شناسهٔ خبر: 33497838 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت نیرو-قدیمی | لینک خبر

نقطه عطفی دیگر در توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه

پانزدهمين اجلاس کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي و تجاري ايران و فدراسيون روسيه و دومين همايش تجاري ايران و منطقه قفقاز شمالي امروز با حضور دو وزیر، پنج معاون وزیر و ده‌ها کارشناس و مدیر میانی از وزارتخانه‌ها و مناطق مختلف دو کشور ایران و روسیه آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، در چارچوب اجلاس پانزدهم کميسيون مشترک اقتصادي، 9 کارگروه و 3 کميته تخصصي برگزار شده که رياست 5 کارگروه در سطح معاون وزير دیده شده است. در اين ميان کارگروه‌هاي صنعت، همکاري‌هاي استاني، انرژي، حمل و نقل و ICT به ترتيب با 57، 37، 26، 15و 9 عضو، بيشترين تعداد متقاضيان حضور در کارگروه‌ها را از سوي طرف روسي به خود اختصاص داده اند. حضور شرکت های مختلف ایرانی و روسی که در زمينه‌هاي مختلف انرژي، واگن و لوکوموتيو، سرمايه گذاري، کشاورزي، ماشين آلات کشاورزي، پتروشيمي، توربين‌هاي حرارتي و تجديدپذير، فلزات رنگين، صنايع شيميايي و سلولزي و ... فعاليت مي‌کنند، در قالب این کارگروه‌ها و حضور نمایندگان آنها در جلسات مختلف از شاخصه‌های اجلاس پانزدهم است.
برقراري خط پرواز کارگو بين فرودگاه ژوکوفسکي مسکو با اصفهان، توليد مشترک واگن‌هاي باري، توليد مشترک توربين‌هاي کمتر از 20 مگاوات، توليد مشترک خودروهاي سنگين، صادرات گوشت از منطقه قفقاز شمالي به ايران برخي از پروژه‌هاي مورد علاقه شرکت‌هاي روس جهت مذاکره با شرکت‌هاي ايراني در حاشيه اجلاس کميسيون مشترک اقتصادي است.
سال گذشته نیز، اولين همايش تجاري و فرهنگي ايران و قفقاز شمالي در اوستياي شمالي برگزار شد و امروز (26 خردادماه 1398 ) دومين همايش مذکور و در حاشيه اجلاس کميسيون مشترک اقتصادي و با حضور چباتاريف وزير قفقاز شمالي و هيئت همراه در تهران برگزار شد.
ناحيه فدرال قفقاز شمالي متشکل از جمهوري‌هاي داغستان، اينگوشتيا، کاباردينا بالکاريا، اوستياي شمالي، چچن و قره چاي چرکسيا و خطه استاورپل بوده که با جمعيت حدود 10 ميليون نفري، 7 درصد جمعيت روسيه را در بر مي‌گيرد. اين مناطق در حوزه‌هاي کشاورزي به‌ويژه غلات و گوشت صنايع شيمیايي، ساختماني، ماشين سازي، انرژي و فلزات رنگي از ظرفيت خوبي براي همکاري با کشورمان برخوردار هستند.
وزير قفقاز شمالي عضو هيئت دولت روسيه بوده و بعد از واگذاري مسئوليت کارگروه همکاري‌هاي استاني از وزارت توسعه اقتصادي به اين وزارتخانه، شاهد تحرکات بسيار خوبي از سوي وزير و معاون وزير قفقاز شمالي براي توسعه روابط با کشورمان بوده و در واقع توسعه روابط با ايران جزو اولويت‌هاي اين منطقه در نظر گرفته شده است.
همچنين لازم به ذکر است که کمتر از دو سال پيش سند جامع توسعه بنادر جنوبي روسيه و با هدف ايجاد زير ساخت‌هاي توسعه روابط با ايران از سوي ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه امضا شد که اين امر - برخلاف رويه معمول قبل-  بيانگر عزم طرف روس براي توسعه همکاري اين منطقه با جمهوري اسلامي ايران است.
علاوه بر برنامه‌هاي فوق الذکر، سومين کارگروه همکاري‌هاي استاني دو جانبه نيز فردا 27 خرداد ماه و در حاشيه اجلاس کميسيون مشترک اقتصادي و با حضور معاون نخست وزير جمهوري داغستان و 8 وزير منطقه‌اي (وزراي اقتصادي جمهوري هاي اوستياي شمالي، قره چاي چرکسيا، کاباردينو بالکاريا، چواش، استاورپل، آستاراخان، اوليانفسک و اورلفسک) برگزار خواهد شد.
بر اساس این گزارش، قرارداد موقت تجارت آزاد بين ايران و اتحاديه اقتصادي اوراسيا که بين ايران و 5 کشور عضو اتحاديه اقتصادي اوراسيا (روسيه، قزاقستان، بلاروس، قرقيزستان و ارمنستان) در ارديبهشت ماه 1397 به امضاي طرفين رسيد، روز يکشنبه نوزدهم خردادماه در صحن علني مجلس شوراي اسلامي طرح و به تصويب نمايندگان رسيد. تصويب اين طرح پيش از برگزاري اجلاس پانزدهم کميسيون مشترک اقتصادي، پيام مثبتي مبني بر عزم طرف ايراني براي توسعه مناسبات اقتصادي با روسيه و کشورهاي همسايه در پي خواهد داشت.
پانزدهمين اجلاس کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي و تجاري ايران و فدراسيون روسيه و دومين همايش تجاري ايران و منطقه قفقاز شمالي از تاريخ 26 لغايت 28 خردادماه 1398 در شهرهاي تهران و اصفهان برگزار خواهد شد و وزارت نیرو مسئولیت برگزاری این اجلاس و همایش مهم اقتصادی را بر عهده دارد.

نظر شما