شناسهٔ خبر: 33501774 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

برنامه‌های هفته فرهنگی «نوردیک» تشریح شد/ از نمایشگاه پوستر تا پخش فیلم

نمایشگاه مشترک کشورهای نوردیک (نروژ، دانمارک، فنلاند و سوئد) با نام «رد پای شمال، روزهای شمالی در تهران» طی ۵ روز با موضوعات هنر، سینما و ادبیات این کشورها در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، نشست خبری هفته هنر «نوردیک» (کشورهای شمال اروپا) در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
این هفته که قرار است از ۳۱ خرداد تا ۴ تیرماه در خانه هنرمندان برگزار شود، نمایشگاه مشترک کشورهای دانمارک، فنلاند، سوئد و نروژ را شامل می‌شود و نام آن «رد پای شمال، روزهای شمالی در تهران» است و طی ۵ روز، هنر، سینما و ادبیات این کشورها را تجربه می‌کند.

* نمایش زیبایی‌های نروژ در یک نمایشگاه عکس
«لارس نوردروم» سفیر نروژ در این نشست گفت: کشورهای شمال اروپا به اعتماد، نوآوری، برابری همه انسان‌ها و شباهت‌هایشان در روش زندگی و تاریخ شناخته می‌شوند.

وی افزود: نمایشگاه «مسیرهای خوش‌منظره نروژی» عنوان نمایشگاهی با ۵۶ عکس است که از مناظر زیبای کشور ما را نشان می‌دهد. نروژ جمعیتی ۵ میلیون نفر دارد، اما از نظر وسعت بزرگ‌تر از آلمان است، بنابراین مناطق وسیعی از این کشور دست‌نخورده و بکر با زیبایی‌های بسیار است. مسیرهای خوش منظره ابتکار دولت و پارلمان دولت است با هدف نشان دادن آسان زیبایی‌های نروژ که ۱۸ مسیر را شامل می‌شود و با خودرو یا ماشین قابل پیمایش است.

سفیر نروژ درباره دیگر فعالیت‌های کشور متبوعش در هفته فرهنگی نوردیک گفت: دو فیلم کوتاه برای کودکان شامل «متوسط‌ترین ماهی دنیا» و «آد، یک تخم مرغ است» را برای نمایش در این هفته در نظر گرفته‌ایم. کودکان بخشی از زندگی ما هستند، بنابراین طبیعی است که در این نمایشگاه هم به آن بپردازیم.

* نمایش مستندی از مجسمه‌ساز مشهور فنلاندی
«کیِو نوروانتوم» سفیر فنلاند در تهران، در تشریح فعالیت‌های کشور متبوعش در هفته فرهنگی نوردیک گفت: نمایشگاه پوسترهای «اریک بروون» را داریم که عشق عمیقی به طبیعت فنلاند دارد. فنلاند ۱۸۰ هزار دریاچه و طبیعتی بی‌نظیر دارد.

وی افزود: طرح‌های نوآورانه و پرداختن به طراحی صنعتی، یکی دیگر از بخش‌های نمایشگاه است و مجموعا در این نمایشگاه ۵۰ اثر به نمایش درمی‌آید.

نوروانتوم خاطر نشان کرد: یک نمایش مستند هم داریم که «گنج فولاد» نام دارد و ساخته دهقان محمدی است که به آثار خانم «الیا هیلتون» مجسمه‌ساز مدرن و پیشروی فنلاند می‌پردازد. یکی از مجسمه‌های این هنرمند در پارک ملت نصب شده است. خودم هنوز این مستند را ندیده‌ام و هیجان‌زده هستم که قرار است این مستند را برای اولین بار در اینجا ببینم.

وی درباره ضرورت برپایی چنین رویدادهای فرهنگی هنری یادآور شد: فرهنگ یک جاده دوطرفه است و دیپلماسی فرهنگی را در هفته فرهنگی نوردیک مدنظر داریم و تلاش می‌کنیم کارهایی را در این هفته ارائه دهیم که قابل درک در ایران باشند. این نمایشگاه یکی از کارهای فرهنگی ما است و کارگاه‌های آموزشی داریم و هنرمندان بین دو کشور در رفت و آمد هستند.

سفیر فنلاند در تهران همچنین از آماده‌سازی هفته فیلم این کشور در ایران خبر داد که قرار است به زودی برگزار شود.

وی افزود: موضوع و هدف این هفته فیلم، توجه به دیپلماسی عمومی است و تهیه‌کننده‌های فنلاندی را تشویق می‌کنیم به ایران بیایند. احتمالا به زودی فیلمی مشترک توسط دو کشور ساخته شود.

* نمایشگاه هنری چیدمان توسط دانمارکی‌ها

«دنی عنان» سفیر دانمارک هم درباره فعالیت‌هایشان در هفته فرهنگی نوردیک گفت: نمایشگاهی از چیدمان و طراحی مبلمان داریم که آثار طراحان مشهور جهانی مانند «آرنه یاکوبسن» و «پل هنینگسن» در آن حضور دارد. این نمایشگاه به معنای معرفی آثار تجاری نیست، بلکه چیدمان هنری است.

