شناسهٔ خبر: 33549467 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

توسعه روابط ایران و روسیه با نهایی شدن قراردادهای راهبردی

وزیر نیرو: تفاهم نامه و قراردادهای راهبردی برای توسعه روابط دو کشور مهم ایران و روسیه نهایی شده است.

صاحب‌خبر -

نهایی شدن تفاهم نامه و قرارداهای راهبردی برای توسعه روابط ایران وروسیه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز اصفهان، وزیر نیرو در نشست مشترک همکاری های تجاری و اقتصادی ایران و فدراسیون روسیه با اشاره به سه روز برنامه های فشرده در ۹ کارگروه تخصصی در این اجلاس گفت: امروز عملا موارد دو اجلاس دومین همایش تجاری و فرهنگی قفقاز شمالی روسیه و تعدادی از استانهای کشور و پانزدهمین اجلاس همکاری های مشترک تجاری و اقتصادی ایران و روسیه نهایی شده است.
رضا اردکانیان افزود: 8 سند همکاری در چهارچوب این اجلاس برنامه ریزی شده بود که با علاقه و سطح وسیع شرکت کنندگان در زمینه های حمل و نقل و انرژی به امضا می رسد.
وی گفت: مذاکرات خوبی در زمینه های تعرفه های رقابتی حمل و نقل، توسعه حمل و نقل ریلی منطقه ای، انجام شد که در این زمینه می توان به تهیه نقشه راه برای طرح های مشترک برقی سازی راه آهن و ساخت راه آهن چابهار بیرچند و بررسی خط ریلی رشت و استارا اشاره کرد.
اردکانیان با اشاره به توافقهای دو طرفه در خصوص افزایش شرکت های ایرانی در زمینه آبزی پروری و توسعه شرکت های دارویی افزود: در زمینه راه اندازی خط کشتیرانی تفریحی در دریای خزر توافق های لازم انجام شد که می تواند توسعه گردشگری را رقم بزند.
وی گفت: توافق اجرای واحد های ۲ و۳ نیروگاه اتمی بوشهر مورد تاکید قرار گرفت و در زمینه نفت و گاز هم مذاکرات خوبی بین وزارت انرژی روسیه و نفت ایران انجام شده است.
رضا اردکانیان با اشاره به عملیاتی شدن کریدور سبز گمرکی گفت:وزاری نیروی ایران و انرژی روسیه در زمینه احداث ۴نیروگاه در استان هرمزگان توافق کردند.
وی گفت: در این اجلاس بعد از حدود ۴ سال توقف در زمینه همکاری های مربوط به آب در کارگروه مربوطه سرفصل هایی را برای همکاری مشترک از ورود تکنولوژی و خدمات فنی مهندسی آغاز کردیم.
اردکانیان با اشاره به اینکه کشور روسیه سالانه ۳۰۰میلیارد دلار واردات از نقاط دیگر دارد ابراز امیدواری کرد مبادلات اقتصادی دوکشور تا اجلاس بعدی رشد چشمگیر داشته باشد و ارتباطات فرهنگی دو کشور هم رشد کند.

نظر شما