شناسهٔ خبر: 33523092 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

توانمندسازی استارت‌آپ‌ها؛ از حمایت بلاعوض تا برنامه‌ریزی برای حضور در پایگاه‌های صادراتی

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ، بسته‌های حمایتی از استارت‌آپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سیاوش ملکی‌فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در نشست خبری صبح امروز با تشریح جزئیات بسته حمایتی شتاب‌دهنده‌ها و استارت‌آپ‌ها گفت: استارت‌آپ‌ها چرخه عمر مشابهی را طی می‌کنند و به تدریج پا می‌گیرند، برنامه صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از استارت‌آپ‌ها این است که از لحظه شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها صندوق در کنار آنها بوده و از آنها حمایت کند. 

وی با اینکه حمایت‌های صندوق از کانال‌ شرکت‌های دانش‌بنیان جاری می‌شود، افزود: خدمات توانمندسازی بلاعوض، تسهیلات کم‌بهره برای بازسازی فضای استقرار، تسهیلات تأمین سرمایه بدوی از جمله حمایت‌هایی است که از شرکت‌ها صورت می‌گیرد. 

ملکی‌فر ادامه داد: استارت‌آپ‌ها پس از چند ماه نیاز به جذب سرمایه‌گذاران دارند که تاکنون ۲۶۹ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ترجیحی و ۹۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری از طریق ۱۸ صندوق پژوهش و فناوری تاکنون ارائه شده است. 

وی با بیان اینکه خدمات در چهار حوزه تأمین فضای استقرار، تأمین تجهیزات فنی، تأمین خدمات توانمندسازی و تأمین سرمایه بذری و سرمایه‌گذاری خطرپذیر صورت می‌گیرد، گفت: در بخش تأمین فضای استقرار تا سقف ۷۰ درصد هزینه‌های رهن فضا را به مدت حداکثر پنج سال بدون بهره و وثیقه در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهیم، همچنین بازسازی و آماده‌سازی فضای استقرار و ارائه تسهیلات خرید فضای استقرار از دیگر خدمات این حوزه است. 

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: در بخش تأمین تجهیزات فنی، تسهیلات کم‌بهره ارائه می‌دهیم و در بخش تأمین خدمات توانمندی، کمک‌های بلاعوض در قالب خدمات توانمندی و تأمین فضای رویدادهای شتاب‌دهی را برعهده داریم که در این حوزه، نهادها به خصوص شهرداری همکاری می‌کنند. 

ملکی‌فر گفت: در بخش تأمین سرمایه بذری و سرمایه‌گذاری خطرپذیر، طرح «هم‌سرمایه‌گذاری»، صندوق‌های پژوهش و فناوری را در دستورکار داریم. 

وی همچنین از برگزاری گردهمایی استارت‌آپ‌های حوزه فضایی خبر داد و گفت: به زودی گردهمایی سه روزه‌ای با همکاری سازمان فضایی برگزار می‌کنیم که ۲۰۰ استارت‌آپ حوزه فضایی در این گردهمایی حضور یابند. 

ملکی‌فر از کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش صادرات هم خبر داد و اظهار داشت: با اینکه در کشور در تحریم است، راه صادرات بسته نیست، شرکت‌های دانش‌بنیان با خلاقیت خودشان راه‌های خوبی را در این زمینه یافته‌اند، ما نیز از ۱۰ نمایشگاه دائمی محصولات ایرانی در کشورهای مختلف حمایت می‌کنیم. تاکنون نیز از حضور شرکت‌ها در پایگاه‌های صادراتی سه کشور ترکیه، آذربایجان و چین حمایت کردیم. 

وی گفت: برای توسعه فناوری‌های اولویت‌دار برنامه داریم، خدمات توانمندسازی نیز در حوزه‌های مشاوره، آموزش، استانداردها و مجوز، رتبه‌بندی و جوایز، حفاظت از مالکیت فکری، بازاریابی و شبکه‌سازی ارائه می‌شود. 

به گفته ملکی‌فر، حمایت‌ها در مناطق محروم بیشتر از مناطق برخوردار است. 

وی افزود: شرکت‌ها برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی تا سقف ۶۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند و سقف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای بازدید از این نمایشگاه‌ها نیز ۱۰ میلیون تومان است، همچنین برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در پایگاه‌های صادراتی نیز سقف ۴۰ میلیون تومان را درنظر گرفتیم و این حمایت‌ها نیز به صورت بلاعوض انجام می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما