شناسهٔ خبر: 33561181 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

خبرخوان

صاحب‌خبر -


پرداخت غرامت سنگین انگلیس به یک بانک ایرانی

انگلیس برای پیشگیری از ادامه پرونده شکایت
1.6 میلیارد دلاری بانک ملت ایران از دولت این کشور به دلیل اعمال محدودیت‌های غیرقانونی، با پرداخت غرامت به این بانک ایرانی موافقت کرد.
ایرنا به نقل از تارنمای خبری بلومبرگ عصر سه‌شنبه گزارش داد که دولت انگلیس برای پیشگیری از شروع جلسات دادگاهی که برای دولت این کشور «هزینه‌بر و خجالت‌آور» خواهد بود، برای حل و فصل این پرونده با بانک ملت ایران به توافق رسیده است. شرکت حقوقی «زایوالا و شرکا» مستقر در لندن که وکالت بانک ملت را به عهده داشت، در بیانیه‌ای این خبر را اعلام کرد، اما از میزان مبلغ موافقت شده برای پرداخت به این بانک سخنی نگفت.  بانک ملت از وزارت خزانه داری انگلیس به دلیل ممنوع کردن فعالیت‌های بانکی‌اش در بخش مالی این کشور شکایت کرده بود. دولت انگلیس تاکنون ۳۵ میلیون پوند برای دفاع از خود هزینه کرده اما از بیم شکست در این پرونده حقوقی، به پرداخت غرامت رضایت داده است. وزارت خزانه‌داری انگلیس در سال ۲۰۰۹ بانک ملت را به اتهام آنچه «مشارکت در برنامه هسته ای ایران» خوانده شد، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.  بانک ملت علیه وزارت خزانه‌داری انگلیس شکایت کرد و در نهایت در سال ۲۰۱۳ دادگاه عالی انگلیس به نفع این بانک حکم صادر و اعلام کرد که تحریم بانک ملت غیرقانونی بوده است.
در پی این حکم، بانک ملت ایران به دلیل خسارت‌های سنگین وارد شده به آن به دلیل تحریم‌های دولت انگلیس، از وزارت خزانه‌داری این کشور شکایت کرده و خواستار پرداخت غرامت ۱.۶ میلیارد دلاری شد.

مشمولان مالیات سکه در سامانه مالیاتی ثبت‌نام کنند

معاون سازمان امور مالیاتی گفت: خریداران سکه در محدوده ۲۰ تا ۲۰۰ سکه با تاریخ تحویل سال ۱۳۹۷، لازم است ضمن مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک مؤدیان مالیاتی، نسبت به ثبت‌نام در این سامانه اقدام کنند. به‌گزارش ایسنا، نادر جنتی اعلام کرد: خریداران سکه باید با مراجعه به نشانی اینترنتی www.tax.gov.ir کد ملی خود را در بخش «مالیات مقطوع دریافت‌کنندگان سکه» وارد کنند و در صورتیکه مشمول مالیات سکه بودند، برای پرداخت مالیات اقدام به ثبت نام کنند. وی با بیان اینکه خریداران سکه تا حداکثر ۲۰۰ عدد در سال ۱۳۹۷، مشمول مالیات مقطوع شده‌اند، گفت: اشخاصی که بیش از ۲۰۰ سکه خریداری کرده‌اند، مشمول مالیات مقطوع نیستند اما باید تا پایان خرداد ۱۳۹۸ اظهارنامه مالیاتی مربوط به این فعالیت را ارائه کنند.  به‌گفته جنتی، بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم همه اشخاص حقیقی و حقوقی که در کشور درآمدی کسب می‌کنند مشمول مالیات هستند مگر اینکه در قانون به صراحت برای آنها معافیت در نظر گرفته شده باشد.

اولویت‌بندی واگذاری زیرمجموعه‌های وزارت جهادکشاورزی

واگذاری زیرمجموعه‌های وزارت جهادکشاورزی در هیأت واگذاری اولویت‌بندی شد. به‌گزارش سازمان خصوصی سازی، بر این اساس دستور کار جلسه عبارت از اتخاذ تصمیم در مورد تعیین تکلیف و اولویت‌گذاری، واگذاری بنگاه‌ها و شرکت‌های مورد واگذاری زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی بود که جلسه با حضور اعضای هیأت واگذاری، وزیر جهاد کشاورزی و مدیران شرکت‌های متعلق به این وزارتخانه برگزار و دستور جلسه مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت و مقرر شد صندوق‌های حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و همچنین از سیلوها و انبارهای خاص برای نگهداری غله و گندم زیرمجموعه شرکت بازرگانی دولتی ایران و نیز برخی از انبارها و سردخانه‌های متعلق به شرکت پشتیبانی امور دام کشور سال ۱۳۹۸ در اولویت عرضه قرار نداشته باشند.  در عین حال سایر بنگاه‌های متعلق به وزارت جهاد کشاورزی جهت واگذاری مورد بررسی و تعیین تکلیف واقع شدند که در اولویت اول واگذاری قرار گرفتند و بر این اساس مقرر شد در اسرع وقت اقدامات آماده سازی و واگذاری آنها انجام شود.

کارمزد خدمات الکترونیکی بانک‌ها افزایش می‌یابد

برخی بانک‌ها اقدام به افزایش کارمزد ارسال پیامک به مشتریان خود کرده‌اند و گفته می‌شود که سایر کارمزدهای خدمات الکترونیک بانک‌ها نیز در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت. به‌گزارش ایسنا، برخی بانک‌ها از دیروز به دنبال افزایش هزینه ارسال پیامک به مشتریان خود هستند که در این زمینه اطلاع‌رسانی پیامکی را به مشتریان خود آغاز کرده‌اند.
بر این اساس قرار است کارمزد هزینه ارسال پیامک‌های بانکی به مشتریان از ۱۰ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان افزایش یابد و کارمزد ارسال پیامک برای تراکنش‌های زیر ۳۰ هزار تومان نیز ۲۰ هزار تومان بوده که گفته می‌شود، این رقم نیز افزایش خواهد یافت.
پیگیری‌ها حاکی از آن است که موضوع افزایش کارمزد خدمات بانکی در شورای هماهنگی بانک‌ها مطرح شده و این شورا نیز آن را تصویب کرده و منتظر تأیید بانک مرکزی برای اجرا هستند.

برچسب‌ها:

نظر شما