شناسهٔ خبر: 33456281 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

توصيه‌هايي براي سحرخيزي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - يک مطالعه جديد نشان مي‌دهد افراد شب زنده‌دار مي‌توانند ساعت بدن خود را تنها طي سه هفته تغيير داده و به افرادي سحرخيز تبديل شوند.
به گزارش خبرگزاري آريا از ايسنا، پزشکان مي‌گويند ايجاد تغييراتي در الگوي خواب افرادي که معمولاً دير به خواب مي‌روند، مي‌تواند به طور قابل توجهي منجر به بهبود سلامت آن‌ها شود.
افرادي که در اين مطالعه شرکت داشتند، اعلام کردند زماني که در الگوي خواب خود تغييراتي ايجاد کرده‌اند، احساس تنش و افسردگي کمتري داشته و در طول روز نيز کمتر خواب‌آلوده هستند.
در اين مطالعه از سوي متخصصان سه دانشگاه "بيرمينگهام" و "ساري" در انگليس و "موناش" در استراليا، حدود 22 فرد شب زنده‌دار با ميانگين ساعت خواب 2:30 صبح و ميانگين ساعت بيداري 10:15 صبح شرکت کردند.
افرادي که در اين مطالعه شرکت داشتند براي سه هفته موارد زير را رعايت کردند:
- دو تا سه ساعت زودتر از معمول از خواب برخاسته و پس از بيدار شدن با باز کردن پنجره‌هاي اتاق در معرض نور خورشيد و روشنايي روز قرار بگيرند.
- در اسرع وقت پس از بيداري، صبحانه بخورند.
- فقط صبح‌ها ورزش کنند.
- هر روز سر يک ساعت ثابت ناهار بخورند و پس از ساعت هفت عصر ديگر چيزي نخورند.
- پس از ساعت سه بعدازظهر از مصرف کافئين خودداري کنند.
- پس از ساعت چهار بعدازظهر از چرت زدن اجتناب کنند.
- هر شب دو تا سه ساعت زودتر از معمول به خواب بروند و عصرها ميزان نور را محدود کنند.
- ساعات خواب و بيداري خود را هر روز ثابت نگه دارند.
نتايج به دست آمده از اين مطالعه نشان داد در اين افراد عملکرد شناختي (زمان واکنش) و عملکرد فيزيکي (قدرت گرفتن) در طول صبح افزايش يافته و زمان اوج عملکرد نيز از عصر به بعدازظهر منتقل مي‌شود.
متخصصان اين مطالعه متذکر شده‌اند که داشتن يک الگوي خواب دير وقت فرد را با توجه به استانداردهاي اجتماعي دچار مشکل مي‌کند که اين امر مي‌تواند منجر به طيف وسيعي از پيامدهاي ناگوار از خواب‌آلودگي تا ضعفِ سلامت روان در او شود.
هدف اين مطالعه بررسي تأثير رعايت مواردي ساده در خانه توسط افراد بر حل معضل شب‌زنده‌داري بوده است. نتايج آن نيز نشان داد که رعايت موارد ساده فوق مي‌تواند ساعت خواب و بيداري افراد را بين دو تا سه ساعت زودتر کند.
نکته جالب توجه آن که اين افراد هم‌چنين در سلامت روان خود احساس بهبود داشته و خواب‌آلودگي کمتري را در طول روز احساس مي‌کرده‌اند که نتيجه بسيار مثبتي براي آنها محسوب مي‌شود.
اکنون متخصصان در نظر دارند تا به بررسي اين موضوع بپردازند که الگوهاي خواب چگونه به مغز مرتبط است و ارتباط آن با سلامت رواني چه بوده و آيا اين مداخلات به تغييرات بلند مدت منجر مي‌شود يا خير؟
متخصصان خاطر نشان کرده‌اند افرادي که دير به خواب مي‌روند از سلامت روان ضعيف‌تري برخوردار بوده و اغلب به دليل عدم تناسب برنامه‌هاي کاري و تحصيلي‌شان با الگوهاي خواب‌شان دچار مشکل مي‌شوند.
بنا بر گزارش اسکاي نيوز، متخصصان اظهار داشته‌اند که با شناخت اين تفاوت‌ها و ارائه ابزارهايي براي بهبود نتايج مي‌توان براي دستيابي به بهره‌وري مطلوب‌تر به جامعه‌اي که کمتر تحت فشار است، دست يافت.

نظر شما