شناسهٔ خبر: 33525092 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

غلامی: ایران آماده اشتراک‌گذاری تجربیات علمی خود با جهان است

تهران - ایرنا - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: ایران تجربه خوبی در حوزه علم و فناوری دارد و به خصوص در دهه گذشته تجربیاتی اندوخته که می تواند آنها را با کشورهای دیگر به اشتراک بگذارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، منصور غلامی امروز دوشنبه در نخستین کارگاه بین المللی ترویج علم، فناوری و نوآوری که در وزارت علوم برگزار شد، اظهار کرد: ترویج علم و فناوری در دنیای امروز تبدیل به یک نظام از مشارکت نهادهای مختلف در این امر شده است؛ به طوری که نهادهای آموزشی، دولت‌ها، سازمان‌های غیر دولتی برای انتشار و عمومیت دادن نتایج علم و فناوری در سطح جامعه تلاش می‌کنند.
وی افزود: هدف این تلاش‌ها جلب نظر سطوح مختلف جامعه در هر کشوری به بخش‌های عمومی علم و فناوری است تا بتوانند با یک رویکرد عاقلانه و خردورزانه، آثار مفید و تأثیرگذار دست آورده‌ای علمی را در جهت رشد و تعالی جامعه به کار بندند.
غلامی گفت: تجربه نشان داده اگر عموم یک جامعه خود را در مسیر حمایت از دستاوردهای علمی و فناوری قرار دهند، می‌توان شاهد پیشرفت‌های فناوری و علمی در آن جامعه بود.
به گفته غلامی، ایران هم مانند سایر کشورها تجربه خوبی در حوزه علم و فناوری دارد؛ به خصوص در دهه گذشته تجربیاتی اندوخته که می‌تواند آن را با کشورهای دیگر به اشتراک بگذارد.
غلامی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال ما بیش از ۵۹ سال سابقه در جامعه کشاورزی داریم.
وی ادامه داد: ترویج علم و فناوری در کشورهای در حال توسعه با توجه به ویژگی‌ها و شرایط حاکم بر این کشورها اهمیتی دوچندان دارد. کشورهای در حال توسعه دارای چند ویژگی مشترک هستند که سیاست‌های ترویج علم و فناوری آن‌ها را به یکدیگر نزدیک می‌کند.

غلامی گفت: وزارت علوم در سال‌های اخیر برای متمرکز سازی علم، درهای باز دانشگاه و عمومی سازی پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی دانشجویان را در دستور کار قرار داده است.
وزیر علوم، افزود: عامه مردم و جامعه معمولاً درک کمتری نسبت به اهمیت علم و فناوری در توسعه و رفاه در کشور دارند. مطالبه‌گری جامعه نسبت به توسعه علمی و فناوری کم است؛ بنابراین سرعت رشد آن هم کم خواهد شد.
به گفته وی، بخش عمده‌ای از علوم و فناوری‌ها در اختیار کشورهای در حال توسعه به علت نبود سازوکارهای انتشار و ترویج مناسب در چارچوب‌های مکانی و زمانی محدود شده و از کاربردی شدن در سطح گسترده دور مانده‌اند.
غلامی یادآور شد: ناگفته نماند این ویژگی‌ها در بیشتر کشورهای در حال توسعه مشترک است و به همین دلیل نیازمندی‌ها و الگوهای ترویج علم و فناوری در این کشورها نیز شباهت زیادی به هم دارند.
وزیر علوم با اشاره به هدف برگزاری این نشست، گفت: این نشست با هدف بررسی سیاست‌ها و الگوهای ترویج علم و فناوری در کشورهای عضو جنبش عدم تعهد برگزار شده و فرصت همکاری منحصر به فردی را در اختیار کشورهای عضو و شرکت کنندگان قرار می‌دهد.
وی اظهار کرد: این فرصت‌های همکاری از دو منظر قابل توجه است، اول اینکه موجب انتقال تجربیات ترویج علم و فناوری در سطح ملی شده و دوم اینکه سیاست‌گذاری جهت ترویج علم و فناوری در کشورهای عضو را به همراه خواهد داشت. تقریباً تمام کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و شرکت کنندگان در این نشست بین‌المللی، تجربیات متعددی در ترویج علم و فناوری در سطح ملی دارند.
غلامی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود کشورهای عضو از طرق مختلف همچنین برگزاری نشست‌ها، فضای مجازی و انتشار مستندات نسبت به تبادل تجربیات خود در سطح ملی در بعد سیاست‌گذاری و عملیاتی جهت ترویج علم و فناوری اقدام کنند. همان گونه که اشاره شد فرصت‌های همکاری کشورهای عضو و شرکت کنندگان در این نشست محدود به انتقال تجربیات عملی نمی‌شود، بلکه سیاست گذاری جهت ترویج علم و فناوری در سطح کشورهای عضو نیز می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و شرکت کنندگان این نشست ظرفیت‌های بالایی در حوزه علم و فناوری دارند که در سیاست کشورهای عضو ناشناخته است.

وزیر علوم اظهار کرد: واقعیت آن است که توانمندی کشورهای عضو در حوزه علوم و فناوری بسیار محدود است و این امر موجب شده همکاری‌های محدود علمی و فناورانه داشته باشیم و نتوانیم فرصت‌های همکاری را به خوبی شناسایی و بهره‌برداری کنیم.
وی تاکید کرد: داشته‌ها و توانمندی‌های کشورهای در حال توسعه به ویژه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در علم و فناوری از آنچه امروز احساس می‌شود، بیشتر است و با ترویج مناسب آن در سطح ملی و بین المللی می‌توانیم به توسعه و کاربردی کردن این دستاوردها کمک کنیم.

کارگاه بین‌المللی سیاست‌گذاری ترویج علم، فناوری و نوآوری (STI) امروز آغاز شد. این کارگاه برای نخستین بار در سطح کشورهای جنبش غیرمتعهدها و جمهوری اسلامی ایران روزهای ۲۷ تا ۲۹ خردادماه جاری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ۴۰ سخنران ایرانی و بین المللی برگزار می‌شود.

نظر شما