شناسهٔ خبر: 33570420 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تلاش اروپا براي نجات برجام؛ رايزني موگريني با پمپئو / احتمال سفر وزراي خارجه انگليس، آلمان و فرانسه به تهران

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- آخرين اخبار پيرامون تلاش اروپايي ها براي حفظ برجام، از رايزني موگريني با پمپئو و احتمال سفر وزراي خارجه تروئيکاي اروپا به ايران حکايت دارد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، هماهنگ کننده سياست خارجي اتحاديه اروپا با وزير خارجه آمريکا در واشنگتن ديدار و گفت و گو کرد.
‌فدريکا موگريني عصر سه شنبه با مايک پمپئو در محل وزارت خارجه آمريکا ديدار و گفت و گو کرد اما هنوز جزئياتي از اين ديدار منتشر نشده است.
وي روز گذشته در يک کنفرانس خبري که بعد از نشست وزراي خارجه اتحاديه اروپا در لوگزامبورگ برگزار شد، درباره پايبندي ايران به تعهداتش تحت برجام گفته بود، ايران همچنان به اين تعهدات پايبند است.
موگريني گفت که اين اتحاديه قبل از اينکه در مورد خواست ايران براي کاهش تعهداتش به برجام تصميم گيري کند، منتظر گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي مي‌ماند.
اختلاف اروپا با آمريکايي ها پس از تصميم يکجانبه و غيرقانوني دولت ترامپ براي خروج از توافق هسته اي ايران، جدي بود اما در مواجهه با تحريم هاي آمريکا عليه ايران نتوانستند اقدام موثري براي انتفاع مردم ايران از منافع اقتصادي برجام انجام دهند.
از اين رو، جمهوري اسلامي ايران تصميم گرفت برخي از محدوديت هاي موجود در برجام را بر اساس مفاد 26 و 36 اين توافق بين المللي مورد تاييد شوراي امنيت، کاهش دهد اما به اروپايي ها فرصتي 60 روزه داد تا بتوانند براي اجراي کامل تعهدات خود راهي بيابند.

احتمال سفر وزراي خارجه انگليس، آلمان و فرانسه به تهران
خبرگزاري رويترز مدعي شده وزيران خارجه سه کشور بزرگ اروپايي در راستاي تلاش براي حفظ توافق هسته‌اي برجام ممکن است به ايران سفر کنند.
يک رسانه انگليسي بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) به نقل از منابع آگاه مدعي شده دولت‌هاي اروپايي در حال انجام برنامه‌ريزي براي تکاپوهاي جديد جهت مجاب کردن ايران به ماندن در توافق هسته‌اي برجام هستند.
کشورهاي اروپايي بعد از خروج آمريکا از توافق هسته‌اي برجام وعده داده‌اند با تضمين منافع اقتصادي ايران، اين توافق را حفظ کنند. اين کشورها، علي‌رغم ايستادگي‌هاي لفظي و سياسي در برابر اقدام آمريکا تا کنون هيچ اقدام عملي براي محقق کردن وعده‌هايشان صورت نداده‌اند.
خبرگزاري رويترز مدعي شده واکنش اوليه ايران به خروج آمريکا از برجام انتظار براي به پايان رسيدن دوران رياست‌جمهوري «دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهور آمريکا بوده است، اما تصميم غيرمنتظره ترامپ براي عدم صدور معافيت‌هاي نفتي، محاسبات تهران را تغيير داده است.
«بهروز کمالوندي» سخنگوي سازمان انرژي اتمي دوشنبه 27 خرداد در نشستي خبري در محل تاسيسات آب سنگين اراک (خنداب) گفت که با شتاب گرفتن روند توليد اورانيوم غني‌شده 3.67 درصد، ذخاير اورانيوم غني‌شده کشور نهايتا تا ششم تير از سقف 300 کيلو عبور خواهد کرد.
اين اقدامات پس از آن انجام شد که شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران در تاريخ 18 ارديبهشت 1398 با صدور بيانيه‌اي از توقف برخي اقدامات تهران ذيل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داده و و به کشورهاي باقيمانده در توافق هسته‌اي 60 روز فرصت داد تا تعهدات خود به ويژه در حوزه هاي بانکي و نفتي را اجرا کنند.
يک ديپلمات ارشد اتحاديه اروپا که نخواسته نامش فاش شود در گفت‌وگو با خبرگزاري رويتزز گفته در صورتي که ايران اين اقدام را انجام دهد براي اتحاديه اروپا به منزله «پايان بازي» خواهد بود.
ديپلمات‌هاي اروپايي همچنين گفته‌اند تروئيکاي اروپايي در روزهاي آينده ديپلماسي خود را افزايش خواهند داد. رايزني‌هاي ميان تروئيکاي اروپا و مديران سياسي اتحاديه اروپا در بروکسل در روز پنجشنبه در همين راستا خواهد بود.
قرار است «برايان هوک»، نماينده ويژه دولت آمريکا در مسائل ايران روز 27 ژوئن با مديران سياسي وزارت خارجه سه کشور انگليس، فرانسه و آلمان ديدار خواهد کرد. ايران قرار است در همين روز از سقف اورانيوم غني‌شده عبور کند.
خبرگزاري رويترز در بخش ديگري از اين خبر نوشته وزراي خارجه انگليس، فرانسه و آلمان ممکن است براي گفت‌وگو درباره توافق هسته‌اي برجام به تهران سفر کنند، اگرچه اين موضوع در حال حاضر فقط يکي از گزينه‌هاي اروپايي‌ها است.
سه ديپلمات هم گفته‌انداعضاي کميسيون مشترک برجام طرف دو هفته آينده ديدار خواهند کرد. ديپلمات‌ها تأکيد مي‌کنند تروئيکاي اروپايي گفته‌اند در صورتي که ايران اجراي تعهداتش را متوقف کند، آنها چاره‌اي جز احياي تحريم‌هاي سازمان ملل متحد نخواهند داشت.

