شناسهٔ خبر: 33558010 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

وعده‌های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر از حرف تا عمل

پنج ماه از وعده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر مبنی بر استقرار نمایندگی فرهنگ و ارشاد در بخش بردخون می گذرد، اما هنوز این قول عملیاتی نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دیر، فرهنگ و هنر یکی از ارکان و اجزای مهم و اساسی در هر جامعه و کشوری است که نشان از اصالت و پیشینه درخشان و مستحکم آن در عرصه جهانی است.

فرهنگ حاصل تحولات تاریخی یک ملت و سرگذشت مردمی است که با تغییرات و تحولات زمان همراه شده و با بهره‌مندی از تجربیات پویا، راهی به آینده دارد و جوامع می‌کوشند از فرهنگ خود برای رسیدن به خواسته‌های مطلوب و مؤثر بهره ببرند.

فرهنگ، پشتوانه معنوی و بستر فکری هر تمدن و در واقع، حوزه نرم‌افزاری زندگی یک جامعه و تمدن نیز جلوه عملی و نمود بیرونی فرهنگ و در حقیقت، بخش سخت‌افزاری زندگی آن جامعه است.

فرهنگ ریشه در زندگی مردم دارد

فرهنگ در همه حوزه‌ها و شعائر زندگی بشری حضور دارد و بر همه چیز تاثیر می‌گذارد و فرهنگ، شکل‌دهنده تفکرات افراد مختلف جامعه است. از کودکان و نوجوانان گرفته تا مسؤولان حکومتی. فرهنگ عمومی حاکم بر جامعه است که خط‌مشی مدرسان دانشگاه و حوزه و مدارس را تحت تأثیر قرار داده و دانش‌پژوهان را نسبت به فراگیری در علوم مختلف ترغیب می‌کند.

مردم به‌عنوان اصلی‌ترین عامل تعیین‌کننده در شئون مختلف فرهنگی، می‌توانند از یک سو، تعیین‌کننده فرهنگ حاکم بر جامعه باشند و از سوی دیگر، مسؤولان و نخبگان را به مسیرهای صحیح هدایت کنند.

بردخون سرزمین بزرگان دینی و علمی

بردخون دیاری گهرخیز با پیشینه‌ای به استواری کوه‌های سر به فلک کشیده و استقامت مردان و زنانی که سختی را به سخره گرفته‌اند و برای سرافرازی میهن اسلامی همیشه آماده ایثار و شهامت هستند.

دین‌داری، دین‌باوری و دین‌ورزی مردم بردخون از گذشته‌های دور برای همگان ثابت شده و نعمت وجود علمای بزرگواری در بین این مردم خداجوی و مؤمن ، از دیرباز، این دیار را به نام کانون علم و ادب و معرفت معرفی کرده است.

شاعران، نویسندگان، پژوهشگران، وعاظ، مداحان، شروه‌خوانان با هنر و استعداد خدادادی چنان مردم را شیفته خود نموده‌اند که وقتی نامی از بردخون گفته می‌شود ناخواسته نام بزرگان و مشاهیر و افتخارات این گوشه از کشور اسلامی در ذهن تداعی می‌شود.

فرهنگ‌دوستان بردخون نیازمند توجه

گذشته بردخون با فرهنگ گره خورده و امروز این دیار با هنرمندان و فرهنگیان به قله‌های افتخار رسیده و آینده بردخون در انتظارات درخشش استعدادهای ناب سرزمین جنگل و دریا و خورشید است و اگر اندک توجهی به فرهنگ دوستان بردخونی داشته باشیم، همچنان بر کوه‌های افتخار و خوش نامی می‌ایستند.

هنرمندانی با دستان خالی

هنرمندان در رشته‌های تئاتر، موسیقی، آواز، عکاسی، سینما، صنایع‌دستی، بافندگی، طراحی و نقاشی، خوشنویسی، هنرهای تجسمی، قرآن، شعر و داستان، فرهنگ بومی محلی، اهل قلم و اندیشه با دست خالی و بدون انتظار از حمایت متولیان در بردخون فعالیت می‌کنند و حاضر نیستند دست از علاقه و دوست داشتن خود بردارند.

محقق نشدن وعده مدیرکل

«نمایندگی فرهنگ و ارشاد در بردخون راه‌اندازی می‌شود»، این گفته خانم مدیرکلی بود که برای اولین بار در دوم بهمن سال 97 بین هنرمندان بردخونی حاضر شد و در اولین آیین بزرگداشت روز فرهنگ و هنر بردخون وعده‌ای شیرین به مردم این دیار زرخیز داد.

5 ماه گذشت

اکنون که پنج ماه از آن روز تاریخی می‌گذرد، خبری از عملی شدن آن وعده نیست، اما هنرمندان بردخون همچنان در انتظارند که شاید یکی از وعده خوبان محقق شود و اداره متولی فرهنگ و هنر در بردخون فعالیت خود را آغاز کند.

بردخونی‌ها چشم انتظارند

فاطمه کرم‌پور در اولین روزهای انتصابش، وعده‌های دیگری چون نام‌گذاری سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر به نام مفتون بردخونی و تجهیز کتابخانه مجتمع فرهنگی هنری بردخون بود که این وعده‌ها نیز تا هنوز رنگ عمل نگرفته و هنرمندان دیار مفتون بی‌صبرانه چشم به اخبار دارند بلکه روزی این گفته‌ها به عمل درآید و در سینه‌ها مخفی نماند.

خانم مدیرکل در آن مراسم از نقش و رسالت هنر و هنرمندان گفت و با قاطعیت بیان کرد که من قول می‌دهم پس از هماهنگی با وزارت‌خانه، نمایندگی فرهنگ و ارشاد اسلامی در بردخون راه‌اندازی شود اما از مسؤولان می‌خواهم در تأمین منابع مالی و انسانی آن کمک و هنرمندان نیز همراه فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کنند.

پیشینه درخشان بردخون

هنرمندان دیار مفتون بردخونی انسان‌های کم‌توقع و قانعی هستند، چرا که قبل از این برخی از بخش‌های استان دارای نمایندگی فرهنگ و ارشاد اسلامی شده‌اند اما بردخون با همه سابقه و درخشش از حداقل فضاها و مراکز فرهنگی هنری بی‌بهره است، با این حال همراهان شجاع مبارزان ضداستعمار انگلیس و رزمندگان میادین ایثار و رشادت و محافل علمی و زادگاه علمی و روحانیون و افتخارات کشور همچنان منتظرند.

متولیان وعده‌هایشان را فراموش نکنند

داشتن مجتمع فرهنگی هنری مجهز، موزه مردم‌شناسی، حوزه علمیه، دکه یا نمایندگی مطبوعات و نشریات، کانون فرهنگی تربیتی دانش‌آموزی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مجهز، مراکز ورزشی، خانه‌های فرهنگ، کتابخانه روستایی، خانه‌های قرآنی، مراکز پخش فیلم و پژوهشکده‌ها و انواع مراکز فرهنگی هنری ورزشی تحقیقی علمی و دینی حق مردم بردخون است و شایسته نیست وعده‌ای دهیم که عملی در ادامه‌اش نباشد.

امید است متولیان امر انتظارات و خواسته‌های به‌حق مردم بزرگ بردخون را همواره در ذهن خود ثبت کنند و با همه وجود در مسیر تحقق آنها گام بردارند.

گزارش: نامجو زحمتکش

انتهای پیام/

نظر شما