شناسهٔ خبر: 33565454 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

صحنه‌آرایی تکراری امریکا

تیم امنیت ملی و سیاست خارجی دولت ترامپ به بازی‌های قدیمی و سنتی امریکایی علاقه دارند. به بازی‌های جاسوسی، کودتا و حتی صحنه‌سازی؛ شاید سال‌ها بود این سناریوها نخ‌نما شده بود و دستگاه‌های جاسوسی و امنیتی دست به ابتکار عمل‌های جدیدتر می‌زدند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

به نظر می‌رسد، امریکایی‌ها علاقه‌ای به تغییر شرایط ندارند و به بازی‌های دوره جنگ سردی خود ادامه می‌دهند. روز گذشته پنتاگون در آخرین اقدام خود علیه ایران تصاویر رنگی را نشان داد که طی آن بار دیگر مدعی شدند که نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقدام به مین‌گذاری روی تانکرهای نفتی متعلق به ژاپن کرده است. گفتنی است از همان ابتدای انفجار که روز پنجشنبه در دریای عمان رخ داد، دولت ترامپ ایران را متهم به حمله به دو تانکر نفتی در خلیج عمان کرد که در نزدیکی مرز با ایران قرار داشت و یکی از مسیرهای حمل و نقل حیاتی نفت جهان محسوب می‌شود.

طبق بیانیه‌ای که پنتاگون منتشر کرده آمده است در آن روز یک گشت دریایی سپاه پاسداران به نفتکش کوکوا نزدیک شده و توسط یکی از هلی‌کوپترهای MH-۶۰ نیروی دریایی ایالات متحده شناسایی و تصویربرداری شده که در آن امریکایی‌ها مدعی شده‌اند، نیروهای سپاه در حال برداشتن مین عمل نکرده از روی بدنه نفتکش بودند که تصاویر آن نیز به ثبت رسیده است.

امریکایی‌ها مدعی هستند بر اساس شواهد و ویدیویی که منابع با مهارت لازم آن را بررسی کردند، ایران مسوول انفجار نفتکش‌ها بوده است. اما نکته اینجاست که هفته گذشته مالک بار این نفتکش عنوان کرده که یک موشک باعث آسیب رساندن به نفتکش شده و آنگونه که مقام‌های امریکایی می‌گویند، منبع انفجار مین نبوده است.

یاتوکا کاتادا، رییس کمپانی کوکوکا سانگیو در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز جمعه گفت: ما گزارش‌هایی دریافت کردیم که شیئی به سمت کشتی حرکت کرده است. او گفت من فکر نمی‌کنم یک بمب یا جسم متصل به کشتی وجود داشته که به کشتی آسیب وارد کند. با این حال در خصوص چگونگی انفجار در این نفتکش‌ها گمانه‌زنی‌های متعددی وجود دارد اما یک مقام نظامی امریکایی که در حوزه انفجار تخصص دارد به CNBC گفته که خصوصیات و نوع انفجار متناسب با مین بوده است. او گفت از دیدگاه من اژدر نمی‌تواند چنین آسیبی وارد کند چرا که اژدر برای اهداف زیر آب طراحی شده و سوراخ ایجاد شده بالای خط آب بوده است.

همچنین یک مقام دیگر نیروی دریایی ایالات متحده توضیح داده که مختصات و مشخصات حمله نشان می‌دهد که قصدی برای غرق کردن نفتکش وجود نداشته است. وی افزود اگر شما بخواهید یک کشتی یا نفتکش را غرق کنید باید حفره‌ای زیر خط آب ایجاد کنید. از همین رو اگر انفجار زیر آب رخ می‌داد، نشان می‌داد که مهاجمان به دنبال غرق کردن نفتکش بودند. حالا نیز شرایط به نحوی شده تا بهانه‌ای شود که امریکایی‌ها فضا را در منطقه امنیتی‌تر از گذشته کنند. وزارت دفاع امریکا روز گذشته اعلام کرد با توجه به گسترده‌تر شدن تنش‌ها با ایران هزار نیروی اضافی به نیروهای ایالات متحده در خاورمیانه افزوده خواهد شد.

پاتریک شاناهان، وزیر دفاع ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد پس از درخواست‌های فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) برای اعزام نیروهای اضافی به منطقه و با توجه به افزایش تهدیدهای هوایی، دریایی و زمینی ایران این نیروها اعزام خواهند شد. اما نکته اصلی اینجاست که آیا امریکایی‌ها تهدید بزرگ‌تری هستند یا ایران. دولت ترامپ اکنون بحث حمله به تانکرهای نفتی در خلیج عمان را بهانه کرده تا فضا را در خلیج فارس و دریای عمان ملتهب کند و امنیتی که ایران برای تنگه هرمز ایجاد کرده را با خدشه مواجه کند.

