شناسهٔ خبر: 33530231 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آريا گزارش مي دهد؛

امکان توليدخودروهاي سواري ديزلي در کشور، از مخالفت تا شماره گذاري !

صاحب‌خبر -
امکان توليدخودروهاي سواري ديزلي در کشور، از مخالفت تا شماره گذاري !

خبرگزاري آريا- رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا اگر اين تائيديه ها صادر شود، ما مشکلي در شماره گذاري نداريم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري آريا، ابتداي خرداد ماه سال جاري اخباري مبني بر طراحي و ساخت خودروهاي سواري ديزلي در کشور مطرح شد که مخالفت مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست را در پي داشت و به تازگي رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا نيز در اين باره واکنش نشان داده است.موضوع توليد خودروي سواري ديزلي مطرح شده که موافقان و مخالفاني دارد و حساسيت هاي خاص خود را ايجاد کرده است ، برخي به مزاياي آن تاکيد دارند و برخي نيز از معايب خودروهاي ديزلي مي گويند.در خودروهاي ديزلي ، موتور ديزلي انرژي شيميايي موجود را به انرژي مکانيکي تبديل مي‌کند.در حالي که موتورهاي بنزيني مخلوطي از هوا و سوخت را فشرده کرده و به وسيله‌ي شمع‌ها احتراق صورت مي‌گيرد. موتورهاي ديزل ابتدا هواي خالص را فشرده مي‌کنند که منجر به بالا رفتن دماي آن مي‌شود.سپس سوخت به‌طور مستقيم به داخل محفظه‌ي احتراق تزريق مي‌شود و خودش را مشتعل مي‌سازد.

منعي براي شماره گذاري اين خودروها نداريم
اما سردار سيد کمال هاديانفر در اين رابطه درباره احتمال توليد خودروهاي سواري ديزلي در کشور و چگونگي شماره گذاري اين خودروها از سوي پليس مي گويد: ما منعي براي شماره گذاري اين خودروها نداريم، اما طبق قانون ابتدا بايد سازمان حفاظت از محيط زيست و وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز شماره گذاري اين خودروها را به پليس راهور بدهد.


مخالفت سازمان حفاظت محيط زيست با توليد سواري ديزلي
بر اساس اين گزارش ، مسعود تجريشي معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست گفته که در حال حاضر در کلانشهرها با مشکل افزايش غلظت آلاينده «ناکس»مواجه هستيم و با اشاره به تاثير اين آلاينده بر افزايش ميزان گاز ازن  ضمن اعلام مخالفت اين سازمان با توليد سواري ‌ديزلي اگر مجوز توليد سواري ديزلي صادر شود، دستگاه‌هاي نظارتي مي‌توانند ورود کنند.
 او معتقد است که ازن باعث سرطان پوست مي‌شود و اين موضوع غير قابل انکار است و در نامه‌اي هم که به وزارت صنعت ارسال شده در اين‌باره توضيح داده شده و مخالفت سازمان حفاظت محيط زيست با توليد سواري ديزلي با ذکر دلايل اعلام شده است.

تجريشي گفته که خودروسازي مي‌گويد که«500 ميليون يورو سرمايه‌گذاري روي موتور ديزل صورت گرفته است.» پاسخ به چنين اظهارنظري اين است که مگر روي موتورهاي ديگر مثل موتور ملي يا موتورگازسوز سرمايه‌گذاري نکرديد؟ برخي موتورها و مطالعات مربوط به آن جواب مي‌دهد و برخي جواب نمي‌دهد. اصلاً خودروساز بايد براي مطالعه سرمايه‌گذاري کند اما لزوماً هر موتوري که مورد مطالعه قرار گيرد نمي‌تواند مجوز توليد هم بگيرد.

اصرار به آزمون وخطاي مجدد؟
از سوي ديگر نواب حسيني‌منش مدير عامل ستاد معاينه فني تهران در اين باره ضمن گلايه از احتمال ورود خودروهاي سواري ديزلي به چرخه توليد و در واکنش به اقدام مرکز تحقيقات موتور ايران خودرو درجهت تلاش براي توليد و توسعه سواري هاي ديزلي، اظهار مي کند که  15 سال است که ساير کشورها نسخه استفاده از خودروي ديزلي را پيچيده‌اند و نمي‌دانم چه اصراري وجود دارد که تجربه ناموفق ساير کشورها را مجدداً در کشورمان آزمون و خطا کنيم؟

ضرورت اخذ تائيديه از سازمان محيط زيست و وزارت صمت براي شماره گذاري

از طرف ديگر رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا با بيان اينکه بحث محيط زيست در مورد خودروهاي ديزلي مساله جدي است، گفت:در همين راستا نيز بايد تائيديه هاي لازم از سوي محيط زيست و وزارت صمت را براي شماره گذاري داشته باشيم و اگر اين تائيديه ها صادر شود، ما مشکلي در شماره گذاري نداريم.

