شناسهٔ خبر: 33434070 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

هدف نخست‌وزير ژاپن، ميانجي‌گري بين ايران و آمريکا نيست/هدف اصلي شينزو آبه از سفر به تهران، تضمين امنيت انرژي ژاپن است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا-يک مقام مسئول در دولت ژاپن گفت که هدف شينزو آبه، نخست وزير اين کشور، از سفر به تهران، «در مقطع کنوني، ميانجي‌گري بين ايران و آمريکا نيست».
به گزارش خبرگزاري آريا،يک مقام مسئول در دولت ژاپن گفت که هدف شينزو آبه، نخست وزير اين کشور، از سفر به تهران، «در مقطع کنوني، ميانجي‌گري بين ايران و آمريکا نيست».
 يک مقام مسئول در دولت ژاپن در جلسه اطلاع‌رساني با تعدادي از خبرنگاران در محل سفارت ژاپن در تهران گفت که هدف اصلي نخست وزير ژاپن از سفر به ايران، کمک به «کاهش تنش‌ها در خاورميانه» است. وي عنوان کرد که «نخست‌وزير آبه در مقطع فعلي، تصميمي بر ميانجي‌گري و وساطت بين ايران و آمريکا» ندارد.
اين مقام دولتي در پاسخ به سوال خبرنگار مردم سالاري آنلاين، که آيا دولت ژاپن به‌منظور بهره‌مندي ايران از منافع برجام، قصد دارد با ناديده گرفتن تحريم‌هاي آمريکا، به واردات نفت از ايران ادامه دهد، عنوان کرد: «ژاپن به‌طور کاملاً منسجمي به برجام متعهد است و از توافق هسته‌اي حمايت مي‌کند. تصميم‌گيري در مورد واردات نفت ايران برعهده شرکت‌هاي ژاپني است و از آنجا که اين شرکت‌ها خصوصي هستند، دولت ژاپن تصميم‌گير در اين حوزه نيست و اين شرکت‌هاي ژاپني هستند که در اين مورد تصميم‌گيري و اقدام مي‌کنند».
وي همچنين در مورد برنامه نخست وزير ژاپن در تهران گفت: نخست وزير ژاپن عصر فردا (چهارشنبه 22 خرداد) با حسن روحاني رئيس جمهور ايران ديدار مي‌کند و صبح روز پنج‌شنبه (23 خرداد) نيز با مقام معظم رهبري ديدار خواهد کرد.
اين مقام رسمي دولت ژاپن گفت که سال 2019 سال مهمي براي ديپلماسي ژاپن است چرا که اجلاس گروه 20 نيز امسال در ژاپن برگزار مي‌شود و به احتمال قوي، شينزو آبه نخست وزير ژاپن، در اين اجلاس نيز با دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا، ديدار دوجانبه خواهد داشت. وي گفت احتمال دارد نخست وزير ژاپن در ديداري که در حاشيه نشست گروه 20 که در اواخر ماه جاري ميلادي در اوساکا ژاپن با ترامپ خواهد داشت، موضوع ايران را هم مطرح کند و سران دو کشور ژاپن و آمريکا درباره وضعيت ايران، گفتگو کنند.
وي همچنين به اهميت خاورميانه در امنيت انرژي ژاپن اشاره کرد و گفت: «ايران نقطه کانوني ثبات در منطقه خاورميانه است و اين منطقه اهميت حياتي براي امنيت انرژي ژاپن دارد». وي گفت ايران يکي از قدرت‌هاي بزرگ منطقه است و روابط ديرينه با ژاپن دارد.
اين مقام رسمي در دولت ژاپن يادآور شد که امسال نودمين سالگرد آغاز روابط ديپلماتيک بين ايران و ژاپن است و سفر نخست وزير اين کشور که نخستين سفر در 41 سال گذشته است نشان مي‌دهد که دو کشور تاريخ طولاني از روابط ديپلماتيک دارند و علاقه‌مند هستند که اين روابط را تقويت کنند.
وي گفت در شرايطي که تنش‌ها در منطقه خاورميانه، گاهي افزايش مي‌يابد و گاهي کاهش مي‌يابد، ژاپن با ايران در هر سطحي، همکاري خواهد کرد تا تنش‌ها تخفيف يابند.
 
گزارش جديد ژاپن تايمز از اهداف سفر آبه به تهران
 روزنامه ژاپن تايمز در گزارش جديد يکي از اهداف سفر «شينزو آبه» نخست وزير اين کشور به تهران را تلاش براي کاهش تنش ها در منطقه غرب آسيا دانست.
اين نشريه روز چهارشنبه در مطلبي نوشت: بر خلاف گفته هايي مبني بر اينکه آبه ميانجيگر و حامل پيام است، هدف اصلي او اين است که اجازه ندهد تنش هايي که در خاورميانه شکل گرفته است، بيشتر شود.
