شناسهٔ خبر: 33519785 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مقاله نويس روزنامه واشنگتن پست؛

سخنان رهبر ايران بازتاب «آمريکا هيچ غلطي نمي تواند بکند» بود

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- مقاله نويس واشنگتن پست نوشت: در صداي رهبر ايران مي توان بازتاب اين جمله آيت الله خميني را شنيد که گفت: آمريکا هيچ غلطي نمي تواند بکند.
به گزارش آريا؛ پايگاه اينترنتي نشريه واشنگتن پست در مطلبي به قلم ديويد ايگنيشس نوشت: مايک پمپئو وزير خارجه آمريکا، ايران را به حملاتي ضد نفتکش ها در نزديکي تنگه هرمز متهم کرده است.زماني که او سخن را مي گفت تصاويري از ستون هايي از دود بر فراز دو نفتکش در حال برخاستن به هوا بود.
پمپئو نتوانست مدرک محکمي عليه ايران ارائه کند و ايران اين حملات را رد کرد. به نظر مي رسد که پاسخ آمريکا به ايران در حال حاضر ادامه افزايش فشارها باشد. پمپئو در سخنان خود گفت: سياست ما همچنان تلاش هاي ديپلماتيک و فشارهاي اقتصادي براي بازگرداندن ايران بر سر ميز مذاکره است.
حملات روز پنج شنبه از اهميت زيادي برخوردار بود.يکي از نفتکش هايي که هدف قرار گرفت متعلق به ژاپن بود.اين حمله در زماني روي داد که آبه شينزو نخست وزير ژاپن در تهران حضور داشت و حامل پيامي از رئيس جمهور ترامپ براي رهبر معظم ايران بود.
پمپئو در بخش ديگري از سخنان خود گفت: ماموريت آبه درخواست از رژيم براي کاهش تنش ها و ورود به مذاکرات بود.
درخواست آبه از طرف آيت الله علي خامنه اي رهبر معظم ايران رد شد.آبه همچنين شاهد حمله به نفتکش کشورش بود. به طور خلاصه سياست فشار حداکثري ترامپ با مقاومت حداکثري آيت الله خامنه اي روبرو شده است. سخنان اخير ترامپ درباره ميل احتمالي ايران به مذاکره نادرست بوده است.اميد کمي وجود دارد که رفتار ايران به سرعت ميانه رو شود!
آمريکا سال گذشته با خروج از توافق اتمي خود را در جهان منزوي کرد. اميدهاي ترامپ براي رسيدن به يک پيروزي سريع به بن بست منجر شده است.اين موضوع سبب شد که ترامپ در سخنراني هاي خود عقب نشيني هايي داشته باشد و ايران را دعوت به مذاکره کند. ترامپ در صحنه ديپلماتيک باهوش و موفق نبوده است.
سير تحولات هفته هاي اخير قابل توجه بوده است.ترامپ به شدت خواهان استفاده از ديپلماسي است و از ايران مي خواهد که بر سر ميز مذاکره بازگردد و بر روي يک توافق جامع تر و بادوام تر که معتقد است از سلف وي يعني اوباما بهتر است مذاکره کند.در اين حال، آيت الله خامنه اي به شدت بر مواضع خود پافشاري مي کند. صداي را آيت الله خامنه اي نمي توانستيم شفاف تر از روز پنج شنبه و مخالفت وي با ميانجي گري آبه مشاهده کنيم.
آيت الله خامنه اي گفت: من ترامپ را فردي که شايسته تبادل پيام باشد نمي دانم. ما با آمريکا مذاکره نخواهيم کرد.
در صداي رهبر ايران بازتاب اين جمله آيت الله (امام) خميني را مي توان شنيد که گفت: آمريکا هيچ غلطي نمي تواند بکند.

نظر شما