شناسهٔ خبر: 33545054 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

هدف آمريکا و انگليس از اعزام نيروهاي بيشتر به خاورميانه چيست؟/ طبل جنگ به صدا در مي آيد؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- وزارت دفاع آمريکا اعلام کرد حدود يک هزار نيروي نظامي جديد به خاورميانه اعزام مي‌کند. در همين حال انگليس نيز از اعزام تفنگداران دريايي به منطقه خبر داده است.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، آسوشيتدپرس بامداد سه شنبه گزارش داد که اين طرح شامل اعزام نظاميان و نيروهاي امنيتي براي انجام اقدامات تجسسي و نظارتي است.
«پاتريک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمريکا در بيانيه‌اي اعلام کرد: در پاسخ به درخواست سنتکام (فرماندهي مرکزي ارتش آمريکا در غرب آسيا) براي اعزام نيروي بيشتر و به توصيه رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا و پس از مشورت با کاخ سفيد مجوز اعزام حدود يک هزار نيروي نظامي جديد را صادر کردم.
وي در توئيتي نوشت: آمريکا به دنبال درگيري با ايران نيست. تصميم امروز به منظور تضمين امنيت و رفاه پرسنل نظامي ما که در منطقه کار مي کنند و همچنين براي حفاظت از منافع ملي ما اتخاذ شده است.
رويترز نوشت: شاناهان با اشاره به آنچه که نگراني درباره تهديد ايران خواند، اظهار داشت که اعزام اين نيروها بنا به «دلايل دفاعي» انجام مي‌شود.
دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا کمتر از چهار هفته پيش اعلام کرده بود که يک هزار و پانصد نيروي نظامي به خاورميانه مي فرستد که هدف از اعزام آنها عمدتاً حفاظتي است.
رويترز به نقل از دو منبعي که نخواستند نامشان فاش شود، نوشت که اين نيروها به تقويت اقدامات دفاعي آمريکا در منطقه کمک مي کنند.
سي.ان.ان نيز به نقل از يک مقام ارشد آمريکايي گزارش داد که ترامپ علاوه بر اعزام نيرو، با ارسال تجهيزات به خاورميانه موافقت کرده است.
اين تجهيزات شامل باتري هاي سامانه موشکي پاتريوت، هواپيماي شناسايي و نيروهاي ضروري براي ايجاد بازدارندگي در مقابل آنچه که پنتاگون تهديد فزاينده ايران مي‌نامد، است.
همزمان با آن، «مايک پمپئو» وزير امور خارجه آمريکا در بيانيه‌اي از فروش 8.1 ميليارد دلار تسليحات نظامي به کشورهاي عربستان، امارات و اردن خبر داد.
پمپئو طي بيانيه‌اي در تارنماي وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد به اين وزارتخانه دستور داده است تا 22 مورد از قراردادهاي انتقال تسليحات به اردن، امارات و عربستان که حدود 8.1 ميليارد دلار ارزش دارد به سرعت تکميل شود.
نيويورک تايمز چندي پيش خبري منتشر کرد که به موجب آن گفته مي‌شد در نشست شوراي امنيت ملي آمريکا شاناهان، طرحي به روز شده ارائه داده است که طبق آن، آمريکا 120 هزار نيرو به خاورميانه اعزام مي‌کند تا پاسخگوي حملات احتمالي ايران به نيروها يا منافع آمريکا باشند. ترامپ اين خبر را جعلي دانست و گفت چنين طرحي وجود ندارد.
اقدامات تنش‌زاي آمريکا در خاورميانه پس از آن شدت گرفت که واشنگتن از اعزام ناو هواپيمابر لينکلن و يگاني از بمب‌افکن‌هاي بي -52 به خاورميانه خبر داد و ايران را به نقش داشتن در انفجار دو نفتکش در نزديکي بندر الفجيره امارات متهم کرد.
هفته گذشته نيز که انفجار مشکوکي در دو نفتکش ديگر در درياي عمان رخ داد، آمريکا بار ديگر همين اتهام را عليه ايران تکرار کرد. واشنگتن تاکنون دلايل محکمه‌پسندي براي ادعاي خود ارائه نکرده و متحدان اروپايي آمريکا نيز در اين ادعاها ترديد کرده‌اند.