پيش از اين عيسي کلانتري، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست مخالفت صريح خود را با توليد خودروهايي ديزلي در کشور اعلام کرده و گفته بود که «سازمان محيط زيست قطعاً با ورود موتور ديزل به ناوگان سواري مخالف است و اميدواريم که هيچ دولتي حاضر نشود که مجوز ورود ناوگان ديزل سواري را به جاده‌ها و شهرهاي کشور صادر کند.»


افزايش توليد ذرات معلق در صورت توليد سواري‌هاي ديزلي
اما معاون حمل و نقل ترافيک شهرداري تهران نيز به اين موضوع واکنش نشان داده و افزايش ذرات معلق کمتر از 2.5 ميکرون را نتيجه توليد اين گونه خودروها مي داند.محسن پورسيدآقايي با بيان اينکه استفاده از خودروهاي ديزلي در برخي کشورهاي اروپايي رايج است اما اين کشورها نيز در حال تجديد نظر در استفاده از خودروهاي ديزلي هستند، اظهارکرد:معمولا براساس منشاء آلايندگي هوا از موتورهاي مختلفي براي خودرو استفاده مي‌شود يعني در شهرهايي که از خودروهاي ديزلي استفاده مي‌شود، منشا آلودگي ذرات معلق نيست.


او معتقد است که نوع آلايندگي  در تهران  متفاوت است و  منشاء اصلي آلودگي ذرات معلق کمتر از 2.5 ميکرون است اين در حاليست که خودروهاي ديزلي توليد کننده بخش اعظمي از ذرات معلق هستند، و دليلي  ندارد که از خودروهاي ديزلي استفاده کنيم که آلايندگي را افزايش مي‌دهند؟

مزاياي استفاده از موتورهاي ديزل   
اما در ايالات متحده آمريکا همچون بسياري از کشورها از موتور ديزلي بر روي کاميون‌ها و اتوبوس‌ها استفاده مي شود.آمارها نشان مي دهد که فقط 3 درصد از اتومبيل هاي سبک فروخته شده در آمريکا ديزلي هستند، اين درحالي است که اتومبيل‌هاي ديزلي حدود 50 درصد از بازار اروپا را به خود اختصاص داده اند.اين خودروها مزاياي هم دارند که در زير مي آيد:
طول عمر بالا:
به‌طورکلي موتورهاي ديزلي به دليل ساختار محکم‌تر نسبت به موتورهاي بنزيني داراي طول عمر بيشتري هستند.
قدرت بالا:
مهم‌ترين و اساسي‌ترين ويژگي اين موتورها توليد گشتاور بالا در دور موتور پايين است.
مصرف سوخت پايين:
خودروهاي ديزلي در مصرف سوخت بهينه هستند و عملکردي نزديک به خودروهاي هيبريدي دارند.
قابليت استفاده از سوخت‌هاي جايگزين:
برخلاف موتورهاي بنزيني در موتورهاي ديزلي مي‌توان از سوخت‌هاي تجديد پذير مانند بيوديزل استفاده کرد.
ساختار و مکانيک ساده‌تر:
موتورهاي بنزيني به سيستم‌هاي کامپيوتري پيچيده‌اي براي کنترل عملکردهاي موتور و سيستم سوخت و احتراق دارند، اما موتورهاي ديزلي از يک پمپ سوخت استفاده مي‌کنند و عمل احتراق به‌وسيله فشار ايجاد مي‌شود و هيچ جرقه‌اي براي آغاز اشتعال وجود ندارد.

