به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، احسان محمدینژاد عصر امروز در نشست خبری به فلسفه تاسیس مراکز آموزشی فرهنگی سما اشاره کرد و اظهار داشت: با نگاهی به ساختار نظام آموزشی کشور و نتایج حاصل از آن درمییابیم که یک خلأ برای تحصیلکردگان در این سیستم آموزشی و جامعه ایجاد شده و با سیل بیکاران بیمهارت روبه رو هستیم که هرچند جویای کار هستند اما به دلیل عدم برخورداری از مهارت لازم به دربهای بسته میخورند و دچار سرخوردگی میشوند و در نهایت منجر به بروز مسائل و ناهنجاریهای مختلف اجتماعی خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به وظایف و رسالت مراکز آموزشی فرهنگی سما افزود: از این رو، در ساختار کلی دانشگاه آزاد کشور، سازمانی به نام «سما» تشکیل شد که دو ماموریت مهم را بر عهده داشت.
رییس مراکز آموزشی فرهنگی سما هرمزگان، تنوعبخشی به رشتههای آموزشی با رویکرد تامین نیازهای استان را یکی از اهداف این مراکز در استان نام برد و تصریح کرد: با توجه به برخورداری از نعمت دریا و صنایع مختلف در استان هرمزگان و شهر بندرعباس میبایست نیاز استان را احصاء و بر اساس آن و آمایش صحیح، رشتههای تحصیلی ایجاد شوند.
محمدینژاد گفت: در گذشته، شش رشته طراحی دوخت، حسابداری، کامپیوتر، معماری برق، عمران و ابزار دقیق در مراکز آموزشی و فرهنگی سما تدریس میشد که در یک سال اخیر این آمار به دو برابر افزایش یافت و رشتههایی از قبیل گرافیک، تربیت بدنی، مکانیک خودرو، جوشکاری، تاسیسات و کارشناسی عمران به رشتههای قبلی اضافه شد.
تربیت نیروی کار ماهر مهمترین رویکرد دانشکده سما
وی، تربیت نیروی کار ماهر را از رویکردهای مهم مراکز آموزشی و فرهنگی سما در هرمزگان ذکر کرد و افزود: طبق توافق انجام شده با سازمان بنادر و دریانوردی، مقرر شد رشتههای موردنیاز و دارای متقاضی و از همه مهمتر بازار کار را به مراکز آموزشی سما معرفی کند. از این رو لیست موردنظر احصاء شده و پس از رایزنیهای صورتگرفته با مرکز، به دنبال اضافه کردن رشتههای بندری و دریایی به رشتههای قبلی هستیم.
رییس مراکز آموزشی و فرهنگی سما هرمزگان ادامه داد: در شهرستانهای بندرعباس و قشم هر کدام یک دانشکده فنی و حرفه ای دایر شده و برای رعایت عدالت آموزشی، به دنبال افزایش تعداد دانشکدهها در سطح استان هستیم.
ارائه آموزشهای عالی در مناطق محروم با همکاری آموزش و پرورش
محمدینژاد اضافه کرد: البته این افزایش کمی با افزایش کیفی همراه خواهد بود و هر کجا احساس کردیم برای احداث دانشکده، زیرساخت لازم وجود ندارد نخست زیرساخت را ایجاد و سپس دانشکده راهاندازی میکنیم.
وی بیان داشت: در برخی مناطق محروم که دارای هنرستان فنی حرفهای هستند اما هیچ دستگاهی در زمینه آموزش عالی ورود نکرده است با همکاری آموزش و پرورش و بکارگیری نیروی انسانی مجموعه سما، آموزش را در این مناطق ارائه خواهیم داد.
رییس مراکز آموزشی و فرهنگی سما هرمزگان ضمن تشریح فعالیتهای فرهنگی، از فعال کردن کانونهای دانشجویی در دانشکده سما خبر داد و گفت: معتقدم زمانی که دانشجویان در اجرای کارهای فرهنگی دخیل نباشند، کارهای فرهنگی انجامشده مثمر ثمر نیست و بیشتر جنبه کار سازمانی جهت ارائه گزارش است.
برگزاری دورههای آموزشی بازاریابی ویژه دانشجویان طراحی دوخت
محمدینزاد افزود: اخیرا دروههای آموزشی بازاریابی ویژه دانشجویان رشته طراحی دوخت دانشکده سما هرمزگان برگزار شد و دانشجویان با راهکارهای مناسب جهت فروش محصولات خود آشنا شدند.
دانشجویان رشته طراحی دوخت دانشکده سما هرمزگان در جشنوارههای مختلف در سطح کشور حضور مییابند و حائز رتبههای مختلف میشوند. این دانشجویان اخیرا در جشنواره ملی مد و لباس رتبه دوم کشوری را کسب کردند که این مهم، نشان از مقبولیت سطح کیفی آموزش در دانشکده سما هرمزگان دارد.
انتهای پیام/88037/
نظر شما