت در خاورمیانه شانه خالی نمی‌کند و ایران دنبال تقویت حضورش در منطقه است تا چشم‌‌اندازی تسلط منطقه‌ای خود را حفظ کند.

این روزنامه صهیونیستی تصریح کرد: در صورتی که روسیه در منطقه باقی بماند که فرضیه معقول هم همین است، اسرائیل به سمت سازوکاری می‌رود که جلوی برخورد میان نیروهای هوایی (صهیونیستی) فعال در زمینه سوریه را بگیرد؛ (طبق این گزارش) اسرائیل به ادامه حملات هوایی در سوریه احساس نیاز می‌کند تا زرادخانه سلاح‌های ایرانی ویژه حزب‌الله در لبنان و نیز اهداف ایرانی علیه اسرائیل هدف قرار بگیرد. حملات هوایی اسرائیل به سوریه که تا کنون علنی شده به بیش از 200 حمله می‌رسد که هر کدام از آنها رابطه میان روسیه و اسرائیل را به محک گذاشته است».

در ادامه این گزارش آمده است: مشخص نیست که روسیه برای اعمال فشار بر ایران در این موضوع آماده است یا خیر اما اسرائیل و آمریکا تلاش دارند مسکو را راضی کنند که این موضوع به نفع آنهاست. «نقطه برخورد» سیاست در قبال ایران خواهد بود بویژه با توجه به اتفاقاتی که اخیرا رخ داد است؛ روسیه چشم‌هایش را به روی حملات منطقه‌ای ایران می‌بندد و به سیاست خود در تأیید توافق هسته‌ای امضا شده در 2015 که آمریکا از آن خارج شده، ادامه می‌دهد.

این گزارش یک هفته پس از آن منتشر شد که روسیه آشکارا اعلام کرد که خواستار رعایت حقوق ایران در سوریه است.

هفته گذشته، روزنامه الشرق الاوسط در خبری مرتبط با همین موضوع با عنوان «مسکو خواستار مراعات [حقوق] ایران شد» نوشت: الکساندر وندیکتوف معاون دبیر شورای امنیت ملی روسیه گفته «هر گام مشترک روسیه، آمریکا و اسرائیل برای تثبیت ثبات در سوریه و کل خاورمیانه باید منافع همه طرف‌ها از جمله ایران را مراعات کند» (جزئیات بیشتر).

 الشرق الاوسط اوایل خردادماه به نقل از منابعی که آنان را «دیپلمات‌های غربی» نامید، نوشته بود که «آینده حضور ایران در سوریه، پرونده اصلی مورد بحث این جلسه است که عنوان کلی آن بررسی امنیت منطقه‌ای در خاورمیانه است» (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص

نظر شما