"شينزو آبه" نخست وزير ژاپن به منظور ديدار و گفت و گو با مقامات جمهوري اسلامي ايران، صبح امروز چهارشنبه توکيو را به مقصد تهران ترک کرد.
نخست وزير ژاپن پيش از ترک توکيو به مقصد تهران در جمع خبرنگاران اظهار اميدواري کرد که گفت و گو و ديدار با مقامات جمهوري اسلامي ايران به گونه اي باشد که تنش ها در منطقه خاورميانه را کم و يا خنثي کند.
او گفت: نگراني هايي در مورد افزايش تنش ها در خاورميانه وجود دارد، در حالي که اين وضعيت توجه جامعه جهاني را به ضرورت تامين صلح و امنيت منطقه معطوف کرده است ژاپن مي خواهد تا آنجا که ممکن است نقش خود را ايفا کند.
روزنامه ژاپن تايمز با اشاره به اينکه در روزهاي گذشته بيشتر حول اين مساله بحث شده که آبه حامل پيام است، مي افزايد: هدف کاستن از تنش هاست اينکه وضعيت موجودي که باعث تشديد خطر رويارويي شده است، بدتر ازاين نشود.
نشريه از قول يک منبع از وزارت خارجه ژاپن و بدون اشاره به نامش آورده است: ما برنامه اي براي شگفت زده کردن و يا متعجب کردن طرف خاصي نداريم توکيو در کنار هيچ طرفي نايستاده است نخست وزير فقط به دنبال کاستن از تنش هاست او ميان آمريکا و ايران قرار نگرفته است.
اين روزنامه تصريح کرد شايد اظهاراتي از اين دست که آبه يک ميانجيگر است و يا اينکه حامل پيامي از سوي آمريکاست، مي تواند باعث مبالغه در اين سفر شود و نتايج آن را تحت تاثير قرار دهد لذا بايد توجه داشت که چنين موضوعاتي صحت ندارد ژاپن فقط نمي خواهد وضع موجود که با تنش و خطر رويارويي گره خورده است، از اين بدتر شود.
"ياسويوگي ماتسوناگا" از تحليلگران دانشگاه توکيو مي گويد: اگر ايران باعث تشديد تنش ها مي شد آن زمان طبيعي بود که گفته شود براي گفت و گو با مقام هاي ايراني، آبه راهي تهران مي شود در صورتي که امروز مسبب تنش ها آمريکاست که از برجام خارج شده و سپس ايران را تحريم کرده است.
وي تصريح کرد که براي آبه خيلي سخت است بتواند براي برون رفت از اين مشکلات بخصوص براي ايران کاري انجام دهد و يا راهکار اقتصادي خاصي داشته باشد با اين حال ايران به اين سفر بسيار اهميت مي دهد و از آبه به گرمي استقبال مي کند زيرا به هر صورت در سياست خارجي ژاپن، از ايران به عنوان يک کشور مهم ياد مي شود.
گزارش از قول تحليلگران و منابع ديپلمات در ژاپن آورده است که آبه حامل پيامي از سوي آمريکا براي ايران نيست زيرا اين مي تواند به وجه توکيو لطمه بزند نخست وزير مي داند که تنش هايي شکل گرفته است و دو طرف آمريکا و ايران به دنبال جنگ نيستند و مي خواهند از طريق گفت و گوها اين وضعيت تغيير کند و اين باعث مي شود فرصت هايي براي کاستن از تنش ها با رايزني وجود داشته باشد.
روزنامه ژاپني نوشت بسياري تاکيد کرده اند که نخست وزير نبايد به طور يکطرفه ايران را تحت فشار قرار دهد و از تهران بخواهد يکجانبه خويشتندار باشد بلکه بايد به دنبال درخواست از آمريکا براي تصحيح عملکردش باشد اما اگر نمي تواند در اين زمينه کاري انجام دهد بهتر است حد فاصل خود را با آنها مشخص کند و آن سياست و راهبردي را که فکر مي کند مناسب است، انجام دهد.
روزنامه ژاپني: توکيو به دنبال موفقيت سفر آبه به ايران است
 روزنامه ژاپن تايمز در مطلبي نوشت توکيو مي خواهد سفر «شينزو آبه» نخست وزير اين کشور به ايران با موفقيت و با بهترين نتايج به انجام برسد.
اين روزنامه روز سه شنبه در گزارشي خاطر نشان کرد ژاپن مدت ها قبل از اينکه تاريخ اين سفر نهايي و قطعي شود، روابط ايران و آمريکا را رصد کرده است علت هم اين است که تضمين شود سفر آبه به ايران با مطلوبيت کامل انجام خواهد شد.
