شناسهٔ خبر: 33556751 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشاور موگرینی: آمریکا مسئول تشدید تنش بین ایران و غرب است

تهران – ایرنا - «ناتالی توچی» مشاور ویژه «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه آمریکا را مسئول تشدید تنش بین ایران وغرب دانست.

صاحب‌خبر -

وی به شبکه رادیویی انگلیس گفت: این مساله به یک دلیل که تاکنون به آن اشاره نشده، اتفاق افتاده است و آن این واقعیت که آمریکا برنامه جامع اقدام مشترک یا توافق هسته‌ای را نقض کرده است.

وی به این مساله در بحبوحه تشدید تنش بین آمریکا و ایران به دلیل وقوع حمله به نفتکش‌های خارجی در دریای عمان اشاره کرد.

توچی در مورد این حملات گفت: هنوز در واقع هیچ مدرک و سند موثقی درمورد آنچه واقعاً اتفاق افتاده و اینکه چه کسی آن را انجام داده است، در اختیار نداریم.

وی در پاسخ به ادعای مجری شبکه رادیویی انگلیس در مورد احتمال دست داشتن ایران در ماجرای دریای عمان افزود: منطقی است که انتظار داشته باشیم ایران این کار را انجام داده باشد، اگرچه آن را رد می‌کند. این پاسخی به مسأله‌ای است که تهران آن را تنش زایی آمریکا در خلیج فارس می‌داند و این وضعیت بسیار خطرناکی است، زیرا تشدید تنش به اقدام تلافی جویانه ختم می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تصمیم آمریکا برای خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای، اقدام ایران علیه نفتکش‌ها را توجیه می‌کند، گفت: اگر یک طرف تنش زایی کند که اینجا منظور از آن طرف، آمریکاست، منطقی است که انتظار داشت طرف مقابل اقدام تلافی جویانه داشته باشد، البته من نمی‌خواهم این اقدام توجیه یا از آن اغماض کنم.

مشاور موگرینی یادآور شد که اگرچه ایران و آمریکا هیچیک واقعاً خواهان جنگ نیستند، این چرخه تنش و اقدام تلافی جویانه ممکن است به جنگی اتفاقی منتهی شود.

توچی به احتمال اعزام نیروهای اروپایی به خاورمیانه در صورت درخواست آمریکا، پاسخ منفی داد و گفت: فکر می‌کنم که نقش اروپا واقعاً باید تلاش برای از بین بردن این چرخه معیوب باشد، از این‌رو تصور نمی‌کنم این کاری باشد که ما باید انجام دهیم.

وی افزود: آنچه باید انجام دهیم، تلاش برای اطمینان از این مساله است که ایران پایبندی به توافق هسته‌ای را به رغم نقض توافق از سوی آمریکا، به نفع خود ببیند و تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم، مضاعف کردن تلاش‌ها برای تضمین این مساله است که ما نیز به تعهدات مان در چارچوب توافق هسته‌ای پایبند باشیم.

مشاور موگرینی در گفت وگوی دیگری که شبکه خبری راشاتودی روسیه با وی انجام داد، تهدید ایران برای کاهش تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای را منصفانه توصیف کرد و گفت: اگر جای ایران بودم، احتمالاً به برجام پایبند نمی‌ماندم زیرا یک قرارداد اجتماعی تنها در حالی می‌تواند ادامه یابد که دو طرف توافق به آن پایبند باشند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه سال گذشته به طور یکجانبه از برجام خارج شد و پس از آن طی دو مرحله تحریم‌هایی را که طبق این توافق برداشته شده بود، بازگرداند.
خروج آمریکا از برجام؛ با محکومیت دیگر امضا کنندگان این توافق روبرو شد و این کشورها اعلام کردند که به تجارت با ایران ادامه می‌دهند و سازوکارهایی را برای این منظور راه اندازی می‌کنند.

نظر شما