شناسهٔ خبر: 33519114 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دودی که به چشم جامعه و محیط زیست می رود؛

برخورد با آتش افروزی در مزارع!

آتش زدن کاه و کلش و بقایای گیاهی مزارع تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی محیط زیست محسوب شده و جرم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکزاراک؛ رئیس مرکزآموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: آتش زدن کاه و کلش و بقایای گیاهی مزارع تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی محیط زیست محسوب شده و جرم است.

 گودرزی افزود: سوزاندن کاه و کلش بعد از برداشت گندم در حالی از سوی کشاورزان صورت می‌گیرد که آنان نسبت به اهمیت این کاه و کلش‌ها بی‌اطلاع بوده و از فواید آن بی‌اطلاع هستند و نمی‌دانند که اینها منبع غنی از مواد آلی در خاک محسوب می‌شوند.

وی، مرگ موجودات مفید خاک، کاهش رطوبت خاک و افزایش مصرف بیشتر آب در مزرعه، مرگ تدریجی و سفت شدن خاک، آلودگی هوا و محیط زیست را از معایب آتش‌زدن کاه و کلش‌ها برشمرد و ادامه داد: بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲۰ لایحه هوای پاک مجلس شورای اسلامی، آتش زدن کاه و کلش و بقایای گیاهی مزارع تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی محیط زیست محسوب شده و جرم است.

رئیس مرکزآموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: قانون مجازات اسلامی برای این موضوع جزای نقدی و حتی تا یکسال حبس بر حسب موضوع را حکم می‌کند.

 خسارت وارده به مراتع و منابع طبیعی ناشی از آتش سوزی در روزهای اخیر بیش از پنج میلیارد و 400 میلیون ریال برآورد شده است.

استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و 82 صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

نظر شما