شناسهٔ خبر: 33544317 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

شهردار تهران اعلام کرد:

80درصد آلودگي هواي تهران مربوط به خودروهاي با سوخت فسيلي/ حمل و نقل عمومي ما متناسب با درخواست مردم نيست

صاحب‌خبر -

خبرگزاري آريا-حناچي گفت:مطالعات نشان مي دهد که 80 درصد آلودگي در تهران مربوط به خودروهايي است که از سوخت فسيلي استفاده مي کنند و 40 درصد هم مربوط به خودروهاي شخصي است.
به گزارش خبرگزاري آريا، حناچي ، شهردار تهران صبح امروز در آيين بهره برداري و توسعه ناوگان شرکت واحد اتوبوسراني شهر تهران که در بوستان گفتگو برگزار شد،  با تاکيد بر توسعه محورهاي پياده و دوچرخه سواري در پايتخت اظهار داشت:مطالعات نشان مي دهد که 80 درصد آلودگي در تهران مربوط به خودروهايي است که از سوخت فسيلي استفاده مي کنند و 40 درصد هم مربوط به خودروهاي شخصي است.
حناچي با بيان اين که ما از مردم تهران بايد به خاطر نبود حمل و نقل عمومي مناسب عذرخواهي کنيم، گفت:ناوگان حمل و نقل عمومي ما متناسب با حجم درخواست مردم نيست.در اين زمينه به ما اعتراض مي شود و اين اعتراض هم وارد است و بايد تلاش کنيم اين مشکل را حل کنيم. دولت هم در اين زمينه با ما همراهي جدي دارد.
وي گفت:بازسازي 500 اتوبوس شهري و استفاده از 117 ميني بوس در شهر و نيز تعدادي اتوبوس دو کابين و عقد قرارداد براي ساخت 500 ميني بوس اقدامات مهمي است که بايد آن را توسعه دهيم.

آلودگي هوا و ترافيک، اصلي ترين مشکل تهران
وي گفت:در نظر سنجي هايي که در آخر شهريور 96 از مردم تهران صورت گرفت موضوع آلودگي هوا و ترافيک اصلي ترين مشکل تهران از نظر مردم بود.امروز شايد مشکل اقتصادي به صدر جدول رسيده باشد اما آلودگي و ترافيک از ليست مشکلات مردم تهران حذف نشده است.پس من به عنوان شهردار تهران و شما به عنوان متوليان اين امر بايد به اين موضوع به شکل پيوسته با مباني نظري روشن بپردازيم. برآيند همه تصميمات ما بايد منجر به افزايش سهم حمل و نقل عمومي در تردد در شهر تهران باشد و نتيجه فعاليت هاي ما کاهش تردد با استفاده از خودروي شخصي باشد. اين سياست عمومي همه کلانشهرهاي دنيا است. متاسفانه به دليل اينکه ما اين مباني نظري را پيوسته در سياست هايمان تعقيب نکرده ايم به اين هدف نرسيده ايم و سهم خودروهاي شخصي در حمل و نقل عمومي شهر تهران بيشتر از ساير وسايل حمل و نقل است.
وي در ادامه عنوان کرد: در اين شرايط سخت اقتصادي توسعه حمل و نقل عمومي کار ساده اي نيست.حالا در دوره جديد شورا و شهرداري، بهره برداري از دو خط مترو و ايستگاه هاي جديد تلاشي براي پر کردن خلاءهاي حمل و نقل است که مترو مي تواند آن را پر کند، اما در برخي نقاط شهر و برخي معابر مسافر ها کم هستند و نيازي به استفاده از اتوبوس نيست؛ در نتيجه ميني بوس ها در اين معابر مورد استفاده قرار مي گيرند.

80درصد آلودگي هواي تهران مربوط به خودروهاي با سوخت فسيلي
حناچي با تاکيد بر توسعه محورهاي پياده و دوچرخه سواري در پايتخت گفت: مطالعات نشان مي دهد که 80 درصد آلودگي در تهران مربوط به خودروهايي است که از سوخت فسيلي استفاده مي کنند و 40 درصد هم مربوط به خودروهاي شخصي است.
شهردار تهران با تاکيد بر ترويج فرهنگ استفاده نکردن از خودروهاي شخصي گفت:بايد کاري کنيم که تردد خودروي تک سرنشين به ضد ارزش در شهر تبديل شود و اين نمي شود الا با همراهي مردم. بايد تلاش کنيم اين فرهنگ را در جامعه جا بيندازيم؛ کلان شهرهاي دنيا اين سياست را دنبال کرده اند و ما هم بايد اين کار را بکنيم. ما جايي موفق مي شويم مردم را در سياست هايمان همراه کنيم که وجدان عمومي جامعه اين موضوع را بپذيرد و براي اين کار لازم است از همه ظرفيت اطلاع رساني عمومي استفاده کنيم.

جاي خالي فرهنگسازي استفاده از حمل و نقل عمومي در صداو سيما
وي با انتقاد از برخي تبليغات تلويزيوني گفت: من برخي از فيلمهاي تبليغاتي تلويزيون را که مي بينم تاسف مي خورم که جاي تبليغ استفاده از حمل و نقل عمومي خالي است.در حالي که برخي تبليغات متعلق به اقلامي است که استفاده کمي دارد و ممکن است خيلي مهم نباشد.اما جاي امور مهمي مانند فرهنگسازي براي حل مشکلات ترافيکي در اين تبليغات خالي است.البته اين نقطه ضعف ماست که بايد با تلويزيون در اين زمينه فعالانه تر برخورد کنيم.
وي با تاکيد بر اين سياست که نبايد با بزرگراه و پل سازي به افزايش تقاضاي سفر در شهر دامن بزنيم گفت: توسعه مسيرهاي سواره رو تمامي ندارد و هر چقدر اين مسيرها زياد شود تقاضاي سفر هم بيشتر مي شود. برخي زدن پل و راه انداختن اتوبان جديد را کار مي بينند اما بايد در اين نگاه تجديد نظر کنيم و خودمان را به مباني علمي بيشتري متصل کنيم. مي توانيم با اقدامات ديگري کيفيت زندگي در شهر تهران را افزايش دهيم.
شهردار تهران در پايان با تقدير از تلاش براي نصب و فعال سازي مانيتورهاي اطلاع رساني در ايستگاه هاي اتوبوس و استفاده از فيلتر دوده براي کاهش آلايندگي ميني بوس ها گفت:بايد کاري کنيم که اين فيلترها در داخل ساخته شود تا مشکل استفاده از آن به صورت گسترده هم حل شود.

نظر شما