مخالفت با صدور مجوز ورود ناوگان ديزل سواري
از طرفي علاوه بر مزاياي موتورهاي ديزلي معايبي هم دارد که بايد از آن غافل نبود .هفته گذشته عيسي کلانتري - معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست مخالفت جدي سازمان متبوع را با درخواست مجوز شماره‌گذاري خودروهاي سواري  موتور ديزلي اعلام کرد و گفت: سازمان حفاظت محيط زيست قطعاً با ورود موتور ديزل به ناوگان سواري مخالف است و اميدواريم که هيچ دولتي حاضر نشود که مجوز ورود ناوگان ديزل سواري را به جاده‌ها و شهرهاي کشور صادر کند.

معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست نيز با تاکيد بر اينکه شهرهاي ما به لحاظ غلظت ازن وضعيت خوبي ندارد، مي گويد:خودروساز مي‌گويد شما مجوز بدهيد ما سواري ديزلي را توليد کنيم، قول مي‌دهيم در ترددهاي جاده‌اي مورد استفاده قرار گيرد و اجازه نمي‌دهيم که سواري ديزلي وارد شهر شود.اين ممکن نيست.چطور مي‌توانيم جلوي ورود خودروها را به داخل شهرها بگيريم.براي مثال سمندي که وارد شهر مي‌شود ما از کجا بفهميم که موتور آن ديزلي است يا بنزيني؟
تجريشي در پاسخ به اين پرسش که با وجود مخالفت سازمان حفاظت محيط زيست، اگر خودروساز اقدام به اخذ مجوز از دولت کند، چه اتفاقي مي‌افتد؟، گفت:سازمان حفاظت محيط زيست ايستاده تا مجوز توليد به سواري ديزلي داده نشود. دلايلمان را به دولت هم اعلام مي‌کنيم اما ممکن است به توليد سواري ديزلي مجوز داده شود چون در دنياي سياست هر چيزي ممکن است اما در اين شرايط بايد مطمئن شد که صلاح بلندمدت مردم را در نظر گرفته ايم يا نه؟

معايب موتورهاي ديزلي
اما معايب موتورهاي ديزلي چيست ؟
توليد صداي بيشتر:
در خودروهاي بنزيني بخش قابل توجهي از صداي موتور را توسط سيستم اگزوز از بين مي‌برند؛ اما در موتورهاي ديزلي، صدا مستقيما از خود موتور شنيده مي‌شود. اگرچه امروزه توليدکنندگان در اين اتومبيل‌ها از سيستم عايق صدا استفاده مي‌کنند اما بازهم صداي کم تلق‌تلق موتور مي‌تواند آزاردهنده باشد.

قيمت بالا:
موتورهاي ديزلي در مقايسه با موتورهاي بنزيني، به‌واسطه ساختارشان فشار بيشتري را متحمل مي‌شوند، بنابراين سازندگان ناگزيرند اين موتورها را محکم‌تر و بادوام طراحي کنند که اين موضوع باعث مي‌شود موتورهاي ديزلي سنگين‌تر و گران‌تر توليد شوند.

آلودگي و گازهاي گلخانه‌اي:
اگرچه حدود يک قرن از اختراع موتور ديزل مي‌گذرد، اما تا چند سال گذشته توجهي نسبت به آلودگي اين موتورها به عمل نيامده بود.

مخالفت، موافقت يا گزينه سوم ؟
همه بر اين واقف هستند که  اكسيدهاي نيتروژن و گوگرد (ناكس و ساكس) كه حاصل احتراق سوخت خودروهاي ديزلي و بنزيني، احتراق در كوره ها و همچنين نيروگاه هاي گازي است، بسيار سمي بوده و منجر به بروز سرطان در انسان و يا بارش باران هاي اسيدي مي شوند و بايد بيش از هر چيز بر اين موضوع توجه داشت و توليد خودروها بر اساس رعايت قوانين هواي پاک و سلامت مردم باشد . موضوعي که معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست به آن تاکيد مي کند و با اشاره به تصويب لايحه هواي پاک در مجلس شوراي اسلامي از مردادماه 96، مي گويد:در صورت توليد خودروهاي ديزلي، با وجود قانون هواي پاک، شرايط با گذشته فرق دارد و نهادهاي نظارتي مي‌توانند در حوزه آلودگي هوا ورود و دستگاه‌ها را در اين باره بازخواست کنند.
به هر حال بايد در انتظار نشست و ديد آيا سازمان محيط زيست و وزارت صمت به توليد اين خودروها رضايت مي دهند و يا مخالف آن خواهند بود و يا اينکه گزينه سومي هم در کار خواهد بود؟


نظر شما