شناسهٔ خبر: 33538146 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مهمترین اخبار جهان (۷-۱۹)

مدیر برنامه ایران در موسسه آتلانتیک: ایران به تمامی تعهدات خود در برجام عمل کرده و این آمریکا است که از برجام خارج شده و شایسته سرزنش است.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل  خبرگزاری صدا و سیما، مهمترین عناوین خبری 12 ساعت گذشته به شرح زیر استک
ایران
// حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلستان گفت: امریکا نمی‌تواند ایران را به زور وادار به ورود به هیچ مذاکره‌ای کند و آنچه آمریکا انجام می‌دهد تروریسم اقتصادی است. (خبرگزاری صداو سیما)
­ // وزیر نفت گفت: برخی شرکت‌های روسی آمادگی همکاری با ایران را دارند و طرح‌هایی را آغاز کرده‌اند که باید از سوی دو طرف پیگیری شود. (خبرگزاری صدا و سیما)
// خبرگزاری رسمی ایران اعلام کرد ایران و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در جریان دیدار محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران و مقامات جنبش حماس بر مخالفت خود با طرح صلح آمریکایی برای خاورمیانه تاکید کردند. (خبرگزاری فرانسه)
//­ ششمین دور نشست چهارجانبه ایران، پاکستان، افغانستان و کمیساریای عالی امور مهاجرین سازمان ملل برای رسیدگی‌به امور مهاجران افغان در اسلام آباد پایتخت پاکستان برگزار شد. (خبرگزاری صدا و سیما)
// محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به منظور شرکت در یکصد و هشتمین کنفرانس بین المللی کار در ژنو حضور دارد با وزرای کار بلغارستان و سوریه در ژنو دیدار و درباره توسعه همکاری‌ها با این دو کشور گفتگو کرد. (خبرگزاری صداوسیما)
//­ رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی بر ایجاد شرکت مدیریت صادرات میان ایران و روسیه تاکید کرد. (خبرگزاری صدا و سیما)
//­ نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: با مقاومت اقتصادی می‌توانیم به امریکا تحمیل کنیم که فشار اقتصادی را از کشورمان بردارد. (خبرگزاری صدا و سیما)
­
هند
// بر اساس آماری که مقامات هند ارائه کردند، گرمای شدید در ایالت بیهار در شمال هند موجب مرگ ۷۸ نفر شد. (خبرگزاری فرانسه)

روسیه
// خبرگزاری ریانووستی و خبرگزاری تاس روسیه به نقل از یک منبع امنیتی ناشناس گزارش دادند روسیه تلاش‌هایی از طرف آمریکا را برای اجرای حملات سایبری به زیرساخت‌های روسیه کشف کرده است. (خبرگزاری رویترز)
//­ وزارت انرژی روسیه با انتشار بیانیه‌ای از دیدار وزیر انرژی این کشور با وزیر نفت ایران در تهران خبر داد. (خبرگزاری رویترز)

امریکا
// باربارا اسلاوین مدیر برنامه ایران در پژوهشگاه آتلانتیک گفت: ایران به تمامی تعهدات خود در برجام عمل کرده و این آمریکا است که از برجام خارج شده و شایسته سرزنش است. (العربیه)
// شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: برنامه‌های غنی سازی ایران «باج خواهی هسته ای» است و باید با «افزایش فشار بین المللی» مواجه شود. (خبرگزاری رویترز)
// سفیر آمریکا در لهستان گفت: توافق آمریکا با لهستان برای ارسال ۱۰۰۰ نیروی دیگر به این کشور یک اقدام دفاعی لازم برای امنیت این کشور است. (خبرگزاری رویترز)
// سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: از گزارش‌هایی درباره مرگ محمد مرسی مطلع شده ایم و هیچ نظری درباره این مساله نداریم. (­شبکه تلویزیونی المیادین)
// یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفت: دولت این کشور در واکنش به برنامه‌های ترکیه برای خرید یک سامانه دفاع هوایی روس، در حال بررسی اعمال تحریم‌های مالی بر شرکت‌های ترکیه‌ای فراتر از آن‌هایی است که قطعات هواپیمای اف ۳۵ را می‌سازند. (خبرگزاری رویترز)

اتحادیه اروپا
// فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه ­اروپا گفت: اتحادیه اروپا پیش از تصمیم گیری درباره هرگونه تخطی ایران در اجرای برجام منتظر گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد ماند. (خبرگزاری رویترز)
// فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ایران تا کنون از جنبه فنی به برجام پایبند بوده است. (­شبکه تلویزیونی المیادین)

ژاپن
// ­ژاپن حضور بدون مجوز شناور‌های چینی در آب‌های مورد مناقشه دو کشور در دریای چین جنوبی محکوم کرد. (خبرگزاری آسوشیتدپرس)

ترکیه
// گارد ساحلی ترکیه اعلام کرد در پی غرق شدن قایق مهاجران غیرقانونی در سواحل این کشور، ۱۲ تن جان خود را از دست دادند. (خبرگزاری فرانسه)

