شناسهٔ خبر: 33567755 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان:

علت ۹۵ درصد آتش سوزی عرصه های طبیعی انسان است

سمنان- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: انسان عامل ۹۵ درصد آتش سوزی و تخریب عرصه های طبیعی کشور و مناطق تحت حفاظت محیط زیست است.

صاحب‌خبر -

امیر عبدوس روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به افزایش بارش‌های استان سمنان در ماه‌های گذشته رشد پوشش‌های گیاهی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی سمنان قابل توجه بوده که این امر به احتمال آتش سوزی در این مناطق دامن می‌زند.

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته ۱۰ مورد آتش سوزی در مناطق تحت حفاظت محیط زیست روی داد که بیش از ۳۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان در آن دچار آتش سوزی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: شهروندان در هنگام گشت و گذار در عرصه‌های طبیعی از انداختن زباله به ویژه ظروف شیشه‌ای در طبیعت با توجه به افزایش دما خودداری کنند.

عبدوس تصریح کرد: انسان نقش غیرقابل انکاری در حفاظت یا تخریب محیط زیست دارد، با همدلی و مشارکت همگانی احتمال آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی کشور را می‌توان به حداقل رساند.

وی اضافه کرد: آموزش به جوامع محلی برای حفظ عرصه‌های طبیعی از راهکارهای موثر برای کاهش یا به صفر رساندن احتمال آتش سوزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی کشور است.

عبدوس خاطر نشان کرد: تلف شدن گونه‌های گیاهی و جانوری علاوه بر نابودی عرصه‌های طبیعی از دیگر عواقب آتش سوزی در مناطق تحت حفاظت محیط زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: آموزش به کودکان و نوجوانان و فرهنگ سازی برای نریختن زباله و برپا نکردن آتش در عرصه‌های طبیعی در دستور کار قرار دارد و با مشارکت همگانی می‌توان از تخریب عرصه‌های محلی و حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری اقدام کرد.

۲۵ درصد از وسعت استان سمنان مناطق تحت حفاظت محیط زیست است که با ۱۳۱ محیط بان از آن مراقبت می‌شود، ۱۶ درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان قرار دارد و این استان میزبان ۳۰ درصد از تنوع گیاهی و جانوری شناسایی شده در کشور است.
استان سمنان سه منطقه حفاظت شده در محدوده جنگل ابر، خارتوران و پرور و پنج منطقه شکار ممنوع دارد.

۷۳۳۹/۶۱۰۳

برچسب‌ها:

نظر شما