شناسهٔ خبر: 33493068 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیر کل امور بین الملل مجلس:

اقدام سنجیده ایران در توقف موردی برجام شوک جدی به غربی ها وارد کرد

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه ترافیک رفت و آمدهای دیپلماتیک به تصمیم دقیق، سنجیده و خویشتندارانه پس از تحمل یک سال قول های بدون عمل غربی ها در عمل کردن به توافق برجام برمی گردد، گفت: اقدام سنجیده ایران در توقف موردی برجام شوک جدی به غرب وارد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، «حسین امیرعبداللهیان» شب گذشته (25 خرداد) در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما در تحلیل خود از وضعیت کنونی سیاسی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر در وضعیت حساسی قرار داریم در تحلیل این شرایط گفت: بخشی از آن به رفتار غیر عقلایی کاخ سفید و ترامپ و تیم تندروهای پیرامون او بر می گردد و بخشی هم به رفتار دور از محاسبات همسایگی و در حوزه منطقه غرب آسیا و اقدامات و اظهارنظرهای مقامات کشورهایی مانند عربستان سعودی بر می گردد.

 

مدیر کل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آنچه که موجب شده است ترافیکی از رفت و آمدهای دیپلماتیک را شاهد باشیم بر می گردد به تصمیم دقیق، سنجیده و خویشتندارانه پس از تحمل یک سال قول های بدون عمل غربی ها در عمل کردن به توافق برجام است، گفت: تا یک سال گذشته، غربی ها فکر می کردند ما به برجام پایبند می مانیم و نسبت به مزایای برجام بهره مند نمی شویم و خویشتنداری و به وعده های آن ها توجه می کنیم اما پس از تصمیم درست، دقیق و سنجیده ای که نظام گرفت و شورای عالی امنیت ملی آن را به عنوان مصوبه ابلاغ کرد و در قالب نامه رئیس جمهور و مذاکرات وزیر خارجه، مطرح شده، یک شوک جدی به اروپایی ها و غربی ها وارد کرد.

 

وی با اشاره به اینکه آنها تصور می کردند به قدری ما را در محاصره تحریم ها و فشارهای اقتصادی و سیاسی و جنگ روانی و اقتصادی قرار دادند که جمهوری اسلامی ایران وارد گام های عملی نمی شود، گفت: یکی از نتایج ملموس اتخاذ تصمیمات عقلایی و در عین حال، عملی است که آن ها را وادار به این کرده که واکنش هایی را داشته باشند و تلاش های جدید را آغاز کنند.

 

امیرعبداللهیان درباره رفت و آمدها دیپلماتیک اخیر به کشورمان گفت: کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان در سیاست های تبلیغاتی، رسانه ای و مواضع سیاسی خود با صدای بلند مخالفت خود را با خروج آمریکا از برجام اعلام می کنند اما در سیاست های عملی خود تفاوت فاحشی با رفتار آمریکایی ها ندارند هر چند در حوزه تحریم ها به طور رسمی اعلام نکردند که با آمریکا همراهی می کنیم اما در عمل همان کار را انجام می دهند.

 

مدیرکل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی در تشریح پیام های این رفت و آمدهای دیپلماتیک گفت: از جمله پیام های این رفت و آمدها این است که بر پایبندی به مناسبات دوجانبه و همکاری ها و روابط تاریخی جمهوری اسلامی ایران با خود تاکید می کنند همچنین عمده آن ها مستقیم یا غیر مستقیم حامل پیام هایی از سوی ترامپ و آمریکا هستند.

 

وی ادامه داد: این مسئله به قدری شدید است که حتی فردی مانند محمدبن سلمان هم از کانال هایی از طریق برخی از کشورها و شخصیت های منطقه در انتقال این پیام ها نقش دارد و به ایران توصیه می کند که آمریکایی ها جدی هستند و ایرانی ها بپذیرند و با آمریکایی ها مذاکره کنند تا در منطقه جنگی اتفاق نیفتد.

 

عبداللهیان با اشاره به اینکه برآیند خواستار آمریکایی ها این است که آن ها در این پیام سعی می کنند ترس از جنگ را در مذاکرات، بزرگ کنند، افزود: آنها بر این مسئله تمرکز دارند که اگر جمهوری اسلامی ایران بخواهد در پایان 60 روز گام های بعدی را بردارد به نفع ایران نیست همچنین تنها راه نجات و راه حل ، مذاکره مستقیم با آمریکا و ارتباط تلفنی جمهوری اسلامی ایران با شخص آقای ترامپ است و روی این موضوع مانور می دهند که اگر با آمریکا مذاکره کنند چه مزایای اقتصادی بزرگی شامل حال ایران می شود.

