شناسهٔ خبر: 33438497 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبرپزشكي

صاحب‌خبر -

 مضرات خاموش کردن پي‌درپي زنگ ساعت هنگام بيداري

شب گذشته، دير به خواب رفته ايد، صبح روز بعد، يک يا دوبار زنگ ساعت زنگي تان را خاموش مي کنيد تا کمي بيشتر بخوابيد، خب اين مشکل بزرگي به نظر نمي رسد، اما چرا خواب مان شکسته مي شود و چطور بايد آن را تثبيت کنيم؟

به گزارش بهداشت نيوز به نقل از تبيان، هنگامي که اين کار، به يک عادت مزمن تبديل مي شود، يعني هر صبح، چنديدن بار ساعت زنگي را خاموش مي کنيد و دوباره چرت مي زنيد، ممکن است باعث ايجاد تغييراتي در بدن تان شويد که البته بزرگ نيستند.هرکسي از اينکه مي تواند دوباره به خواب برگردد، خوشحال مي شود، اين موضوع قابل درک است. اما ممکن است مجبور شويد به ازاي اين راحتي لذت بخش، بهاي زيادي را پرداخت کنيد.ممکن است براي ذهن شما اين زمان دلپذيري باشد، اما به شما خواهيم گفت که اين کار (خاموش کردن مداوم ساعت زنگي و چرت دوباره) تا چه حد به بدن تان ضربه وارد خواهد کرد:

تعادل هورمون هاي بدن تان به هم مي ريزد

هنگامي که شما شروع به بيدارشدن مي کنيد، هورمون خواب شما يعني همان ملاتونين به طور طبيعي شروع به کاهش مي کند و سطح هورمون کورتيزول، شروع به بالا رفتن خواهد کرد. اين باعث مي شود يک آبشار از ديگر مواد شيميايي مانند سروتونين، دوپامين و آدرنالين نيزبه راه بيفتد و سطح اين مواد نيز افزايش يابد. اين فرايند مهم است، زيرا اين هورمون ها باعث انگيزه شما براي بيدار شدن و حرکت مي شوند.

هنگامي که شما 10 يا 11 بار در صبح ساعت زنگي تان را خاموش مي کنيد، مغز شما متوجه اين تغيير نمي شود در نتيجه، بدن شما هورمون ها را به طور معمول آزاد نمي کند، بنابراين بروز احساس تازگي و بيداري در بدن تان با مشکل روبه رو خواهد شد.

اشتباهاتي که بعد از برخاستن از خواب مرتکب مي شويم

با توجه به تحقيقات، خواب و هضم مواد با هم رخ مي دهند و هر دو به ريتم شبانه روزي متکي هستند. هنگامي که شما از خواب بيدار ميشويد، مجموعه اي از انقباضات عضلاني موج مانند که در دستگاه گوارش حرکت مي کنند، شروع مي شود. اين يکي از دلايلي است که شما احتمالا صبح زود از خواب بيدار مي شويد (جهت دفع ).

در احساس گرسنگي تان خللي وارد مي شود

در حالت ايده آل، شما زماني که تا حد لازم گرسنه مي شويد، از خواب بيدار خواهيد شد. مانند آبشار هورموني که از آن حرف زديم، گرلين، هورموني که اشتها را تنظيم مي کند، بايد با بيدار شدن تان، ترشح شود.

تلو تلو مي خوريد

به تعويق انداختن زنگ ساعت زنگي، مزيت خودش را دارد. اگر شما نياز به سه تا پنج دقيقه اضافي براي بيدار شدن خود داريد، اين کار مي تواند مفيد باشد.اما اگر شما سعي در بازگشت به خواب در آن دوره زماني داريد، اين کارتان مي تواند کار کردن در روز را برايتان دشوار کند. معمولا در اين حالت با سطح بالايي از تلو تلو خوردن در طول رو ز مواجه خواهيد شد به اين دليل که بدن شما در حال تلاش براي فهمين آن است که آيا مي شود خواب بيشتري داشته باشد يا اينکه بايد آن آبشار شيميايي که هنگام بيداري آغاز مي شود را به راه بياندازد.

نظر شما