شناسهٔ خبر: 33493396 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

قورمه سبزی تبریزی متفاوت و خوشمزه چگونه درست کنیم؟

قورمه سبزی یک غذای اصیل آذری است که به مرور زمان این غذا در سرتاسر ایران مورد توجه قرار گرفته و در هر شهر بنا به سلیقه های متفاوت به روش مخصوص پخته میشود

صاحب‌خبر -

در واقع میتوان گفت قورمه سبزی Ghormeh Sabzi epersianfood یک غذای اصیل آذری است که به مرور زمان این غذا در سرتاسر ایران مورد توجه قرار گرفته و در هر شهر بنا به سلیقه های متفاوت به روش مخصوص پخته میشود .قورمه به روشی از سرخ کردن گفته میشود که در آن از روغن استفاده نمیشود .مثلا سبزی یا حتی گوشت را که بخواهیم سرخ کنیم بدون روغن اینکار را انجام میدهیم .دو دستور پخت قورمه سبزی تبریزی را برای شما در این مطلب مینویسیم :

 قورمه سبزی تبریزی متفاوت و خوشمزه چگونه درست کنیم؟

دستور اول قورمه سبزی تبریزی

در این قسمت طرز تهیه قورمه سبزی تبریزی توضیح داده شده است.

دستور پخت :لوبیا های چشم بلبلی نیازی به خیس شدن از شب قبل ندارند (اما اگر از لوبیا ی قرمز و یا لوبیا چیتی استفاده میکنید آنها را از شب قبل پخت در اب جوش بریزید تا نرم شوند و حالت نیم پز به خود بگیرند ) لوبیای چشم بلبلی را میتوانید همان موقع پخت بگذارید کمی بپزند و زمانی که نیمه پز شدند آنها را داخل ظرف دیگری بریزید یعنی آبش را جدا کنید .

سبزی قورمه که شامل تره و جعفری میباشد را بشویید اما لازم نیست آنها را ساطوری خورد کنید .کمی سبزی ها را ریز کنید و درون قابلمه تفت دهید .

گوشت های تکه شده را جداگانه با پیاز تفت دهید . سپس سبزی ها را به آن اضافه کنید . بعد از آن لوبیا ها را نیز به مواد اضافه کنید . و ادویه ها (فلفل و زردچوبه ) همچنین آبغوره و آب لیمو  و زعفران دم کرده را روی مواد بریزید و با همدیگر تفت دهید و شعله ی گاز را روی حرارت متوسط تنظیم کنید . بعد از  کمی تفت دادن  رب گوجه فرنگی را نیز به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد کاملا یکدست شوند . 3 لیوان آب جوش روی مواد بریزید و صبر کنید تا خورشت جا بیفتد .زمانی که خورشت تقریبا آماده هست مثلا 10 دقیقه مانده به سرو غذا ، میتوانید تکه های بزرگ گوجه فرنگی را به خورشت خود اضاف کنید و بعد از ان آلوچه ی خشک را هم اضاف کنید . حواستان باشد که الوچه را قبل از انداختن درون خورشت حتما خیس کنید .زمانی که خورشت شما لعاب دار شد و روی آن لایه ای از روغن تشکیل شد ، بدانید که آماده ی سرو میباشد .

مواد لازم برای تهیه قورمه سبزی تبریزی شماره 2 به عبارت زیر است :

دستور پخت :اول پیاز ها را به خوبی در روغن سرخ کنید و بعد تکه های گوشت را به آن اضافه کنید .میتوانید در این دستور گوشت را زیاد تفت دهید و درواقع ان را سرخ کنید .

سبزی هایی که در این دستور استفاده میکنید را بدون روغن تفت دهید اما باید با حرارت ملایم این کار را انجام دهید تا سبزی ها نسوزند . هر چه سبزی روی حرارت ملایم بیشتر تفت داده شود خورشت شما تیره تر و خوشرنگ تر میشود .

لوبیا هایی که پخته و خیس کرده اید را به گوشت اضافه کنید و بعد از آن سبزی ها را نیز اضافه کنید .2 تا 3 عدد لیمو عمانی را بشویید و آن ها را با چاقو یا چنگال سوراخ کنید و به مواد اضافه کنید  و به مقدار 3 لیوان اب جوش  روی مواد بریزید  و آن را روی حرارت ملایم بگذارید .بعد از اینکه گوشت و لوبیا ها پخته شدند مقدار کمی شنبلیله ی خشک یا تازه ، نمک و زعفران را نیز اضافه کنید و باز بگذارید با حرارت ملایم بپزد تا خورشت  شما کاملا جا بیفتد ...

جهت آشنایی با دستور پخت غذاهای دیگر مانند زرشک پلو Zereshk Polo میتوانید به سایت www.epersianfood.com مراجعه کنید.

نظر شما