وی خاطرنشان کرد: دو فیلم دانمارکی به نام‌های «دختر جادوگر» (فیلم داستانی ویژه نوجوانان) و مستند «موفقیت بزرگ» (با موضوع «بیارکه اینگلس» آرشیتکت دانمارکی) در این هفته پخش خواهد شد.

سفیر دانمارک در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایران در تمام کشورهای شمال اروپا سفارتخانه دارد که مشغول فعالیت فرهنگی هستند. تبادلات فرهنگی دوطرفه است و ما هفته فیلم‌های ایرانی در دانمارک را داشتیم و بسیاری از دانمارکی ها فیلم «فروشنده» را دیده‌اند.

وی گفت: به زودی گروه سرودی از نوجوانان ایرانی در دانمارک حضور می‌یابند و به اجرای برنامه می‌پردازند.

* احترام سوئدی‌ها به کتاب‌های کودکان

خانم «ورونیکا نوردلوند» دبیر اول بخش فرهنگی سفارت سوئد درباره حضور این کشور در هفته فرهنگی نوردیک گفت: سهم ما برپایی یک نمایشگاه به نام «ادای احترام به کتاب‌های کودکان» است. در این نمایشگاه، محلی را تدارک دیده‌ایم که کودکان بتوانند از تورق کتاب‌ها و دیدن تصویرگری آن‌ها لذت ببرند و خودشان هم نقاشی بکشند.

وی درباره اهمیت کتاب‌های کودک در سوئد گفت: در کشور ما از هر ۱۰ کتاب، یکی کتاب کودک است و «هانس کریستین اندرسن» و «آسترید لیندگر» از جمله نویسندگان مشهور کشور ما در حوزه ادبیات کودک و نوجوان هستند.

نوردلوند درباره دیگر برنامه‌های سوئد در نمایشگاه نوردیک توضیح داد: از یک نویسنده کتاب کودک یعنی خانم «آسا لیند» برای سخنرانی در این هفته دعوت کرده‌ایم. ایشان تا کنون ۲۰ کتاب نوشته‌اند که به ۲۱ زبان ترجمه شده‌اند، از جمله مجموعه کتاب‌های «گرگ شنی» که در دست ترجمه است و طرح جلد فارسی آن هفته آینده در نمایشگاه رونمایی می‌شود.

وی یادآور شد: نمایشگاه عکس «پلن سوئدی» که دو سال قبل با مضامین اجتماعی در خانه هنرمندان ایران برگزار و مورد استقبال واقع شد و مجددا در تلاشیم آن را برگزار کنیم.

سفرای کشورهای شمال اروپا در پاسخ به پرسش فارس که چه برنامه‌ای برای تولید محتوای فارسی در وبسایت این سفارتخانه‌ها دارید، بر مختصر بودن اطلاعات وبسایت‌هایشان اذعان کردند و تأکید داشتند صفحه اینستاگرام این سفارتخانه‌ها فعال‌تر از سایت رسمی آن‌هاست.

* تمایل سفارتخانه‌ها به همکای با خانه هنرمندان ایران

مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران هم در این نشست بر یکسویه نبودن رویدادهای فرهنگی هنری تاکید کرد و گفت: ارتباطات فرهنگی باید متوازن باشد، ما می‌خواهیم تعامل فرهنگی داشته‌باشیم، به خصوص با کشورهای شمال اروپا که دارای اعتدال سیاسی هستند. اما قطعا ملاحظات بین‌المللی هم وجود دارد. ضمن اینکه ما تمام رویدادهای اینچنینی را با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت امور خارجه هماهنگ می‌کنیم.

وی افزود: ایران هفته‌های فیلم را به صورت مرتب در کشورهای اروپایی دارد، همچنین اجرای نمایش‌های اروپایی را هم داریم که بخشی توسط نهادهای دولتی و بخشی هم به صورت خصوصی برگزار می‌شود.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران گفت: تعادل و توازنی همواره سعی می‌کنیم برقرار شود و با کشورهایی کار می‌کنیم که آنها هم با ما همکاری داشته باشند.

وی درباره تأمین هزینه‌های برپایی هفته نوردیک گفت: دوستان نوردیک هزینه‌ای را پرداخت می‌کنند و رایگان نیست اما هزینه‌ای فرهنگی است و ما به دنبال کار اقتصادی در خانه هنرمندان ایران نیستیم.

رجبی معمار خاطر نشان کرد: خانه هنرمندان ایران متعلق به هنرمندان است و ضمن دارا بودن موقعیت جغرافیایی و امکانات مطلوب، به جریان فکری و سیاسی خاصی تعلق ندارد، به همین دلیل سفارتخانه‌ها تمایل به همکاری با آن دارند. این کشورها دوست دارند در این فشارهای سیاسی، روابط خود با ایران را داشته باشند. ضمن اینکه می‌توانند مثال خوبی برای ما باشند، به عنوان مثال آن‌ها در پخش فیلم‌های هالیوودی در کشورشان تحفظ دارند و سعی دارند فرهنگ خود را حفظ کنند. 

در پایان این نشست، پوستر هفته فرهنگی نوردیک (Traces Of North - Nordic Days In Tehran) توسط سفرای کشورهای دانمارک، فنلاند، نروژ و دبیر سفارت سوئد امضا شد.

انتهای پیام/

نظر شما