شناسهٔ خبر: 33526108 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ظرفیت بسیج برای کوتاه کردن دست دلالان/رشد 5 برابری قیمت ازمزرعه تا بازار

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه قیمت گوجه فرنگی در خوزستان 1000 تا 1500 تومان و در بازار تهران کیلویی 6 هزار تومان به فروش می‌رفت، گفت: پیشنهاد می‌کنم بسیج وارد عمل شود و با مشارکت کشاورزان محصول را مستقیم ارائه دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز احمدعلی کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در رزمایش ملی بسیج کشاورزی، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت کشاورزی در کشور گفت :  ما چه بخواهیم چه نخواهیم برای رسیدن به اقتدار و خودکفایی باید که در مسئله کشاورزی همت کنیم زیرا به گفته مقام معظم رهبری مسئله کشاورزی مسئله اساسی در استقلال کشور است. خود ما فرزندان مناطق محروم کشوریم و از اول انقلاب فعالیت‌های جهادی زیادی انجام دادیم آنچه باعث شد در سال‌های سخت اول انقلاب توانستیم با امکاناتی بسیار ناچیز آمن زمان کارهای بسیار بزرگ انجام دهیم روحیه جهادی و انقلابی بوده است.
وی افزود: این روحیه جهادی بسیار بسیار با اهمیت است که امروز متاسفانه در کشور ضعیف شده است و این  فعالیت‌های بسیجی در راستای کمک به اقشار محروم کشور بسیار موثر است که می‌تواند در احیای این روحیه در کشور کمک کند. 
کیخا گفت: منابع مالی و گسترش ساختارها قطعاً کارساز نیست بلکه این روحیه جهادی است که می‌تواند در حل مشکلات موثر باشد، در سیل اخیر همه دیدیم این روحیه جهادی چگونه توانست به کمک مردم بشتابد  و افرادی هم بودند که با نداشتن این روحیه درکمک رسانی به مردم خلل ایجاد می کردند.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: امروز در شهرهای مختلف کشور مثلا در بوشهر ۲۰ هزار هکتار در هرمزگان ۵۰ هزار هکتار زمین هایی داریم که مستعد کارهای تولیدی کشاورزی و دامی است با توجه به امکانات و شرایط و ظرفیت مناطق اما متاسفانه به علت نداشتن روحیه جهادی بی‌استفاده مانده است.
به گفته وی در حوزه گلخانه‌ای به طور مثال در اصفهان تولیدکننده‌ای لحظه شروع کار تا فروش محصول سه ماه طول کشیده اما به گفته صاحب این گلخانه اخذ مجوز  حدود دو سال طول کشیده است ما باید موانع تولید را از جلوی پای تولید کننده برداریم نه اینکه با شرایط سخت مثل همین مجوزها در کار آنها خلل ایجاد کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: مقام معظم رهبری امسال را سال رونق تولید نامگذاری کرد و همه شاهد بودیم که بیشتر کشورهای دنیا ما را تحریم کرده‌اند و در تحلیل ها و آمارهای خود آورده اند که ایران از کمبود آب در کشور بسیار ضربه خواهد خورد و در سال گذشته خشک ترین سال در ۵۰ سال گذشته تجربه کردیم و کشور با بحرانی بی‌سابقه در آب روبرو می‌شد اما شاهد بودیم  که خداوند به یکباره نعمت را بر این مردم سرازیر کرد به طوری که  امسال پر آب ترین سال در ۵۰ سال گذشته کشور بوده است و به یکباره در یکسال تمام تحلیل‌ها و آمارها را نقش بر آب می‌کند با این ظرفیت و نعمتی که خداوند در اختیار ما قرار داده اگر روحیه جهاد و تلاش‌گری باشد قطعاً می‌توانیم به همه مشکلات فائق آییم.

کیخا در ادامه بیان کرد: بنده در خوزستان دیدم که طور مثال گوجه فرنگی در ماشین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان قیمت داشت برای ارسال به تهران که قطعا از کشاورز کمتر هم خریداری شده است و همین گوجه در تهران حدود 5 تا 6  هزار تومان به فروش می‌رود چرا نظارت بر این واسطه گری ها نیست من پیشنهاد می کنم بسیج وارد عمل شود و با مشارکت با کشاورزان محصول را به صورت مستقیم به مردم ارائه دهند تا دست این دلالان کوتاه شود.

وی با اشاره به ظرفیت بالای بسیج بیان کرد : بسیج می‌تواند همراه با مردم و کشاورزان به سمت خودکفایی و حل مشکلات اقتصادی کشور حرکت کند و ما هم با تمام وجود کمک می‌کنیم و حاضریم در اردوهای جهادی شما نیز حضور یابیم و هر کاری انجام دهیم تا بتوانیم این روحیه جهادی را به کمک همدیگر احیا کنیم .

در این مراسم از شش جلد کتاب در حوزه کشاورزی که توسط سازمان بسیج مهندسین با همکاری وزارت جهاد کشاورزی تهیه شده بود رونمایی شد .

