شناسهٔ خبر: 33527823 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

آذربایجان‌شرقی در پله هفتم شکاف طبقاتی؛

۵۰درصد سپرده بانکی استان در اختیار پنج درصد جمعیت

مودارها و داده‎های مرکز پژوهش مجلس در تابستان سال گذشته نشان می‌دهد شهر تبریز از نظر خط فقر ماهانه و نرخ تورم فقرا در جایگاهی بیش از متوسط کشور قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج جدیدترین داده‌های بانک مرکزی نشان می دهد 50درصد از سپرده های بانکی آذربایجان شرقی در حساب کمتر از 5 درصد جمعیت استان قرار دارد تا آذربایجان از نظر تمرکز سرانه بانکی و شکاف طبقاتی در پله پنجم کشور قرار گیرد. طبق این داده ها، استان تا بهمن97 با 557,955میلیارد ریال، هفتم میزان سپرده ها و همچنین رتبه هفتم سرانه سپرده ها را بعد از استان‌هایی مثل اصفهان، خراسان رضوی، مازندران، فارس و خوزستان از آن خود کرد تا نمایانگر میزان تمرکز سپرده بانکی در بخشی از  کشور نیز  باشد. 

 


 

رشد نقدینگی 

پایان اردیبهشت سال گذشته نموداری منتشر شد که بر پایه آن آذربایجان شرقی 454,602 میلیارد ریال سپرده بانکی داشت و با آمار جدید مشخص می‌شود میزان نقدینگی استان نزدیک به صد میلیارد ریال افزایش یافته است. در در سال96، استان با متوسط پس انداز 2.5میلیون تومان برای هرخانوار در10 پله آخر کشور قرار گرفته بود، این نمودار سال گذشته  نــــشــــــان می‌دهــــــد سرانه بانکی هر تبریزی با حدود پانزده درصد رشد به19.2 میلیون تومان رسیده و از این نظر در پله دوم کشور ایستاده است! به عبارت دیگر، در زمان شروع دوباره تحریم‌ها و جهش شدید قیمت ها، جهش نقدینگی نیز در آذربایجان شرقی اتفاق افتاده که منشأ بروز تورم نیز هست. بر اساس آمارهای رسمی بانک مرکزی، میزان نقدینگی در پایان آبان 1397، به ۱۷۲۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به آبان سال96 ،21.1 درصد رشد داشته است. طبق این داده در زمان یاد شده، میزان اسکناس و مسکوک در دست اشخاص با رشد ۳۱,۶ درصدی نسبت به ماه مشابه سال96 به ۴۶ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان رسیده است.همچنین حجم پول با رشد ۴۳,۴ درصدی، به ۲۴۴ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان و حجم شبه پول به رقم ۱۴۸۰ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به آبان سال 96 معادل ۱۸,۱ درصد رشد داشته است!

 

 

اتاق بازرگانی ایران اعلام کرده است در شرایط فعلی به‌طور متوسط روزانه هزار تا 1200 میلیارد تومان به نقدینگی در اقتصاد ایران اضافه می‌شود که بخش عمده آن ناشی از فعالیت‌های غیرمولد و سوداگرانه و پرداخت سود بانکی به ســـپــرده‌هــاست.هرچند نمی‌توان میزان رشد پس اندازها را در تبریز  به حساب رشد نقدینگی کــل استان گذاشت، ولی می‌توان گــفــت حــجــــم پول و میزان اسکناس در دست مردم تبریز در سال گذشته افزایش داشته ولی میزان رشد آن از متوسط کشور کمتر بوده  است. 
 
شکاف طبقاتی 
بانک مرکزی هم‌زمان از آمار دیگری نیز رونمایی کرده که نه تنها شکاف درآمدی و اختلاف طبقاتی را در کشور به رخ می‌کــشــــد که تــوزیــع نامتقارن سپرده های بانکی در استان ها را نیز به نمایش می‌گذارد. طبق این گزارش، لرستان، کردستان و یزد غیرمتمرکز ترین و تهران ، خراسان رضوی و فارس متمرکز ترین پس انداز و بیشترین اختلاف طبقاتی را در کشور دارند. در تهران 50درصد سپرده ها در حساب 2 درصد جمعیت استان و در اصفهان این میزان سپرده در اختیار 3 درصد مردم استان قرار دارد. این آمار در حالی رونمایی می شود که نمودارها و داده های مرکز پژوهش مجلس در تابستان سال گذشته نشان می‌دهد شهر تبریز از نظر خط فقر ماهانه و نرخ تورم فقرا در جایگاهی بیش از متوسط کشور قرار گرفته است.

 

 

این تناقض آماری، اختلاف طبقاتی را به رخ می‌کشد که هر چند حاد است، اما نسبت به پایتخت و دو استان بزرگ دیگر وضعیت بهتری دارد. آخرین اطلاعات ضریب جینی نیز این تحلیل را تایید می‌کند. طبق داده های مرکز آمار ایران، در سال ۹۶ بیشترین نابرابری به ترتیب در استان تهران با ضریب جینی ۰,۳۸ درصد، استان گلستان با ضریب جینی ۰,۳۸ درصد، استان فارس با ضریب جینی ۰,۳۶ درصد و استان اصفهان با ضریب جینی ۰,۳۹ درصد بوده است. ضریب جینی شاخص عدالت اجتماعی است که هر چه کوچک‌تر باشد نشانه اختلاف طبقاتی پایین و هر چه به یک نزدیک‌تر باشد، شکاف طبقاتی بالا را به نمایش می‌گذارد. با وجود همه این داده ها اما نمی‌توان میزان پــــس‌انـــــداز مردم استان را با وضعیت اقتصادی خانوارها یا افزایش و کاهش و میزان قدرت خرید آنها مرتبط دانست، چرا که برای چنین تحلیلی باید نوع مصرف در هر گروه سپرده ای و سبد هرخانوار به صورت  جداگانه بررسی شود. هرچند وضعیت پس انداز در استان، اخــــتـــلاف طبــقــاتی عمیقی را نشان می‌دهــد، اما در عین حال می توان به این نتیجه رسید که عامه مردم استان، پس انداز و مازاد درآمد قابل توجهی در اختیار ندارند تا با تکیه بر آن بتوانند تقاضا را در بازارهای مختلف افـــزایــــش داده و نـظــم بازار را برهم زنند یا اقتصاد زیرزمینی تبریز را تقویت کنند، بنابراین هر آنچه در زمان طوفان های اقتصادی رخ داده مربوط به فعالــیـــت‌های 2تا3درصد جمعیت استان و کشور بوده که با توجه به سیالیت سرمایه نمی توان به طور دقیق نرخ آن را تخمین زد.

حامدخسروشاهی

انتهای پیام/

 

 

نظر شما