شناسهٔ خبر: 33536632 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

نابودگران اتمی، اندک اما مرگبار

صاحب‌خبر -
کارشناسان شمار کلاهک‌های هسته‌ای موجود در زرادخانه‌های امریکا و روسیه را به ترتیب 6 هزار و ۱۸۵ فقره و 6 هزار و ۵۰۰ فقره برآورد می‌کنند

 
فروغ احمدی
خبرنگار
اندکی پس از فجایع هیروشیما و ناگازاکی، عبارت «بمب اتم» بزرگترین کابوس هر سیاستمداری بود. اما اکنون 70 سال از آن زمان گذشته و عطش قدرت، تمایل سیاستمداران به داشتن مخرب‎ترین سلاح‎های هسته‎ای را افزایش داده‎ است. جدیدترین گزارش مؤسسه سیپری درباره آمار سلاح‎های اتمی در جهان نشان می‎دهد هرچند تعداد جنگ‌افزارهای هسته‌ای کاهش قابل توجهی در جهان داشته، اما در نقطه مقابل آن تمایل به داشتن سلاح‎هایی مخرب‎تر افزایش قابل توجهی داشته ‎است. به گزارش سایت شبکه خبری «دویچه‎وله»، بر اساس گزارش مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری) که صبح امروز، دوشنبه 27 خرداد منتشر شد، تأکید شده‎ است: کاهش سلاح اتمی باعث نشده است که قدرت‌های اتمی دست از سرمایه‌گذاری‌ها در جنگ‌افزارهای هسته‌ای بکشند بلکه برعکس بیش از پیش در تلاش مدرنیزه کردن زرادخانه‌ هسته‌ای خود هستند. این بخشی از استراتژی امریکا تحت ریاست جمهوری ترامپ و روسیه تحت ریاست جمهوری پوتین بوده ‎است. شنون کایل، کارشناس مؤسسه سیپری در همین راستا خاطرنشان کرده که جنگ‌افزارهای اتمی در چارچوب استراتژی‌های امنیتی و نظامی قدرت‌های اتمی نقش و اهمیت بیشتری پیدا کرده است. علاوه بر او سایر کارشناسان تسلیحاتی در جهان نیز بر این باورند که این کاهش اندک به این برمی‌گردد که قدرت‌های هسته‌ای آن دسته از جنگ‌افزارهای اتمی که مورد احتیاج‌شان نبوده است را از دور خارج کرده‌اند.
رقابت هسته‎ای تنگاتنگ امریکا و روسیه
امریکا و روسیه برای در اختیار داشتن کلاهک‎های هسته‎ای رقابت تنگاتنگی با همدیگر دارند که بر همین اساس در گزارش سیپری آمده است که امریکا و روسیه روی هم ۹۲ درصد از کلاهک‌های هسته‌ای جهان را در اختیار دارند. کارشناسان شمار کلاهک‌های هسته‌ای موجود در زرادخانه‌های این دو کشور را به ترتیب 6 هزار و ۱۸۵ فقره (امریکا) و 6 هزار و ۵۰۰ فقره (روسیه) برآورد می‌کنند. شمار جنگ‌افزارهای دیگر قدرت‌های اتمی نیز این‌گونه برآورد شده است: بریتانیا ۲۰۰ فقره، فرانسه ۳۰۰ فقره، چین ۲۹۰ فقره، اسرائیل ۸۰ تا ۹۰ فقره، هند ۱۳۰ تا ۱۴۰ فقره و پاکستان ۱۵۰ تا ۱۶۰ فقره. در این گزارش تلاش‌های کره شمالی برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای هم در مؤسسه سیپری مورد ارزیابی قرار گرفته است. بر اساس این ارزیابی کره شمالی در حال حاضر ۲۰ تا ۳۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.

نظر شما