شناسهٔ خبر: 33514214 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

اخبار کوتاه

صاحب‌خبر -

ابلاغ پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت
 رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز

در پی درگذشت رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز، رهبر معظم انقلاب اسلامی، پیام تسلیتی توسط غلامعلی حدادعادل به خانواده آن مرحوم ابلاغ کردند.
به گزارش ایسنا، در پی درگذشت مرحوم محمدرضا حافظی رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز، پیام تسلیت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، در مراسم بزرگداشت آن مرحوم، توسط حدادعادل مشاور عالی رهبری به بازماندگان و علاقه‌مندان مرحوم حافظی ابلاغ شد.

انتخاب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس 
به تعویق افتاد

علی نجفی خوشرودی دیروز با اعلام اینکه انتخابات هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس برگزار نشد، اظهار کرد: با توجه به عدم حضور تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی، جلسه کمیسیون به حد نصاب برای رأی گیری نرسید؛ لذا جلسه یکشنبه و انتخابات برگزار نشد و رأی گیری به زمان دیگری موکل شد.
از سوی دیگر با برگزاری انتخاب هیات رئیسه سایر کمیسیون ها ، محمد مهدی زاهدی به عنوان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات، علی نوبخت به عنوان رئیس کمیسیون بهداشت و درمان،  عبدالرضا عزیزی به عنوان رئیس کمسیون اجتماعی و الیاس حضرتی به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.

بررسی پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو و 
سی اف تی در مجمع تشخیص مصلحت نظام

پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو و سی اف تی در کمیسیون مشترک مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد. به گزارش ایسنا، دومین جلسه کمیسیون مشترک مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست محسن رضایی پیرامون بررسی پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو و سی اف تی، تشکیل شد. سوالات و ابهامات اعضای مجمع در پیوستن ایران به این دو کنوانسیون جمع بندی گردید و ضمن دعوت از بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت خارجه، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت اطلاعات برای طرح نظرات کارشناسی خود، مقرر شد سوالات یازده‌گانه به اطلاع ریاست محترم جمهوری اسلامی رسانده شده و پاسخ رسمی دولت به آنها داده شود تا در کمیسیون مشترک و صحن مجمع قرائت گردد.کمیسیون مشترک مجمع تا رسیدن به نتیجه نهایی برای طرح در صحن مجمع، جلسات خود را ادامه خواهد داد.

دیدار هیات بلندپایه حماس با وزیر اطلاعات

هیاتی بلندپایه از جنبش مقاومت اسلامی حماس به ریاست صالح عاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی این جنبش با سید محمود علوی وزیر اطلاعات کشورمان در بیروت دیدار کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، دو طرف در این دیدار در مورد راه‌های مقابله با تهدیدات و توطئه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه منطقه به طور عام و فلسطین به طور خاص گفتگو کردند.بنا بر اعلام مسئولان حماس، هیات این جنبش در این دیدار روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران و راه‌های تقویت آن را با علوی بررسی کرد. دو طرف همچنین بر ضرورت تداوم این دیدارها «به منظور مقابله با خطرات و تهدیدات ناشی از اصرار آمریکا بر تحمیل معامله قرن بر فلسطینیان بر خلاف خواست و میل آنان» تاکید کردند. بنا بر اعلام پایگاه اینترنتی حماس در این دیدار همچنین تاکید شد که معامله قرن صرفاً در راستای خدمت به منافع رژیم صهیونیستی و تثبیت اشغالگری در سرزمین فلسطین و نادیده گرفتن حقوق ملی و ثابت فلسطینیان است. هیات حماس و وزیر اطلاعات ایران تاکید کردند که سیاست‌های آمریکا به ویژه اقدامات آن در مورد قدس اشغالی، کاملاً حکایت از آن دارد که این کشور در راستای تحقق اهداف رژیم صهیونیستی و سرپوش گذاشتن بر اشغالگری و جنایات آن گام برمی‌دارد. در هیات حماس علاوه بر عاروری، حسام بدران، عضو دفتر سیاسی حماس، اسامه حمدان عضو دفتر روابط عربی و اسلامی این جنبش و احمد عبدالهادی نماینده جنبش در لبنان حضور داشتند.

