نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

احتمال کشف حیات فرازمینی خارج از کره زمین رد می‌شود

با وجود پیشرفت‌های علمی و ساخت تلسکوپ‌های غول پیکر زمینی و رصدخانه‌های فضایی دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند حتی یک نمونه حیات فرازمینی پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند به احتمال زیاد در سیاره‌های TRAPPIST-۱ شانس کمی برای کشف حیات فرازمینی وجود دارد.

مطالعه‌های جدید نشان می‌دهند احتمال یافت حیات فرازمینی درسیاره‌های فراخورشیدی که دانشمندان درسال‌های اخیرآن‌ها را کشف کرده‌اند کم و حداقل است.

در گذشته این فرضیه مطرح شده بود که سیاره‌هایی که درفاصله‌ای مشخص از ستاره خود قرار دارند می‌توانند برای حیات فرازمینی مناسب باشند، منطقه قابل سکونت به فاصله‌ای خاص بین ستاره و سیاره گفته می‌شود که درآن فاصله مشخص به دلیل وجود عنصر‌های شیمیایی ویژه در اتمسفر کره زمین امکان حیات وجود دارد.

کدام سیاره‌ها از لیست سیاره‌های دارای حیات فرازمینی خارج می‌شوند؟

کشف جدید دانشمندان نشان می‌دهند سیاره‌هایی که دارای سطوح بالایی از گاز‌های سمی مانند دی اکسید کربن و مونوکسید کربن دراتمسفرخود هستند با احتمال فراوان از لیست سیاره‌های دارای حیات فرازمینی خارج می‌شود، زیرا سمی بودن این گاز‌ها سبب شکل نگرفتن حیات می‌شود.

به گفته محققان شکل گیری حیات انسان و دیگر جانداران برروی کره زمین بسیارشگفت انگیز است و امکان یافت سیاره‌ای که وضعیتی مشابه کره زمین دراتمسفرخود داشته باشد، بسیارنادر است.

کارشناسان در یک دسته بندی  سیاره های فراخورشیدی  مشهور و برخی از سیاره های منظومه شمسی که در اتمسفر آنها گازهای دی اکسید کربن و مونوکسید کربن وجود دارد را با کره زمین مقایسه کرده اند که درتصویر بالا این دسته بندی مشخص است.

زمین برای رسیدن به وضعیت کنونی خود دوره‌های زمین شناسی فراوانی را درطول میلیارد‌ها سال پشت سرگذاشته است و سیاره‌های دیگر منظومه شمسی و سیاره‌های فراخورشیدی وضعیتی مشابه کره زمین ندارند.

ازجمله سیاره‌های فراخورشیدی مشهور می‌توان به Proxima Centauri و TRAPPIST-۱ اشاره کرد که دانشمندان احتمال می‌دادند حیات فرازمینی درآن وجود داشته باشد، اما مطالعه‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهند وجود میزان فراوان مونوکسید کربن درجو اطراف ستاره این سیاره‌ها احتمال وجود حیات را غیرممکن می‌سازد.

منبع:Space