در ادامه زالی وزیر سابق کشاورزی اظهار داشت: ما باید سپاسگزار نعمات خدا باشیم به واسطه وجود مقام عظمای ولایت که با یک کلمه از موجی از امید را در دل اقشار محروم و مستضعف جهان در مقابل زورگویی و سلطه استکبار جهانی ایجاد می‌کند ایشان با جسارتی نشأت گرفته از روحیه جهادی رئیس جمهور آمریکا را در حد مذاکره با ملت بزرگ ایران نمی‌داند فرمایشاتی که بیشتر قدرت های بزرگ دنیا جرات گفتن آن را ندارند 
 وی در خصوص کشاورزی ادامه داد : ما ظرفیت‌های بالقوه زیادی داریم که متأسفانه آنطور که باید استفاده نمی کنیم یکی از این ظرفیت ها دانشگاه‌های ما هستند.
 اگر دانشگاه های ما به سمتی بروند که مسئله محور کار کنند قطعاً می‌تواند کمک حال حوزه های مختلف باشند و مبحث کشاورزی مسائل پیچیده ندارد و دانشگاه‌های ما می‌توانند با استفاده از این ظرفیت‌ها به کمک کشاورزان بیایند و نهایتاً به اقتصاد کمک کنند
اگر از این ظرفیت‌ها به نحوه احسن استفاده نکنیم قطعا در درگاه الهی مسئولیم و باید جوابگو باشیم 
وی افزود: به فرمایش حضرت آقا کشاورزی باید بستر قرار گیرد برای پیشرفت همه حوزه ها، در اوایل سال 30 انقلاب مقام معظم رهبری در فکر راهکارهای جدیدی برای اداره و پیشرفت کشور بودند که این راهکار به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نامگذاری شد این هوشمندی ایشان باعث شد حدود ۹ بعد متنی تهیه شود که به دستور مقام معظم رهبری برای تکمیل به دستگاه‌های مختلف داده شد و بعد از اتمام  آن ان‌شاء الله در سال ۱۴۰۰ با این راه‌کار به سمت پیشرفت هر چه بیشتر کشور حرکت خواهیم کرد .

در ادامه جعفری فشارکی مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب  هماهنگی بسیار زیادی بین بچه‌های سپاه و نیروهای جهادی بود گفت : امروز نیز باید هماهنگی بین همه اقشار کشور برای حل مشکلات باشد 
وی ادامه داد: ما باید در کشاورزی آینده‌نگر و آینده پژوه باشیم من به شما واضح بگویم دولت کمک حال ما نیست و باید بسیجی عمل کنیم تا بتوانیم به پیشرفت کشاورزی و کشور کمک کنیم امروز ما توانسته ایم با استفاده از زمین کمتر آب کمتر محصولی سالم و بسیار بیشتر را استحصال کنیم. 
درخصوص کتبی که رونمایی شد باید بگویم بسیار مفیدند اما کتاب به تنهایی به درد کشاورز نمی‌خورد لازم است که از استادان راهنما استفاده شود که می توانند کمک حال بسیار خوبی برای کشاورز باشند 
زالی گفت: امروز آمادگی داریم که ۱۰۰۰ نفر از خبرگان بخش کشاورزی را در ۱۵ استان کشور فعال کنیم که در هر کدام از این ۱۵ استان ۳۰ نفر از این خبرگان مستقر می‌شوند و این کار را بدون هیچ چشمداشتی به عنوان زکات کار خود قرار داریم. 
 مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی افزود:پانزده صدم درصد از کشاورزان کشور جزو خبرگان کشاورزی هستند جالب است بدانید که ۱۵ درصد از کل کشاورزی کشور را هم این افراد انجام می دهند هدف ما افزایش تولید و همچنین استمرار تولید است، ما این ظرفیت را حاضریم در اختیار بسیجیان و کشاورزان قرار دهیم و آن ها را را با آموزش برای استفاده بهتر از ظرفیت های کشاورزی آماده کنیم.
ما می‌توانیم با سطح زیر کشت کمتر مصرف آب کمتر محصولاتی به مراتب بیشتر و بهینه تر و سالم تر تولید کنیم، ما قانون افزایش بهره وری را به خوبی می‌دانیم و می توانیم با قرار دادن این ظرفیت در اختیار بسیجیان و کشاورزان به نمونه های خبره در کشاورزی در کشور بیفزاییم اگر دوستان و بسیج دست در دست ما بیندازند قطعا می توانیم در همه محصولات کشور خودکفا باشیم و ما آماده آماده هستیم.

مهندس مهاجر مجری طرح توسعه دانه های روغنی کشور گفت : ما باید که رهرو راه شهدا و امام شهدا مخصوصاً شهدای جهاد سازندگی باشیم و به فرموده مقام معظم رهبری جنگ اصلی ما جنگ اقتصادی است و اگر ما در جنگ اقتصادی خوب کار نکنید در جنگ نظامی هم کاری از پیش نخواهیم برد.

جوانان در این کشور از نبود اشتغال رنج می‌برند و ما به جای کمک به بخش تولید و ایجاد اشتغال با دادن یارانه به بخش واردات عملا تولید داخل را به بهانه کمک به مصرف کننده از بین می‌بریم. 
وی ادامه داد : در خصوص دانه‌های روغنی ما تا به امروز بر روی واردات تمرکز داشته‌ایم لذا نتوانسته‌ایم به خودکفایی برسیم در خصوص گندم همانطور که شاهد بودیم با دستور مقام معظم رهبری همه به صورت جهادی وارد کار شدند و با ادغام جهاد کشاورزی و  وزارت بازرگانی توانستیم در تولید گندم به خودکفایی برسیم. ما به کار جهادی نیاز داریم.

در پایان با اعلام رئیس سازمان بسیج مهندسین رزمایش کشوری بسیج کشاورزی جهاد خدمت با رمز یا حیدر آغاز شد.
انتهای پیام/

نظر شما