شناسهٔ خبر: 33509452 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش اختصاصی خبرگزاری صدا و سیما؛

نشست اقتصادی منامه جهت تحمیل معامله قرن

تحمیل معامله قرن در بحرین؛ مقدمه شکستی دوباره برای آمریکا و همپیمانان اش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از بیروت، بخش نخست طرح معامله قرن با عنوان "صلح به خاطر شکوفایی اقتصادی " قرار است روزهای 4 و 5 تیرماه در منامه پایتخت بحرین برگزار شود. ترامپ قصد دارد از کشورهای عربی به ویژه عربستان و امارات که نقش اصلی در نشست منامه خواهند داشت، بخواهد با وعده مالی، فلسطینی ها را به اجرای طرح معامله قرن راضی کنند.

«علی برکه» عضو ارشد جنبش حماس در گفت و گو با خبرگزاری صداوسیما گفت: طرح معامله ترامپ، به دنبال یهودی سازی سرزمین فلسطین و مقدسات اسلامی و مسیحی آن و همچنین یکسره کردن مساله بازگشت آوارگان فلسطینی و اسکان دادن آنها در وطن جایگزین است. کنفرانس منامه برای پیشبرد اهداف اقتصادی این طرح برگزار می شود، گویی که فلسطین کالایی برای فروش است.
تلاش آمریکایی ها برای اجرایی کردن معامله قرن و برگزاری نشست منامه در حالی است که همه گروههای فلسطینی و تشکیلات خودگردان، این نشست را تحریم و به روشنی اعلام کرده اند: طرح معامله قرن برای نابودی کشور فلسطین و بر باد دادن امید بازگشت فلسطینیان به سرزمین پدری است.
«فتحی ابوالعردات» دبیر جنبش فتح فلسطین در لبنان در گفت و گو با خبرگزاری صداوسیما خاطرنشان کرد: این طرح به سرانجام نخواهد رسید چرا که همه فلسطینی ها از رهبران تا قشرهای مختلف مردم، آن را نپذیرفته اند.
هرچه به زمان برگزاری نشست منامه نزدیک تر می شویم، کاخ سفید علاوه بر فشار سیاسی به کشورهای عربی، مشغول دروغ پردازی شده است و از مشارکت قطعی کشورهای اردن و مغرب خبر داد، اما آنها اعلام کردند هنوز به دعوت واشنگتن پاسخ نداده اند.
«جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان هم تاکید کرد کشورش هرگز در نشست بحرین شرکت نخواهد کرد چرا که فلسطینیان در آن حضور ندارند.
«ایوب حمید» نماینده پارلمان لبنان نیز به خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: پیامدهای منفی معامله قرن برای کشورهای میزبان آوارگان فلسطینی مانند لبنان، سوریه و اردن از بقیه بیشتر است، بنابراین ما با هر طرحی که برای بازگشت آوارگان و برپایی کشور مستقل فلسطینی برنامه ای نداشته باشد، به شدت مخالفیم.
با توجه به تغییر معادله قدرت در فلسطین و منطقه بر علیه رژیم صهیونیستی، و حساسیت مساله قدس و فلسطین برای مسلمانان، آمریکا در فراهم کردن مقدمات برگزاری نشست اقتصادی بحرین با مشکلاتی مواجه شده است.
«احسان عطایا» مسئول جنبش فلسطینی جهاد اسلامی در لبنان نیز با اشاره به دستپاچگی و ناکامی صهیونیست ها در تجاوز اخیر به غزه و پاسخ قاطعانه مقاومت فلسطینی تاکید کرد: قدرت مقاومت فلسطین، همبستگی میان مسلمانان و مسیحیان و همه گروه های فلسطینی در غزه و کرانه باختری، ایستادگی ملت های دیگر از جمله بحرینی ها و یمنی ها، نوید بخش ناکام ماندن نشست منامه و کل طرح معامله قرن است.
شکست نشست منامه را می توان پیش درآمد شکست طرح معامله قرن دانست چرا که پایه اصلی این نشست، پیشنهادهای اقتصادی به فلسطینیان برای تطمیع آنان است اما فلسطینی ها این نشست را تحریم کرده اند.
ناظران سیاسی تاکید دارند هرگونه نتایج نشست منامه، بدون کسب موافقت فلسطینی ها قابل اجرا نخواهد بود.
<div id="video-display-embed-code_3624906"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2452682/3624906?width=340&height=240"></script></div>
شات لیست:
1- فتحی ابوالعردات، دبیر جنبش فتح فلسطین در لبنان
2- علی برکه، عضو ارشد جنبش حماس فلسطین
3- ایوب حمید، نماینده پارلمان لبنان
4- احسان عطایا، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در لبنان



نظر شما