شناسهٔ خبر: 33537377 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

عمر البشیر، برای اولین بار بعد از برکناری به‌عنوان مجرمی که باید به دادگاه برود پا در خیابان‌های خارطوم گذاشت

آن مرد بدون قدرت بازگشت

در آخرین ساعت‌های روز یکشنبه، مردی در لباسی سراسر سفید و عمامه‎ای که سرش را می‎پوشاند، در حالی پا در خیابان‌های خارطوم گذاشت که این بار مردم نه مثل تمام 30 سال گذشته با احترامی از سر ترس که با ترحم به او نگاه می‌کردند. به مردی که از روزهای اقتدار خود فاصله گرفته بود و اکنون به‌عنوان مجرم، می‌رفت تا برای تفهیم اتهام و گرفتن حکم خود راهی دادستانی شود. او کسی نبود جزعمر البشیر.

صاحب‌خبر -
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، عمر البشیر، رئیس جمهوری مخلوع سودان، عصر یکشنبه تحت نظر نیروهای امنیتی به ساختمان دادستانی مبارزه با فساد خارطوم وارد شد. دادستانی به عمر البشیر اعلام کرد که اتهامش «جمع‎آوری ثروت حرام و مشکوک و پول خارجی» است. به او یک هفته فرصت داده شده است تا علیه این جرم اعتراض کند و پس از طی این مدت راهی زندان کوبار خواهد شد. اگر البشیر نسبت به این اتهام اعتراض نکند، هفته آینده راهی دادگاه خواهد شد. هیأت وکلای مدافع عمر البشیر روز دوشنبه برای تهیه یادداشتی حقوقی در واکنش به متهم شدنش به در اختیار داشتن پول خارجی و ثروت غیرقانونی تشکیل جلسه دادند. همچنین 72 نفر از کارشناسان حقوقی و وکلای داوطلب نیز روز گذشته در خارطوم برای بررسی اتهامات وارده به البشیر و تهیه یادداشت حقوقی گردهم آمدند. اما مردم از روند دادرسی او ناراضی هستند. 
برخی گزارش‎ها از شرایط زندانی شدن البشیر هم حاکی از این است که زندانی که او در آن به سر می‌برد، زندانی لاکچری است و وی وضعیت جسمی و روحی خوبی در زندان دارد و با او بدرفتاری نمی‎شود. همچنین پزشک متخصص چشم و گوش و حلق و بینی مرتب او را معاینه می‎کند تا از سلامت او اطمینان حاصل پیدا کند. اتاق او دارای دو تخت است و برخلاف بقیه زندان‎ها تمیز و مرتب است. ظاهراً او از شرایط کنونی‎اش شکایتی ندارد و فقط در مواردی گله‌مند است که کاری برای دفع پشه‌هایی که او را نیش می‌زنند، نمی‌شود.علی العثمان معاون اول او هم در زندان در سلولی تمیز به سر می‎برد اما او هم گله‌هایی از زندانبانان خود دارد و می‌گوید به او اجازه نمی‌دهند، هر هفته در نماز جمعه شرکت کند و فعلاً مقام‎های قضایی با این درخواست موافقت نکرده‎اند. طی جلسه دادرسی، نافع علی نافع، رئیس حزب کنگره ملی اسبق هم خواهان تسریع محاکمه‌اش شد و گفت که مطمئن است که بی‌گناه است و اگر دادگاه عادل باشد رأی به بی‎گناهی او می‎دهد. همچنین عبدالله البشیر، برادر عمرالبشیر اعلام کرد که او هم بی‎گناه است و تنها جرمش این است که برادرش عمر است.
منابع سودانی تأکید کردند که برخورد پزشکی خوبی با تمامی زندانیانی که تا همین سه ماه پیش پست و مقامی در سودان داشتند، می‌شود و به آنها اجازه داده شده که هر لباسی می‌خواهند بپوشند و درخواست پزشکانی از خارج زندان بدهند یا از منازل شان غذا بخواهند. اما حریه اسماعیل، رئیس این کمیسیون نسبت به وضعیت سلامتی ابوهریره حسین، وزیر جوانان در دولت البشیر هشدار داد و بر اهمیت معالجه وی خارج از سودان براساس توصیه پزشکان تأکید کرد. پنجشنبه گذشته هیأتی از کمیسیون حقوق بشر سودان از این بازداشت‌شدگان بازدید کرد تا شرایط آنها را بررسی کند.
البشیر که در سال 1989 طی کودتایی توانست خود را به قدرت برساند هم از سوی دادگاه جنایی بین‎المللی (ICC) تحت پیگرد قرار دارد و به‌دلیل اقدامات خلاف حقوق بشری و سوءاستفاده از سودانی‎ها به جرایمی متهم است. از فوریه سال میلادی جاری، اعتراضات در سودان علیه فسادهای اقتصادی و افزایش قیمت‎ها آغاز شد. البشیر تلاش کرد با وعده اصلاحات معترضان را به آرامش دعوت کند اما مردم به وعده‎های او اعتماد نکردند و رفته‎رفته خواستار برکناری خود او شدند.
با وجود برکناری عمر البشیر از قدرت، اعتراضات همچنان ادامه دارد. مردم با نیروهای نظامی که اکنون در قدرت قرار گرفته‎اند، بشدت مخالف هستند و خواستار تشکیل هرچه سریع‎تر دولت مدنی هستند. در همین راستا، دبیرکل اتحادیه عرب با رئیس شورای نظامی سودان در خارطوم دیدار کرد و بر ضرورت انتقال قدرت به دولتی مدنی تأکید کرد.
 

نظر شما