شناسهٔ خبر: 33500288 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

روستای قاسم‌آباد گیلان ثبت جهانی یونسکو می‌شود

رئیس دفتر آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی با اشاره به تأثیر ثبت جهانی روستای قاسم‌آباد در شناسایی محصولات این روستا و استان گیلان گفت: ثبت جهانی این روستا موجب حفظ فرهنگ اصیل گیلانی و ایرانی و‌ رشد توانمندسازی زنان می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، غاده حیجاوی قدومی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایران مکان‌های بسیار زیادی دارد که می‌تواند در یونسکو ثبت جهانی شود، اظهار کرد: ایران دارای قدمت بسیار زیاد در طول تاریخ بوده و این قدمت باعث ایجاد جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی در این کشور شده است که می‌توانند ثبت جهانی یونسکو شوند.

وی با اشاره به طرح ارسال‌شده برای ثبت جهانی روستای قاسم‌آباد گفت: اخیراً یک طرح با موضوع ثبت جهانی این روستا به دفتر یونسکو ارسال‌شده و پس از بررسی طرح و بازدید اولیه، روستای قاسم‌آباد توانست نظر مثبت یونسکو را جلب کند.

رئیس دفتر آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی با اذعان به اینکه روستای قاسم‌آباد شایستگی ثبت جهانی یونسکو را دارد، تصریح کرد: ثبت جهانی این روستا در مراحل مختلفی انجام می‌شود و ما در ابتدای انجام این کار هستیم و در مرحله بعد، تیم ارزیابی و کارشناسی ثبت جهانی، صنایع‌دستی این روستا را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

حیجاوی با اشاره به تأثیر ثبت جهانی روستای قاسم‌آباد در شناسایی محصولات این روستا و استان گیلان افزود: از دولت و مردم درخواست دارم تا روند ثبت جهانی این روستا را سریع‌تر انجام دهند زیرا انجام این کار و ثبت جهانی چادرشب موجب حفظ فرهنگ اصیل گیلانی و ایرانی و‌ رشد توانمندسازی زنان می‌شود.

وی با تأکید بر انتقال صنایع‌دستی قاسم‌آباد به نسل‌های دیگر گفت: ما باید کار و فرهنگ‌های سنتی را به نسل‌های دیگر انتقال دهیم و با ثبت جهانی قاسم‌آباد، صنعت چادرشب و تولید لباس و کیف محلی باعث انتقال و آموزش این صنعت به نسل‌های دیگر و رونق اقتصادی منطقه می‌شود.

انتهای پیام/84007/و

نظر شما