انگلیس
// ­دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام کرد چنانچه ایران به تعهدات خود در برجام عمل نکند دولت تمام گزینه‌ها را درباره آن بررسی می‌کند. (خبرگزاری صدا و سیما)
// انگلیس یک بسته کمک‌های غذایی، آبی و دارویی پنج ساله به ارزش ۲۱۵ میلیون دلار برای افغانستان اختصاص داد. (خبرگزاری رویترز)

مصر
// وکیل محمد مرسی گفت: محمد مرسی از مدت‌ها پیش بیمار بود و ما بار‌ها برای درمان وی درخواست داده بودیم که به برخی از این درخواست‌ها پاسخ مثبت داده شد و به برخی نیز پاسخ داده نشد. (شبکه تلویزیونی العالم)
// محمد مرسی رئیس جمهور پیشین مصر در دادگاه بیست دقیقه صحبت کرد و سپس بیهوش شد و به بیمارستان منتقل شد و در آنجا درگذشت. (شبکه تلویزیونی العالم)
// ارتش و وزارت کشور مصر پس از وفات محمد مرسی‏، حالت آماده باش کامل اعلام کردند. (­شبکه تلویزیونی العالم)

سازمان ملل متحد
// شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد حمله حوثی‌ها (جنبش انصار الله یمن) به فرودگاه أب‌ها در عربستان را به شدت محکوم می‌کنیم و حمله به فرودگاه أب‌ها را نقض قوانین بین المللی و تهدیدی برای امنیت و صلح جهانی می‌دانیم. (شبکه تلویزیونی العربیه)
// دبیرکل سازمان ملل متحد از ایران خواست به اجرای تعهدات خود در چارچوب توافقنامه هسته‌ای ۲۰۱۵ ادامه دهد. (خبرگزاری فرانسه)
// سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت:: درگذشت محمد مرسی رئیس جمهور پیشین مصر را به خانواده اش تسلیت می‌گوییم. (شبکه خبری الجزیره)

آلمان
// صدراعظم آلمان گفت: لازم است تاثیرات مثبت و منفی «فناروی‌های برهم زننده» بر فرصت‌های کاری را به طور گسترده بررسی کنیم. (بخش تصویری خبرگزاری رویترز)
// کسب آراء بالای راستگرایان افراطی حزب آلترناتیو برای آلمان در انتخابات شهرداری‌ها در شهر گورلیتس، نگرانی‌ها در خصوص سرنوشت انتخابات منطقه‌ای را افزایش داده است. (شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴)

چین
// زمین لرزه‌ای قوی اواخر روز دوشنبه به وقت محلی استان سیچوآن Sichuan در جنوب چین را لرزاند و ۱۱ کشته بر جای گذاشت. (خبرگزاری آسوشیتدپرس)

فلسطین اشغالی
// نخست وزیر رژیم صهیونیستی از جامعه جهانی خواست در صورتی که ایران ذخایر اورانیوم غنی شده خود را از میزانی که در توافقنامه هسته‌ای مجاز شده است، افزایش دهد، "تحریم‌هایی فوری" علیه ایران اعمال کند. (خبرگزاری فرانسه)

تونس
// تونسی‌ها در شهر بنزرت تونس علیه عادی سازی روابط با اسرائیل راهپیمایی و پرچم این رژیم را به آتش کشیدند. (شبکه تلویزیونی المیادین)

سازمان دیده بان حقوق بشر
//سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد دولت مصر مسئول مرگ محمد مرسی است چرا که نتوانسته است خدمات درمانی لازم را به وی ارائه کند و در تامین حقوق اساسی زندانیان نیز موفق نبوده است. (شبکه تلویزیونی الجزیره)

یمن
// سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن گفت: پهپاد‌های یمنی از نوع «قاصف کی-۲» اهداف خود را در فرودگاه بین المللی اب‌ها در جنوب عربستان سعودی هدف قرار دادند و باعث شدند که پرواز‌های این فرودگاه متوقف شود. (­شبکه تلویزیونی المسیره)
// شورای امنیت سازمان ملل بر حمایت کامل خود از تلاش‌های مارتین گریفیتس فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به یمن تاکید کرد. (شبکه تلویزیونی العربیه)
­ // مارتین گریفیتس فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به یمن هشدار داد: تنش‌های منطقه‌ای روند سیاسی در یمن را در معرض تهدید و خطر قرار داده است. (خبرگزاری آناتولی)

لبنان
// هیئت علمای مسلمان در لبنان اعلام کرد از آحاد امت اسلامی می‌خواهیم که برای محکوم کردن جنایت مرگ محمد مرسی در مقابل سفارتخانه‌های مصر درتمامی کشور‌های جهان تجمع کنند. (­شبکه تلویزیونی الجزیره عربی)

عراق
// مقتدی صدر روحانی شیعه عراقی از جناح‌های سیاسی عراقی خواست به نخست وزیر این کشور فشار بیاورند تا کابینه خود را ظرف ۱۰ روز کامل کند. (خبرگزاری رویترز)
// یک منبع نظامی عراقی بدون ذکر هیچ جزئیاتی اعلام کرد دو گلوله خمپاره اواخر روز دوشنبه به یک پایگاه نظامی که میزبان نیرو‌های آمریکایی در شمال بغداد است اصابت کرد. اما هیچ تلفاتی در پی نداشت. (خبرگزاری رویترز)

نظر شما