عزيمت دومين ناوشکن آمريکا به «درياي عمان»
مقام ارشد نيروي دريايي آمريکا با ادعاي دفاع از منافع ايالات متحده و متحدان اين کشور از اعزام دومين ناوشکن آمريکا به درياي عمان خبر داد.
نيروي دريايي آمريکا اعلام کرده که دومين ناوشکن مجهز به موشک‌هاي هدايت شونده خود به نام «يواس اس ميسن» (DDG 87) را به درياي عمان اعزام کرده تا بعد از ماجراي حمله پنجشنبه گذشته به دو فروند نفتکش‌، براي کمک‌رساني در آنجا حضور داشته باشد.
به نوشته وبگاه «جينز ديفنس» ناوي دوم «براون» در اين زمينه اظهار داشت :«ما مايل به درگيري جديدي در منطقه نيستيم و تنها از منافع خود دفاع مي‌کنيم، جنگ با ايران نه به نفع منافع راهبردي ما و نه به نفع منافع جهاني است.»
به نوشته جينز ديفنس، ناوي براون افزود:« ايالات متحده و شرکاي ما در منطقه همه اقدام‌هاي لازم را براي دفاع از خود و منافع خود انجام خواهند داد. [حملات اخير] تهديدي واضح عليه آزادي بين‌المللي دريا نوردي و تجارت آزاد است. ايالات متحده و جامعه بين‌الملل آماده دفاع از منافع خود، از جمله آزادي دريانوردي هستند. اين يک تهديد عليه حمل و نقل دريايي و تجارت بين المللي است. آمريکا و شرکاي منطقه‌اي ما در پاسخ به حملات در حال کمک به هم هستند.»

نانسي پلوسي: در قبال ايران نبايد عجولانه و بي‌پروا عمل کنيم
رئيس مجلس نمايندگان آمريکا از حزب دموکرات در واکنش به اعزام نيروي بيشتر به خاورميانه از سوي پنتاگون, بيانيه‌اي منتشر کرد.
به گزارش آسوشيتدپرس، در اين بيانيه آمده است «آمريکايي‌ها نبايد درباره حکومت ايران توهمي داشته باشند، و بايد به پاسخگو کردن ايران در قبال رفتارهاي خطرناکش در منطقه، متعهد باشند. ولي ما بايد قوي، باهوش و راهبردي عمل کنيم، و نه عجول و بي‌پروا.»
رئيس مجلس نمايندگان آمريکا تاکيد کرده‌ است که دولت کشورش بايد هر تصميمي مي‌گيرد و يا هر برنامه‌اي که دارد را فورا به اطلاع کنگره برساند.
"نانسي پلوسي" درباره تصميم تازه پنتاگون، پيامد آن بر افزايش تنش‌ها و افزايش «خطر جدي در خطاي محاسباتي از سوي هر يک از طرف‌ها» ابراز نگراني کرده‌ و مي‌گويد «براي کاهش تنش به ديپلماسي نياز است، بنابر اين آمريکا بايد به رايزني با متحدان ادامه دهد تا منطقه را به جاي نا‌امن‌تري تبديل نکنيم.»

انگليس: اعزام تفنگداران دريايي برنامه از پيش برنامه ريزي شده بود
لندن گفت: اعزام تفنگداران دريايي به منطقه ارتباطي با حادثه درياي عمان ندارد
نيروي دريايي انگليس اعلام کرد که استقرار تفنگداران دريايي اين کشور در يکي از کشورهاي منطقه بر اساس برنامه از پيش برنامه ريزي شده بوده و ربطي به حوادث اخير ندارد.
يک وبگاه انگليسي نوشته که اعزام تفنگداران دريايي اين کشور به منطقه ربطي به ماجراي روز پنجشنبه در درياي عمان که در جريان آن دو نفتکش هدف قرار گرفتند ندارد.
روزنامه «ديلي ميل» پيشتر گزارش داده بود نيروي دريايي انگليس قصد دارد 100 تفنگدار دريايي را جهت محافظت از کشتي‌هاي انگليسي به منطقه اعزام کند.
به نوشته اين روزنامه، قرار بوده که اين تفنگداران دريايي با اعزام از پايگاه خود در شهر بندري «پليموث» در پايگاه جديد انگليس در بحرين مستقر شوند.
وبگاه «پليموث» به نقل از يک سخنگوي نيروي درياي انگليس نوشته اعزام تفنگداران دريايي اين کشور به منطقه ربطي به ماجراي نفتکش‌هاي درياي عمان ندارد.
سخنگوي نيروي دريايي انگليس در اين زمينه توضيح داد: «استقرار تفنگداران دريايي در منطقه يک برنامه از پيش برنامه ريزي شده آموزشي بوده و ربطي به وضعيت کنوني منطقه ندارد.»
مقام‌هاي ارشد آمريکا و برخي شرکاي اين کشور تلاش بسياري کرده‌اند که ايران را به دست داشتن در انفجار اين دو نفتکش متهم کنند و البته بسياري از تحليلگران و مقام‌هاي خارجي گفته اند که آمريکا هيچ سند و مدرکي دال بر دخالت ايران در اين ماجرا ندارد.
يک روزنامه انگليسي گزارش داد که وزراي خارجه اتحاديه اروپا از ادعاهاي آمريکا در خصوص دست داشتن ايران در حمله به دو کشتي در درياي عمان قانع نشده و خواستار تحقيقات مستقل هستند.

نظر شما