روزنامه اضافه کرد که شينزو آبه نيز شخصاً با کشورهاي اروپايي در ارتباط است تا اطمينان حاصل کند که برجام به عنوان يک توافق مهم بين المللي مورد حراست قرار خواهد گرفت.
گزارش مي افزايد: دولتمردان ايران در روزهاي اخير بارها گفته اند که اقدامات اروپا در ارتباط با برجام ناکافي بوده است به همين سبب نخست وزير مي خواهد از اين توافق حمايت شده و طرفين به آن پايبندي نشان دهند.
رسانه هاي ژاپن همچنين در گزارش هاي روزهاي گذشته خود سفر آبه به ايران را يک ديدار تاريخي توصيف کرده اند که مي تواند دستاوردهاي شاياني داشته باشد.
گزارش ها حاکي است اين سفر از سوي کشورهاي مختلف دنيا و منطقه خاورميانه مورد توجه قرار گرفته است به هر شکل ژاپن با ايران و ديگر کشورهاي منطقه خاورميانه و خليج فارس روابط نزديکي دارد و از خريداران بزرگ نفت از اين کشورها است و ازديرباز بخشي از نياز نفتي خود را از ايران تامين کرده است.
اين رسانه ها افزوده اند که قرار است آبه در تهران با مقامات جمهوري اسلامي ايران ديدار و گفت و گو کند و بخشي از گفت و گوهاي دو کشور مربوط به روابط تجاري و اقتصادي آنها خواهد بود.

 آبه مي‌خواهد ايران را به مذاکره با آمريکا راضي کند؟ 
به گزارش نيوزويک ژاپن ،نخست وزير ژاپن براي کاهش تنش ها به سوي ايران حرکت کرده است اما به نظر مي رسد ميانجي‌گري در اين شرايط سخت باشد. آبه به چه نتيجه اي دست پيدا کند، مي توان سفر او را موفقيت آميز ناميد؟  او مي‌تواند بر اساس درخواست آمريکايي‌ها ايران به راضي به مذاکره در مثلا حاشيه اجلاس سران گروه 20 کند؟
متين‌دخت والي‌نژاد: امروز  نخست وزير ژاپن براي کاهش تنش هاي ميان آمريکا و ايران  وارد تهران مي‌شود. سفر آبه به ايران، پيشنهادي بود که ترامپ در ماه مي که به ژاپن رفته بود، داد. بر اساس گفته ترامپ «کشوري که بتواند خواسته آمريکا را بگويد ژاپن است!» به نظر مي رسد با نقشي که اين دفعه ژاپن قبول کرده مي خواهد آمريکا را نمک گير کند. به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين،نشريه نيوزويک ژاپن{اينجا} در گزارشي به تحليل اين سفر و اهداف آن پرداخته است.  
آبه چه کار مي تواند انجام دهد؟
در اولين مرحله صحبت هايي در راستاي اينکه «بايد از جنگ اجتناب کرد.» ايران را خوشنود نخواهد کرد و اين صحبت را براي سفر موفقيت آميز نمي توان ارزيابي کرد. از طرفي به دليل اينکه آمريکا يک جانبه از برجام خارج شده، نمي توان به ايران درباره کاهش تنش ها صحبت کرد. تا زماني که به آمريکا هيچي گفته نشود نمي توان به ايران گفت که به توافق هسته اي پايبند باشد. همچنين ژاپن مشارکتي در توافق هسته اي نداشته است. به همين دليل جايگاه ژاپن درحال حاضر فرق مي کند و مانند  وزير خارجه آلمان که چند روز گذشته به ايران سفر کرد نيست.
به نظر مي رسد تنها کاري که ژاپن مي تواند انجام دهد اين است که  تقاضا کند تا در کشوري ثالث اين دو کشور باهم صحبت کنند. به همين ترتيب مي تواند رئيس جمهوري ايران را به اجلاس سران گروه 20  که در پايان ماه ژوئن در اوساکا ژاپن  برگزار مي‌شود دعوت کند و شرايطي را براي صحبت اين دو کشور فراهم کند.
آيا ايران قبول مي کند؟
البته بايد توجه داشت که آيا ايران مذاکره مستقيم با آمريکا و خواهش آبه را قبول مي کند؟ البته منطقي به نظر مي رسد که طرف ايران اعتراض کند و بگويد « درباره چه چيزي صحبت کنيم؟»
ترامپ يک جانبه از توافق هسته اي خارج شد و همچنين تحريم هاي سختي را به اين کشور وارد کرد. از نظر ايران که به آمريکا اعتمادي ندارد، اضافه کردن بندهاي جديد به برجام موضوعي است که قابل مذاکره نيست.