 

مدیرکل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه ایران با جمعیت 80 میلیونی بازار بزرگی است و ترامپ نمی تواند در دراز مدت این تحریم ها و فشار را حفظ کند به گونه ای که آمریکا و متحدان او ضرر نکنند، گفت: بخشی از انجام ندادن تعهدهای اروپا در قالب برجام به نتوانستن آن ها و بخشی هم به نخواستن آنها بر می گردد.

 

عبداللهیان با بیان اینکه اروپایی ها در یکسال گذشته ضمن اینکه سعی کردند روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را متوازن نگه دارند، گفت: آنها در موضوع و تعهدات برجام، تعارض راهبردی در اظهارات و رفتار خود دارند. از یک طرف آن ها به ما می گویند در برجام بمانید و به تعهدات خود پایبند باشید و از طرف دیگر می گویند ما در مقابل آمریکا ضعیف هستیم و نمی توانیم.

 

وی با اشاره به برخی کارشکنی های طرف های برجام در مذاکرات قبلی افزود: ما یک سال به اروپایی ها مهلت دادیم تا تعهدات خود در برجام را اجرا کنند اما رفتار آنها سیاست متعارض بود. اقدام ایران در توقف پله ای مواردی در برجام و دادن مهلت 60 روزه به اروپایی ها، دقیق و سنجیده است و هر قدر تصمیمات ما در چارچوب حکمت و مصلحت نظام عملیاتی شود آن ها از خواب خرگوشی خود بیدار می شوند.

 

مدیرکل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی درباره سفر نخست وزیر ژاپن به ایران نیز گفت: سیاست ترامپ درکاخ سفید در قبال کشورهایی که به نوعی فکر می کنند سیاست آن ها با کاخ سفید زاویه دارد، مبنی بر تهدید، اعمال فشار و وادار کردن طرف مقابل به مذاکره است.

 

وی با بیان اینکه این موضوع را در کره شمالی، ونزوئلا و چین و ایران هم می بینیم و آمریکایی ها در بخش ارسال پیام از لایه ها و سطوح مختلف استفاده می کنند، گفت: روابط دیپلماتیک ما با ژاپن قدمت 90 ساله دارد و مثبت است و اینکه ترامپ از نخست وزیر ژاپن می خواهد که به ایران سفر کند می خواهد از همه کارت های خود استفاده کند و ایران را به پای میز مذاکره بیاوردزیرا برای او برنده شدن در انتخابات 2020 مهم است. ترامپ وقت ندارد و در حال از دست دادن زمان است و می خواهد به دنیا بگوید که من ایرانی ها را به پای میز مذاکره آوردم اما نمی فهمد که با زبان زور و چکش نمی تواند کشور و ملتی مثل ایران را به پای میز مذاکره بیاورد.

 

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه سابقه رفتار امریکا با ملت ایران چه پیش از انقلاب اسلامی چه پس از آن فقط دشمنی بوده است، گفت: در ایران کسی مخالف وجود رابطه طبیعی، توأم با احترام، درک و تأمین منافع متقابل با امریکا نیست اما امریکا همیشه در پی ایجاد رابطه گرگ و میش با ایران بوده است.

 

وی با بیان اینکه امریکایی ها دست و پا می زنند بر ضد جمهوری اسلامی ایران بر اساس حوادث اخیری که برای نفتکش ها روی داده است اجماع جهانی تشکیل دهند، گفت: اینکار مشکلی است و رئیس جمهور امریکا نیز برای این مسأله زمان ندارد زیرا دوره آن رو به پایان است. اتفاقات برای نفتکش ها شرایط منطقه برای صادرات نفت را ناامن کرده است و بر این اساس اتهاماتی بر ضد ایران زده می شود اما مشخص است چه کسی از این اتفاقات استفاده می کند.

 

امیرعبداللهیان با بیان اینکه کسانی که برای نفتکش ها حادثه ایجاد کردند می خواستند نخست وزیر ژاپن با ذهنی مخدوش و ناراحت ایران را ترک کند، افزود: چنان رفتار محترمانه و منطقی با نخست وزیر ژاپن شد که وی با ذهنی آرام و منطقی ایران را ترک کرد.

 

مدیرکل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ذهن های فسیل شده در امریکا مانند جان بولتون فکر می کنند هنوز دهه 70 میلادی است که با عبور یک ناو حکومت یک کشور جنوبی خلیج فارس تغییر کند، خاطرنشان کرد: اکنون ترامپ توانایی ای ندارد که بتواند جنگی را راه بیندازد و اساساً در پی جنگ نیست و فقط می خواهد با تهدید ایران را پای میز مذاکره بیاورد و از ما امتیاز بگیرد./

نظر شما