شناسهٔ خبر: 33561137 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

گزارش مجلس درباره حادثه سقوط اتوبوس دانشجویان

دانشگاه آزاد مقصر است

صاحب‌خبر -
هدی هاشمی
خبرنگار
مجلس شورای اسلامی دیروز دانشگاه آزاد را مقصر حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات دانست. اوایل دی ماه سال گذشته بود که یک دستگاه اتوبوس حامل دانشجویان در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی به علت بریدن ترمز از کنترل راننده خارج و در دره واژگون شد. این حادثه 10 کشته و 25 نفر زخمی داشت؛ حادثه دلخراشی که موجب مرگ راننده هم شد. در همان روزهای اول حادثه مسئولان دانشگاه آزاد به سراغ راننده آن رفتند و گفتند چون او پشت فرمان سکته کرده بود این حادثه اتفاق افتاد. تا مدتی انگشت اتهام به سوی راننده اتوبوس بود اما چند روز بعد پزشکی قانونی اعلام کرد راننده اتوبوس سکته نکرده بود و با تحقیقات بعدی مشخص شد حادثه در اثر فرسودگی اتوبوس و عدم رعایت ضوابط توسط مسئولان دانشگاه رخ داده، همان روزها مسئولان ارشد دانشگاه 5 نفر از مسئولان میانی این دانشگاه را برکنار کردند. حالا بعد از گذشت 6 ماه از این حادثه مجلس شورای اسلامی گزارش مفصلی از آن روز حادثه ارائه کرد. بر اساس این گزارش، دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان کارفرما و متولی امور حمل و نقل دانشجویان در واحد علوم و تحقیقات و شرکت «مهران گشت» در این حادثه مقصر هستند. سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره این گزارش به خبرنگار «ایران»می‌گوید: دربررسی‌هایی که ما انجام داده‌ایم به این نتیجه رسیدیم که راننده، پیمانکار و دانشگاه آزاد هر سه مقصر بودند. در آن زمان که حادثه دانشگاه آزاد اتفاق افتاد مردم از نمایندگانشان خواستند تا گزارشی در این باره تهیه کنند. بنابر وظیفه‌ای که داشتیم این گزارش را تهیه و در اختیار مردم قرار دادیم.
او درپاسخ به این سؤال که حالا دانشگاه آزاد مقصر این ماجراست چه اقدامی باید انجام دهد، می‌گوید: این گزارش مجلس است و ما از دانشگاه آزاد خواسته‌ایم اقداماتی انجام دهد تا در آینده چنین اتفاقی رخ ندهد. اینکه دانشگاه آزاد چه باید انجام دهد را قوه قضائیه مشخص می‌کند و باید از مسئولان قضایی پرسید که چه حکمی برای دانشگاه آزاد در نظر می‌گیرند. قوه قضائیه در حال پیگیری این موضوع است البته گزارش ما هم می‌تواند به دست دستگاه های نظارتی برسد. این اطلاعات به تصمیم دستگاه های نظارتی هم کمک می‌کند.
وی تأکید می‌کند: عوامل مربوطه که مقصر ماجرا بودند در آن زمان بازداشت شدند و باید منتظر ماند تا مراجع قضایی در این زمینه اظهار نظر کنند. همچنین براساس این گزارش موارد متعددی از سهل‌انگاری مدیران دانشگاه آزاد و رؤسا و معاونان واحد علوم و تحقیقات در خصوص بی‌تدبیری در این حادثه وجود دارد که این موارد شامل قبل از حادثه (نظیر عدم رعایت موارد ایمنی راه و عدم نظارت بر پیمانکار) و بعد از حادثه (نظیر باقی ماندن موارد عدم ایمنی) است که از سوی کمیسیون در حال پیگیری از مقامات قضایی است و نتیجه آن متعاقباً به اطلاع خواهد رسید.
او درباره استفاده از تله کابین می‌گوید: با بررسی انجام شده مشخص شد که استفاده از تله‌کابین برای جابه‌جایی حدود ۴۰ هزار دانشجوی این واحد و با توجه به قرارگیری ساختمان‌های دانشگاه در محل‌های مختلف این مجموعه امکان منطقی ندارد.
طرحی برای ایمنی جاده دانشگاه علوم و تحقیقات در نظر گرفته شده است
بعد از قرائت گزارش مجلس، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی توضیحاتی درباره اقدامات انجام شده بعد از حادثه ارائه کرد. محمد مهدی تهرانچی با اشاره به اینکه این جاده روزانه ۱۰ هزار نفر تردد دانشجو و مسافر دارد، اعلام می‌کند: بعد از حادثه واژگونی اتوبوس طرحی به نتیجه رسیده که قرار است با هزینه ۲۰ میلیارد تومان برای تأمین مسائل ایمنی جاده مربوطه اجرا شود. در حادثه اخیر بعد از استقرار مدیریت جدید دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در مهر ماه، پیمانکاری که فروردین ماه انتخاب شده بود علی رغم اینکه قراردادش تا چهار ماه بعد هم ادامه داشت اما مدیریت دانشگاه ۲۸ آبان تصمیم به لغو قرارداد گرفت و در ۶ آذر کمیسیون معاملات به آن رأی داد و قرار شد مناقصه برگزار شود. متأسفانه این حادثه مجال نداد وگرنه تنها دو روز بعد از حادثه یعنی ۶ دی ماه قرار بود مناقصه انتخاب جدید پیمانکار انجام شود.رئیس دانشگاه آزاد می‌گوید: رئیس هیأت امنا پس از این حادثه نامه‌ای را به بنیاد شهید نوشت که دانشجویانی که در این حادثه کشته شدند بتوانند «شهید علم» خطاب شوند و این کار با تقبل هزینه دانشگاه انجام شد. بعد از حادثه هم ما باید نسبت به تأمین امنیت جاده اقدام می‌کردیم که در این باره بحث جدی صورت گرفت. ما از یکی از مشاوران مسلط حوزه حمل و نقل و طراحی ایمنی و نظر کارشناسی پلیس راهور استفاده کردیم و طرحی به نتیجه رسید که قرار است با هزینه ۲۰ میلیارد تومان به عنوان تأمین مسائل ایمنی جاده به کار گرفته شود و در گذشته از آن غفلت شده بود.

نظر شما