ايران نسبت به توانايي اتحاديه اروپا براي نجات برجام شک و ترديد دارد
3 ديپلمات آگاه نيز گفته‌اند که نشست کميسيون مشترک برجام احتمالا طي دو هفته آينده برگزار خواهد شد.
يک منبع اطلاعاتي غربي که نامش فاش نشده درباره تهديد ايران براي نقض محدوديت‌هاي اعمال شده در برجام، گفت: ارزيابي ما اين است که ايران هنوز نمي‌خواهد از توافق هسته‌اي خارج شود.
يک منبع آگاه ايراني نيز گفت: تهران نسبت به توانايي اتحاديه اروپا براي نجات توافق هسته‌اي شک و ترديد دارد. تقريبا همه در ساختار حاکميتي ايران بر اين باورند که حتي اگر اروپايي‌ها بخواهند توافق هسته‌اي را نجات دهند، قدرت و توانايي کافي را براي نجات اين توافق ندارند.
رويترز افزود: اگر ايران مفاد برجام را نقض کند، 2 راه وجود دارد تا ساير طرف‌ها بتوانند هرگونه اقدام براي اعمال مجدد تحريم‌ها عليه ايران را به تاخير بيندازند.
نخستين راه اين است که مقام‌هاي ارشد اروپايي گفته‌اند تا زماني که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گزارش نهايي خود را درباره تحولات برنامه هسته‌اي ايران اعلام نکند، آنها اقدام به هيچ کاري نخواهند کرد.
گزارش فصلي بعدي آژانس درباره ايران قرار است 29 يا 30 اوت (7 و 8 شهريور) منتشر شود. البته اين احتمال وجود دارد در صورتي که ايران محدوديت توليد 300 کيلوگرم اورانيوم را نقض کند، آژانس خواستار برگزاري يک نشست فوق العاده شود.
البته برخي ديپلمات‌ها بر اين باورند که 3 کشور اروپايي احتمالا منتظر گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نخواهند ماند و بر اساس ارزيابي‌هاي اطلاعاتي خود اقدام خواهند کرد.
دومين روش نيز آن است که از مکانيسم کميسيون مشترک برجام استفاده شود، آن هم در صورتي که مفاد برجام از سوي ايران نقض شود و در نهايت تحريم‌ها مجددا اعمال شود، مگر آنکه شوراي امنيت سازمان ملل به تمديد معافيت‌هاي تحريمي راي مثبت بدهد.