ايران با کره شمالي فرق دارد
تحت فشار قرار دادن کره شمالي  سياست دولت ترامپ براي پشت ميز آوردن اين کشور براي مذاکره بوده است. اما جايگاه ايران با کره شمالي فرق مي کند. کره شمالي براي اينکه  به رسميت شناسايي شود، خود نيز علاقه به همنشيني با آمريکا داشت. اين در حالي است که ايران نمي خواهد آمريکا کشورش را به رسميت بشناسد و همچنين زماني که درباره موضوعي يک بار به توافق رسيدند و آمريکا يک جانبه خارج شده دليلي وجود ندارد که صحبت کنند.
حال بايد توجه داشت اگر آبه نتواند ايران را براي مذاکره با آمريکا  راضي کند، تنش ها پس از اين سفر مي تواند افزايش پيدا کند. ترامپ مي تواند بگويد « ژاپن تلاش کرد اما ايران مذاکره را قبول نکرد.» و با اين جمله کارهاي خود را توجيه کند. به هر حال چه موفق شود چه موفق نشود، احتمال اينکه تنش ها کاهش پيدا کند، کم به نظر مي رسد. 

آبه در تهران به دنبال چيست؟
هدف اصلي شينزو آبه از سفر به تهران، تضمين امنيت انرژي ژاپن است؛ در اين ميان، وي ممکن است پيام‌هايي نيز از طرف دونالد ترامپ داشته باشد و در ادامه به فکر ميانجي‌گري بين ايران و آمريکا هم باشد. با اين حال، در وهله نخست وي بيشتر نگران جريان واردات نفت توسط ژاپن است و به همين دليل به تهران آمده تا اطمينان حاصل کند که تنش‌ها در خاورميانه، بيشتر نخواهد شد.
ژاپن به شدت به واردات نفت از خاورميانه متکي است. اين کشور 88 درصد نفت موردنياز خود را از خاروميانه وارد مي‌کند. در سال گذشته، سهم ايران از صادرات نفت به ژاپن تنها 4 درصد بوده و پس از تحريم‌ها نيز ژاپن، واردات نفت خود از امارات، کويت و عربستان را افزايش داده است. گرچه ژاپن از تحريم‌هايي که آمريکا عليه ايران وضع کرده، متضرر مي‌شود، ولي از گفته‌هاي مقامات ژاپني چنين برمي‌آيد که آن‌ها در مقطع فعلي چندان به فکر واردات نفت از ايران نيستند.
ژاپني‌ها به دنبال آن‌اند که اطمينان حاصل کنند که جريان واردات انرژي‌شان از خاورميانه، همچون گذشته ادامه خواهد يافت. واقعيت فعليِ روابط ژاپن و ايران، کار آبه را سخت کرده است و موفقيت وي در اين تلاش ديپلماتيک‌اش دشوار به‌نظر مي‌رسد. در حالي که ژاپن تمايل چنداني به افزايش روابط اقتصادي و ازسرگيري واردات نفت از ايران ندارد، توکيو هيچ چيزي براي عرضه به تهران نخواهد داشت؛ و زماني که ژاپن چيزي براي عرضه نداشته باشد، بعيد است که بتواند چيزي از تهران به‌دست آورد. با اين وجود، بايد منتظر ماند و ديد که نتيجه سفر آبه به تهران چه مي‌شود.           
 
ابراز اميدواري سفير آمريکا نسبت به موفقيت سفر نخست‌وزير ژاپن به ايران
سفير آمريکا در توکيو روز سه‌شنبه در گفت‌وگويي اختصاصي ژاپن تايمز گفت: اميدوارم نخست وزير آبه گفت‌وگوهاي سازنده‌اي با تهران داشته باشد که منجر به پيشرفت و ترقي شود.
 سفير آمريکا در ژاپن با اشاره به سفر شينزو آبه به تهران، ابراز اميدواري کرد مذاکراتي سازنده با ايران به جريان بيفتد.
ويليام هاگرتي، سفير آمريکا در توکيو روز سه‌شنبه در گفت‌وگويي اختصاصي ژاپن تايمز گفت: اميدوارم نخست وزير آبه گفت‌وگوهاي سازنده‌اي با تهران داشته باشد که منجر به پيشرفت و ترقي شود.
وي افزود: او رابطه ديپلماتيک نابي با رهبران ايران دارد.
سفير آمريکا در ژاپن با طفره رفتن از پاسخ دادن به سوال "آيا شينزو آبه حامل پيامي براي تهران است" گفت: من وارد جزئيات مذاکرات (ميان آبه و ترامپ) نمي‌شوم. به اين مسئله را به خود نخست‌وزير مي‌سپارم.
هاگرتي همچنين افزود: من در دو سالي که در اينجا بودم، توانايي‌هاي ديپلماتيک وي را مشاهده کردم. وي مي‌داند که چگونه مذاکرات را مديريت کند.

نظر شما