بررسی حواشی اخیر چند مسابقه فوتبال 
در فراکسیون ورزش

یک عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی از بررسی حواشی مربوط به چند مسابقه اخیر فوتبال در جلسه فراکسیون خبر داد. علی اصغر یوسف‌نژاد در گفت وگو با ایسنا با اشاره به حواشی مسابقه اخیر پرسپولیس - سپاهان، پرسپولیس - سفید رود و موارد مربوط به تیم تراکتورسازی و اتفاقات هفته‌های پایانی لیگ فوتبال گفت: فراکسیون ورزش روز سه‌شنبه در جلسه‌ای با حضور مسئولین وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال و جمعی از نمایندگان فرایند برگزاری مسابقات فوتبال در لیگ و مسائل حاشیه‌ای را مورد بررسی قرار می‌دهد. وی با بیان اینکه حواشی اخیر در این مسابقات فوتبال می‌توانست به وجود نیاید ادامه داد: ما معتقدیم تدبیر در اجرای مسابقات و جلب مشارکت دستگاه‌های مرتبط و استفاده از ظرفیت استان‌ها و شهرستان‌های محل برگزاری مسابقات منجر به برگزاری مناسب لیگ فوتبال می‌شد. اما متأسفانه برخی اتفاقاتی افتاد، عده‌ای مجروح شدند، اموال دولتی خسارت دید و برخی باشگاه‌ها نیز متضرر شدند. این عضو فراکسیون ورزش در پایان گفت: با توجه به این که برگزاری مسابقات در آینده نیز ادامه دارد ما با برگزاری این جلسه می‌خواهیم حساسیت مجلس را نسبت به این موارد که پیامدهای اجتماعی دارد به برگزار کنندگان لیگ و فدراسیون فوتبال منتقل کنیم تا در آینده از تکرار چنین حوادثی جلوگیری شود.

نظر هیأت منصفه مطبوعات
 درباره دو سایت خبری و یک هفته نامه

سخنگوی هیأت منصفه مطبوعات گفت: جلسه رسیدگی به پرونده سایت‌های پرتاب نیوز و بانک ورزش و هفته نامه جوان صبح دیروز (یکشنبه) در شعبه سوم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی کاشانکی برگزارشد. احمد مؤمنی راد در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: در جلسه یکشنبه دادگاه مطبوعات، مدیر مسئول سایت پرتاب نیوز به اتهام افترا به اتفاق آرا مجرم شناخته نشد. همچنین مدیر مسئول سایت بانک ورزش به اتهام نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر با اکثریت آرا مجرم شناخته نشد. مؤمنی راد افزود: همچنین در این جلسه مدیرمسئول هفته نامه امید جوان به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی با اکثریت آرا مجرم شناخته شد و به اتفاق آرا مستحق تخفیف دانسته نشد.

حبس‌زدایی از زندانیان مهریه
 با در نظر گرفتن حقوق زنان انجام شود

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که هرگونه اصلاحی درباره قانون مربوط به مهریه به مصوبه مجلس شورای اسلامی نیاز دارد، گفت: قطعا نباید زندان اولین راه‌حل برای وصول مهریه باشد از آن طرف هم در حبس‌زدایی از زندانیان مهریه نباید حقوق زنان تضییع شود.
یحیی کمالی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دستور رئیس قوه قضاییه درباره‌ حبس‌زدایی از زندانیان مهریه، اظهار کرد: قطعا نباید در راستای حبس‌زدایی از زندانیان مهریه حقوق زنان تضییع شود. اگر قرار باشد به صورت کلی کسی برای پرداخت مهریه به زندان نرود مطمئنا باید در مقابل آن هم سازوکاری برای الزام به پرداخت مهریه باشد، چون ممکن است همین موضوع باعث سخت‌تر شدن روند ازدواج بانوان شود بدان معنا که خانواده‌ها شروطی را برای ازدواج بگذارند مبنی بر این‌که فرد در همان اول زندگی مجبور به پرداخت مبلغی شود.
وی افزود: براین اساس باید رئیس قوه قضاییه در مسیر حبس‌زدایی از مهریه تدابیری اندیشیده تا تضمین‌های لازم برای خانم‌ها جهت مطالبه مهریه هم وجود داشته باشد. نباید قضاوت یک طرفه باشد، چون این موضوع باعث آثار زیان‌باری در جامعه می‌شود، لذا با اعتقاد به این‌که زندان اولین راه‌حل برای وصول مهریه نیست، ولی از آن طرف هم نباید همه چیز را رها کرده و حقوق زنان نادیده گرفته شود. نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی درباره‌ی این‌که آیا این موضوع به مصوبه مجلس نیاز دارد، اظهار کرد: قطعا برای حبس‌زدایی از مهریه باید قانون مجلس شورای اسلامی اصلاح شود، قوه قضاییه در شیوه زندانی کردن و آزاد کردن می‌تواند براساس دستورالعمل‌های خود اقدام کند، اما درباره این موضوع به قانون نیاز است پیش از این مجلس مصوب کرده بود نپرداختن مهریه بیشتر از ۱۱۰ سکه مشمول زندان نمی‌شود. اگر قرار باشد که کل این موضوع تغییر کند پس باید مجلس شورای اسلامی آن را تصویب نماید.
 

برچسب‌ها:

نظر شما