شناسهٔ خبر: 33491589 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

میلیاردرهای فرانسوی به وعده‌های مالی خود عمل نکردند

مشارکت فعال خیرین آمریکایی در بازسازی نتردام

صاحب‌خبر -

خدیجه علامه‌زاده

به گفته مقامات کلیسا و تجارت؛ با اینکه خیرین میلیاردر فرانسوی به صورت عمومی پرداخت صد‌ها میلیون دلار برای بازسازی کلیسای نوتردام را وعده داده بودند، هنوز یک فرانک هم برای بازیابی این جاذبه ملی پرداخت نشده است.

در مقابل، این شهروندان آمریکایی و فرانسوی بوده‌اند که از طریق موسسات خیریه هزینه نزدیک به 150 کارگر استخدام شده از سوی کلیسا را از پانزدهم آوریل، (26 فروردین ماه)، درست پس از حادثه آتش‌سوزی که منجر به فرو ریختن ستون اصلی کلیسا شد، متقبل شده‌اند. در ماه جاری میلادی اولین پرداخت برای بازسازی به مبلغ چهار میلیون دلار انجام می‌شود.

آندره فینات، مقام ارشد رسانه‌ای در کلیسای نوتردام گفت: خیرین بزرگ هنوز پرداختی نداشته‌اند. آن‌ها می‌خواهند بدانند که دقیقاً پولشان خرج چه چیزی می‌شود و اگر مورد تأییدشان قرار گرفت آن را پرداخت کنند و به فکر پول کارکنان نیستند.

نزدیک به یک میلیارد دلار از سوی ثروتمند‌ان و خانواده‌های قدرتمند برای بازسازی این کلیسا وعده داده شده بود و در ساعت‌های بعد از آتش‌سوزی، این خانواده‌ها تلاش می‌کردند در وعده دادن مبالغ بیشتر، از یکدیگر سبقت بگیرند. 

فرانکویس پینالت آرتمیس، کارخانه مادر کرینگ صاحب برند گوچی و سنت لوران وعده کمک 100 میلیون یورویی را داد و در همین حال پاتریک پویان، مدیرعامل شرکت انرژی توتال گفت که همین مبلغ را از طرف شرکت پرداخت می‌کند. برنارد آرنالت، مدیرعامل غول لاکچری LVMH، صاحب برند لوییس ویتون و دیور نیز وعده کمک 200 میلیون یورویی را همچون موسسه بترنکورت شولر مالک اورآل  دادند.

به گفته فینوت، هنوز هیچ پولی مشاهده نشده و این در حالی است که فرآیند بازسازی در آستانه آغاز و دعوا بر سر قرارداد شروع شده است.

واقعیت این است که کار بر ساعت کلیسا چندین هفته است که آغاز شده و هیچ فرآیند مالی برای پرداخت دستمزد کارگران تدارک دیده نشده و کلیسه وابسته به موسسات خیریه‌ای است که فاز اول بازسازی را آغاز کند.

موسسه دوستداران نوتردام پاریس در سال 2017 بنا شد و مایکل پیکاد، رئیس‌ آن مدعی شد که 90 درصد مبالغ خیریه از سوی خیرین آمریکایی پرداخت می‌شود. او به تازگی از سفر جمع‌آوری منابع از شهر نیویورک آمریکا بازگشته است.

پیکاد گفت: آمریکایی‌ها بسیار در مورد نوتردام بخشنده هستند و این اقدام ما با استقبال بسیاری مواجه شد. شش نفر از 11 عضو هیأت مدیره ما در آمریکا ساکن هستند.

وی گفت اولین چک پرداخت هزینه بازسازی به مبلغ 4.1 میلیون دلار که از سوی این خیرین آمریکایی پرداخت شده، در حال انتقال از سوی موسسه برای آغاز فرآیند بازسازی است.

 

نظر شما