سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: جشنواره موسیقی فجر به عنوان یکی از میدانهای مهم موسیقایی کشورمان میبایستی بر روی ضریب دادن به موسیقی فاخر و معرفی افراد دغدغهمندی که به دنبال انتشار و انعکاس آثار حوزه موسیقی به داخل و خارج از کشور هستند متمرکز میشد و پس از گذشت چندین سال با طراحی جایزهای تحت عنوان «جایزه باربَد» حرکتی دیر هنگام ولی مفید در جشنواره فجر آغاز شد که به رقابتی شدن و جدیتر شدن این عرصه کمک میکرد.
این جایزه همزمان با برگزاری سی و یکمین دوره جشنواره موسیقی فجر پایه گذاری شد. بر اساس طرح ریزیهای اولیه قرار بود «جایزه باربَد» همانند جایزه سیمرغ جشنواره فیلم فجر، اعتباری برای جشنواره موسیقی و افتخاری برای دریافتکنندگانش باشد.
این جایزه به دلیل نوپا بودن در مقام اجرا با اشکالاتی همراه شد که ریشه در کیفیت متن اساسنامه ابتدایی آن و نیز نحوه شناسایی و معرفی برگزیدگان آن داشت. از همین رو برخی افراد و جریانات با استناد به تخلفات صورت گرفته در زمینه تشخیص، تعیین و اهدای این جایزه به برگزیدگان که در دورههای اول آن صورت گرفت در دورههای بعد با ایجاد پروپاگاندای رسانهای سعی کردند تا آن را از حیز انتفاع ساقط کرده و حذف کنند؛ اتفاقی که در نهایت به خود رنگ واقعیت گرفت. در حالی که اقدامات اصلاحی نوید بخش پختگی بیشتر در مورد این جایزه بود، با ورود وزیر ارشاد به بحث حذف این جایزه، با طرح این موضوع که «به هر حال تعریفی که دوستان دارند این است که فضای غیررقابتی بودن جشنواره باید حفظ شود و بخش رقابتی هم توسط بخش خصوصی انجام شود تا جشنواره موسیقی فجر درگیر فضای رقابتی نشود» حکم منحل شدن این جایزه امضا شد.
حالا با سر دست گرفتن همین استدلال جناب وزیر که «جشنواره موسیقی فجر یک جشنواره غیررقابتی است و جشنواره موسیقی فجر [نباید]درگیر فضای رقابتی شود» از سوی بخش به اصطلاح خصوصی در حوزه موسیقی با راهاندازی جشنوارههایی مانند جشنواره موسیقی «امیر جاهد» باید شاهد بیاثر شدن و به حاشیه رفتن بیشتر جشنواره موسیقی فجر باشیم.
این جایزه همزمان با برگزاری سی و یکمین دوره جشنواره موسیقی فجر پایه گذاری شد. بر اساس طرح ریزیهای اولیه قرار بود «جایزه باربَد» همانند جایزه سیمرغ جشنواره فیلم فجر، اعتباری برای جشنواره موسیقی و افتخاری برای دریافتکنندگانش باشد.
این جایزه به دلیل نوپا بودن در مقام اجرا با اشکالاتی همراه شد که ریشه در کیفیت متن اساسنامه ابتدایی آن و نیز نحوه شناسایی و معرفی برگزیدگان آن داشت. از همین رو برخی افراد و جریانات با استناد به تخلفات صورت گرفته در زمینه تشخیص، تعیین و اهدای این جایزه به برگزیدگان که در دورههای اول آن صورت گرفت در دورههای بعد با ایجاد پروپاگاندای رسانهای سعی کردند تا آن را از حیز انتفاع ساقط کرده و حذف کنند؛ اتفاقی که در نهایت به خود رنگ واقعیت گرفت. در حالی که اقدامات اصلاحی نوید بخش پختگی بیشتر در مورد این جایزه بود، با ورود وزیر ارشاد به بحث حذف این جایزه، با طرح این موضوع که «به هر حال تعریفی که دوستان دارند این است که فضای غیررقابتی بودن جشنواره باید حفظ شود و بخش رقابتی هم توسط بخش خصوصی انجام شود تا جشنواره موسیقی فجر درگیر فضای رقابتی نشود» حکم منحل شدن این جایزه امضا شد.
حالا با سر دست گرفتن همین استدلال جناب وزیر که «جشنواره موسیقی فجر یک جشنواره غیررقابتی است و جشنواره موسیقی فجر [نباید]درگیر فضای رقابتی شود» از سوی بخش به اصطلاح خصوصی در حوزه موسیقی با راهاندازی جشنوارههایی مانند جشنواره موسیقی «امیر جاهد» باید شاهد بیاثر شدن و به حاشیه رفتن بیشتر جشنواره موسیقی فجر باشیم.
نظر شما