شناسهٔ خبر: 33513694 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رونمایی از نهج‌البلاغه به خط بریل

آیین رونمایی از نهج‌البلاغه به خط بریل برای نخستین‌بار در جهان اسلام با حضور شماری از مسئولان در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

برای اتمام این نهج‌البلاغه حدود دو سال تلاش شده است، همچنین مطالب آن در ۱۷ جلد تقسیم شد که ۱۰ جلد نخست شامل ۲۴۱ خطبه و چهار جلد ۷۹ نامه و سه جلد آخر ۴۴۰ حکمت را شامل می‌شود.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که نهج‌البلاغه فخر بشریت است، گفت: در حوزه تربیت، ذوق، اندیشه و عمل کتابی مانند نهج‌البلاغه در منابع شیعی و سنی وجود ندارد.
عبدالهادی فقهی‌زاده در این آئین با بیان این‌که نهج‌البلاغه تفسیر دگرگونه از قرآن کریم است، افزود: علمای فرقین و آنان که زلال انصاف را نوشیدند همه معتقدند نهج‌البلاغه آبشخور آموزه‌های دینی است.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: نهج‌البلاغه همانند قرآن کریم معجزه بیانی، تربیتی، عقیدتی، اخلاقی و انسان سازی است و هرگز کسی تا به حال عظمت نهج‌البلاغه ندیده است.
وی اضافه کرد: نهج‌البلاغه تنها می‌تواند ناظره وجود امام‌علی‌ابن‌ابیطالب(ع) باشد و کسی جز امام علی نمی‌تواند این شاهکار اعجاب انگیز هدایتی و معجزه بزرگ بیانی را بیافریند.
فقهی‌زاده گفت: برخی تشکیک کردند چون نهج‌البلاغه به ظاهر سند ندارد اعتبار روایی ندارد و گروه پرشماری از علما عالمانه گفته و نشان دادند اگرچه نهج‌البلاغه سند همراه ندارد ولی در ده‌ها کتاب دیگر همزمان با سید رضی در منابع عامه و خاصه مدارک و اسناد معتبر او موجود و مورد تأیید است.
به گفته وی علمای بزرگ شیعی و سنی در معجزه گونه‌ای کتاب بلند علوی صحه گذاشتند و برترین کتاب و بزرگ‌ترین کتاب روایی در حوزه فقه و اندیشه دینی، تربیت، ذوق، اندیشه و عمل کتابی مانند نهج‌البلاغه وجود ندارد.
آیت الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اصفهان افزود: روشن‌دلان با چاپ نهج‌البلاغه به خط بریل توانستند به راحتی مفاتیح‌الجنان، صحیفه‌سجادیه و نهج‌البلاغه را مطالعه کرده و از آن استفاده کنند..

نظر شما