شناسهٔ خبر: 33605971 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

شوک در پنتاگون؛ تاج صنایع نظامی آمریکا سرنگون شد

پهباد جاسوسی MQ-4C، دومین هواپیمای نظامی گرانقیمت آمریکاست که به همین دلیل موفقیت ایران در سرنگونی آن ضربه خطرناکی به صنایع نظامی آمریکا وارد کرده است؛ این هواپیما به گونه ای طراحی شده است که سال‌های آینده در خدمت ارتش آمریکا باشد.

صاحب‌خبر -

العالم - آمریکا

رسانه فرامنطقه ای رأی الیوم در یادداشتی آورده است: مردم جهان صبح روز گذشته با خبر سرنگون شدن یکی از این نوع پهباد توسط ایران از خواب برخاستند.

در ابتدا همه فکر کردند که موضوع درباره یک پهباد کوچک است که رصد و سرنگون سازی آن آسان است اما اطلاعاتی که پس از مدتی انتشار یافت برای تصمیم گیران آمریکا غافلگیرکننده و شوک آور بود، چرا که این اطلاعات درباره پهبادی بود که دارای پیشرفته ترین فناوری صنایع نظامی آمریکا است.

این فناوری ترکیبی از فناوری صنایع فضایی و نظامی بوده و سازمان فضایی آمریکا (ناسا) و وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از این پهباد که دارای چنین فناوری پیشرفته ای است، استفاده می کنند.

این هواپیما توسط شرکت نورتون گرومن در سال 2011 میلادی با هزینه ای بالغ بر 211 میلیون دلار ساخته شد که در زمان حاضر پس از بروزرسانی آن در سطوح رصد و فعالیت در شرایط مختلف آب و هوایی 270 میلیون دلار قیمت دارد.

این پهپاد می تواند تا بیش از 20 کیلومتر اوج بگیرد و یکی از سه هواپیمای نظامی گرانقیمت جهان در کنار بمب افکن "اسپرایت" و جنگنده "اف 22 رپتور" است.

آمریکا فقط 10 فروند از این نوع پهباد را در اختیار دارد که آن نیز در اختیار نیروی هوایی و نیروی دریایی ارتش آمریکا و سازمان ناسا است.

پهبادی که توسط ایران سرنگون شد در اختیار نیروی دریایی آمریکا بود و از امارات برای رصد تمام منطقه خلیج فارس به هوا برخاسته بود به ویژه که ارتفاع آن 20 کیلومتر می باشد که این ارتفاع برای تصویربرداری از منطقه عظیمی از خلیج فارس کافیست.

سیستم این پهباد ماهواره ای بوده و دارای توانمندی بالایی برای پرواز در ارتفاع پایین و بالا، تغییر سرعت، رصد نیروهای متخاصم، تامین امنیت ارتش آمریکا در برابر هر نوع حمله به ویژه حمله هوایی و کمک به نیروهای هوایی و زمینی برای تعیین اهداف متخاصم است.

سرنگونی این پهباد که تاج صنایع نظامی آمریکا است رویدادی مهم در جهان جنگهاست

نظر شما