شناسهٔ خبر: 33483136 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پوتین: خروج آمریکا از برجام بر روند عدم گسترش سلاح های هسته‌ای تاثیر منفی دارد

رئیس جمهور روسیه با اشاره به خروج غیر قانونی آمریکا از برجام گفت: تداوم انجام تعهدات تنها راه حل منطقی بوده و روسیه دقیقا چنین رفتاری از خود نشان خواهد داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در نشست اعتماد و تعامل سازی در آسیا (سیکا) گفت: روسیه حامی تشدید تشریک مساعی در جهت شکل گیری یک سیستم مشترک و مبتنی بر به رسمیت شناخته حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد نظیر اعتماد متقابل، حسن همجواری، احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی کشورها می‌باشد.

پوتین تاکید کرد: ثبات در آسیا فقط از طریق حل و فصل بحران ها و اختلافات و مقابله مداوم با تهدیدات تروریستی به دست خواهد آمد به این منظور باید همکاری های برای شناسایی و خنثی کردن گروه های تروریستی و مسدود کردن حمایت های مالی آنها از جمله از طریق قاچاق مواد مخدر تقویت شود.

وی ادامه داد: این موضوع نیز مهم است تا به تروریست ها اجازه دسترسی به سلاح های شیمیایی، بیولوژیکی و سایر سلاح های کشتار جمعی داده نشود.

رئیس جمهور روسیه عنوان کرد: وضعیت فعال سازمان های افراطی در افغانستان  از جمله گروه‌های که از خاورمیانه بیرون رانده شدند، نیز از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرند.

وی بیان کرد: روسیه کمک های همه جانبه برای گفت‌وگو های بین الافغانی انجام می دهد. به این منظور در ماه های فوریه و می سال جاری در «مسکو» 2 دور مذاکرات نمایندگان گروه های بانفوذ سیاسی و اجتماعی افغانستان با طالبان راه اندازی شد.

پوتین ادامه داد: مسکو به عنوان ریاست دوره ای سازمان همکاری های شانگهای تلاش های لازم جهت تحقق «نقشه راه» برای گسترش همکاری با افغانستان در حوزه های اقتصادی و بشردوستانه را انجام خواهد داد.

وی گفت: تامین ثبات بلندمدت در سوریه برای تامین امنیت منطقه ما مهم می باشد. با مشارکت روسیه بخش زیادی از قلمرو سوریه تحت کنترل دولت مشروع این کشور بازگشت و شرایط مطلوب برای صلح ثبات و بازگشت پناهندگان فراهم شد.

پوتین اظهار داشت: هماهنگی تلاش های روسیه، ایران و ترکیه در فرمت «آستانه» نتایج واقعی به بار آورده است، ما با هم به پیشرفت روند مذاکرات بین سوری از جمله تشکیل و راه اندازی کمیته قانون اساسی سوریه کمک می کنیم، مهم است هرچه زودتر اقدام به فراهم کردن زمینه برای اصلاحات سیاسی مورد نیاز سوریه کنیم.

پوتین با بیان اینکه همه از وضعیت موجود پیرامون برجام نگران می باشیم، اظهار داشت: خروج آمریکا از این توافقنامه به طور قابل توجهی اجرای آن را پیچیده کرده بر وضعیت کلی رژیم عدم گسترش سلاح های هسته ای تاثیر منفی به جای گذاشته است.

وی ادامه داد: تداوم انجام تعهدات توسط شرکت کنندگان برجام تنها راه حل منطقی بوده و روسیه دقیقا چنین یک رفتاری از خود نشان خواهد داد.

پوتین با تاکید بر ظرفیت های بالای اقتصادی، مالی، فناوری، منابع انسانی و فکری و... خواستار همکاری و اقدامات مشترک کشورها شد.

رئیس جمهور روسیه در بخش پایان سخنرانی خود به آن اشاره کرد که ضرورت ایجاد هماهنگی میان پروژه های همگرایی در چهارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا، انجمن کشورهای جنوب شرقی، سازمان همکاری های شانگهای و پروژه چنین «یک جاده – یک کمربند» مورد حمایت اعضای سیکا قرار گرفته است که در راستای منافع مشترک همه کشورهاست.

نشست سیکا امروز به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/ح

نظر شما