با این حال در بیانیه پنتاگون به نوع پرسنلی که به منطقه اعزام می‌شوند، اشاره‌ای نکرده است. اما مقامات به NPR گفته‌اند که سربازان اعزامی بیشتر نیروهای اطلاعاتی، شناسایی و نظارت هستند. با این حال برخی‌ها بر این باورند که این آخرین مجموعه اعزام نیرو برای مقابله با ایران در خلیج فارس نیست. زیرا ایالات متحده در حال حاضر سعی دارد که تهدید ایران را برای خود بزرگ‌تر از هر زمان دیگری نشان دهد. امریکایی‌ها ایران را متهم به تهدید منافع نیروهای ایالات متحده کرده‌اند. در صورتی که هیچ مدرکی در این خصوص به طور رسمی ارایه نمی‌دهند. حضور نظامی امریکا در خاورمیانه از ماه گذشته تشدید شد، زمانی که ایالات متحده گروهی از هواپیماهای خود و یک سیستم دفاع موشکی پاترویت را به منطقه اعزام کرد و عنوان شد که بناست ۱۵۰۰ نیروی نظامی امریکایی به منطقه اعزام شوند. با این حال شاناهان تاکید کرد که ایالات متحده به دنبال جنگ با ایران نیست.

اقدام امروز در راستای اطمینان از ایمنی و رفاه کارکنان نظامی ماست که در سراسر منطقه فعالیت می‌کنند و برای حفاظت از منافع ملی ماست. وی افزود: ما همچنان به دقت به مراقبت از وضعیت موجود ادامه خواهیم داد و اقدامات لازم را انجام می‌دهیم. به نوشته NPR دولت ترامپ تلاش کرده است تا برخی از متحدان ایالات متحده از جمله آلمان و ژاپن را متقاعد کند که ایران مسوول حملات ادعایی به تانکرهای نفت دریای عمان است. چراکه نه ژاپن و نه آلمان هیچیک نپذیرفتند که مدارک قطعی برای اینکه ایران در حمله دست داشته، وجود دارد. به نحوی که حتی وزیر دفاع ژاپن نیز اعلام کرده که نیازی به اعزام نیرو به خلیج فارس نیست.

تاکشی یوایا، وزیر دفاع ژاپن با بیان اینکه مشخص نیست چه کسی عامل حملات هفته گذشته در دریای عمان بوده، گفت این حملات ادامه نیافته و نیازی به اعزام نیروی نظامی به این منطقه وجود ندارد.

عامل تنش

با خروج امریکا از برجام و تحریم‌های گسترده ایالات متحده علیه ایران باعث شده است تا تنش‌ها در منطقه افزایش پیدا کند. امریکایی‌ها نیز علاقه‌مند هستند تا ایران را به عنوان عامل اصلی آن معرفی کنند اما واقعیت آن است که عامل اصلی این تنش ایالات متحده است. در اوایل روز دوشنبه ایران در گام دیگر برای کاهش تعهدات خود در برجام به دلیل بازگشت تحریم‌ها اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده و آب سنگین خود را افزایش می‌دهد. به نوشته NPR ایرانی‌ها امیدوار هستند با این اقدام فشار بیشتری به اروپا وارد کنند تا اثرات تحریم‌های امریکا را کاهش دهند.

حالا مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران را متهم به اخاذی کرده و عنوان کرده، ایران چالش‌های بین‌المللی را افزایش می‌دهد. اما باید این سوال را مطرح کرد که آیا امریکا با خروج خود از برجام چالش‌های بین‌المللی را افزایش داده یا ایران. اکنون نیز امریکایی‌ها برای توجیه اقدامات ظالمانه خود علیه ایران به خصوص با خروج از برجام عملاً قصد دارند، افکار عمومی داخلی امریکا و حتی جهان را به سمت دیگری سوق دهند.

قصد دارند ایران را عامل تنش در منطقه نشان دهند. عنوان می‌کنند حوادث بندر فجیره و خلیج عمان را ایران انجام داده تا اذهان را به سمتی ببرند که این سوال را مطرح نکنند که چرا امریکا از برجام بدون دلیل خارج شده است. از همین رو اگر طی روزهای آینده باز هم اتفاقی مشابه خلیج عمان رخ داد یا عکس و تصاویر جدید منتشر شد نباید از آن تعجب کرد.

نظر شما