دو شرط ايران براي اروپايي‌ها براي ادامه پايبندي به برجام
ايران اکنون در مرحله آزمايش تعامل طرف اروپايي با ضرب الاجلي است که تهران تعيين کرد و اينکه اروپاييها تا چه اندازه حاضرند خواسته هاي تهران را عملي کنند.
شبکه تلويزيوني الجزيره گزارش داد: تهران، دو پيش شرط اجراي سازوکار ويژه مالي اينستکس و پاسخ دادن به خواسته هاي هسته اي ايران در چارچوب توافقنامه هسته اي را دو شرط ادامه پايبندي به اين توافقنامه اعلام کرد.
 نورالدين الدغير خبرنگار شبکه تلويزيوني الجزيره در تهران، درباره کاهش پايبندي ايران به توافقنامه هسته اي به علت نااميد شدن از اروپايي ها گفت: مي توان گفت ايران اکنون در مرحله آزمايش تعامل طرف اروپايي با ضرب الاجلي است که تهران تعيين کرد و اينکه اروپايي ها تا چه اندازه حاضرند خواسته هاي تهران را عملي کنند و به تعهداتشان در توافقنامه هسته اي پايبند باشند. بنابراين تهران منتظر پايان مهلت تعيين شده است. ايران مي گويد به برداشتن گام هاي خود ادامه مي دهد و براي گام هاي بعدي آماده مي شود.
خبرنگار اين شبکه افزود: بهروز کمالوندي سخنگوي سازمان انرژي اتمي ايران در چارچوب سياست آزمايش اروپايي ها، امروز اعلام کرد از طرف اروپايي خواسته است تجهيزات هسته اي در اختيار ايران قرار دهد. به گفته کمالوندي، اين درخواست از اروپايي ها براي آزمايش ميزان پايبندي اروپايي ها به توافقنامه هسته اي است، زيرا بر اساس اين توافقنامه، ايران حق دارد از دانش صلح آميز هسته اي ديگر کشورها استفاده کند.
 ايران اعلام کرد تهران شاهد تحرکات ديپلماتيک به ويژه در مسئله توافقنامه هسته اي است و قرار است دستيار هماهنگ کننده سياست خارجي اتحاديه اروپا به اين کشور سفر کند. همچنين نشستي در سطح کارشناسان بين ايران و اتحاديه اروپا برگزار شد. گفته مي شود، ممکن است در چند روز آينده و شايد در چند هفته آينده، زمينه تفاهم هايي ايجاد شود که آغاز فعاليت سازوکار مالي اينستکس خواهد بود.
 بنابراين ايران اکنون دو شرط در پيش روي اتحاديه اروپا مطرح مي کند که شامل اجراي اينستکس پيش از پايان مهلت و نيز پاسخ دادن به خواسته هاي هسته اي ايران است. اما تهران همزمان مي گويد اقداماتي را در تاسيسات فوردو و نطنز و اراک براي برداشتن گام هاي بعدي در صورت پايبند نبودن طرف اروپايي به تعهداتش، صورت داده است. کمالوندي تاکيد کرد گام هاي احتمالي ايران با سرعت برداشته خواهد شد و در اين صورت ممکن است بازگشت به توافقنامه هسته اي دشوار باشد.
 وي خاطرنشان کرد: آنچه امروز اعلام کرد يادآوري و نيز هشدار به طرف اروپايي بود. ايران به طرف اروپايي يادآوري کرد که مهلت 60 روزه در آستانه پايان يافتن قرار دارد. تهران همچنين به طرف اروپايي هشدار داد که اگر خواسته هاي ايران را نپذيرد و اين کشور نتواند از توافقنامه هسته اي استفاده کند، گام دوم را بر خواهد داشت. تهران مي گويد هنوز با سقف 120 تن آب سنگين فاصله دارد و اگر به اين سطح برسد، براي صادرات آن تلاش خواهد کرد.
 


نظر شما