شناسهٔ خبر: 33427651 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نخست وزير ژاپن راهي تهران شد/ آبه شينزو هدف سفر خود به ايران را اعلام کرد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- نخست وزير ژاپن قبل از عزيمت به تهران اعلام کرد که مي خواهد از طريق ميانجيگري ميان ايران و آمريکا به صلح و ثبات منطقه کمک کند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، نخست‌وزير ژاپن قبل از عزيمت به ايران در جمع خبرنگاران در فرودگاه تصريح کرد که خواستار مذاکرات منصفانه و صميمانه با مقامات ايراني است.
«آبه شينزو» نخست‌وزير ژاپن امروز (چهارشنبه) براي يک ديدار دو روزه عازم تهران شد و قبل از ترک کشورش تصريح کرد که خواستار مذاکرات منصفانه و صميمانه با مقامات ايراني براي تأمين امنيت ثبات غرب آسيا است.
بنا به گزارش خبرگزاري «کيودو» ژاپن، آبه در جمع خبرنگاران در فرودگاه «هايندا» قبل از عزيمت به تهران گفت:«نگراني‌هايي درباره افزايش تنش‌ها در خاورميانه وجود دارد. در حاليکه اوضاع، توجهات جامعه بين‌الملل را براي صلح و ثبات در منطقه جلب کرده است، ژاپن تمايل دارد تا در حد توان، نقشي را ايفا کند».
وي ادامه داد:« تمايل دارم به منظور کاهش تنش‌ها، تبادل نظر صريحي (با مقامات ايراني) داشته باشم».

آبه شينزو هدف سفر خود به ايران را اعلام کرد
گفت و گوي "شينزو آبه" نخست وزير ژاپن با خبرنگاران در فرودگاه "هاندا" توکيو پيش از سفر به ايران گفت و گو کرد.
«شينزو آبه» نخست وزير ژاپن پيش از ترک توکيو به مقصد تهران در جمع خبرنگاران اظهار اميدواري کرد که گفت و گو و ديدار با مقامات جمهوري اسلامي ايران به گونه اي باشد که تنش ها در منطقه خاورميانه را کم و يا خنثي کند.
خبرگزاري کيودو گزارش کرد "شينزو آبه" صبح روز چهارشنبه (به وقت محلي) در فرودگاه "هاندا" توکيو گفت که مي خواهد از طريق ميانجيگري ميان ايران و آمريکا به صلح و ثبات منطقه کمک کند.
او که به عنوان نخستين رهبر ژاپن بعد از چهار دهه به ايران سفر مي کند قصد دارد از ظرفيت روابط دوستانه و سنتي تهران و توکيو براي کاهش تنش ها در منطقه به ويژه ميان ايران و آمريکا که به بالاترين حد رسيده است استفاده کند.
آبه تاکيد کرد که مي خواهد از طريق "تبادل صريح ديدگاه ها" به کاهش تنش ها در منطقه کمک کند.
برنامه دو روزه سفر "شينزو آبه" به تهران ديدار و گفت و گو با مقامات جمهوري اسلامي ايران از جمله "حسن روحاني" رييس جمهوري اسلامي ايران است "تارو کونو" وزير خارجه ژاپن نيز چند ساعت قبل از ديدار آبه با رييس جمهوري اسلامي ايران، با "محمد جواد ظريف" همتاي ايراني خود ديدار خواهد کرد.
ديدار آبه از تهران که نخستين ديدار يک رهبر ژاپن از ايران بعد از ديدار سال 1978 "تاکئو فوکودا" نخست وزير وقت ژاپن است به دنبال خروج آمريکا از قرارداد هسته اي ايران موسوم به برجام و بازگشت مجدد تحريم ها عليه ايران انجام مي شود، ژاپن عضو برجام نيست اما از اين قرارداد بين المللي حمايت کرده است.
سفر آبه به تهران فرصت خوبي براي ارتقا جايگاه ديپلماتيک ژاپن پيش از برگزاري نشست سران گروه جي 20 که روزهاي 8 و 9 تير امسال در اوزاکا برگزار مي شود، است.
چالش هاي آبه نيز در سفر به ايران چند بعدي است از جمله اينکه او بتواند راه را براي گفت و گو بين ايران و آمريکا به عنوان متحد ديرين خود از طريق کاهش اختلافات ايجاد کند.
مقامات ژاپن مي گويند «آبه نمي تواند يک واسطه باشد، بلکه هدف او از سفر به ايران کاهش تنش ها و افزايش ثبات در خاورميانه به عنوان تامين کننده انرژي اين کشور است».

برنامه‌هاي حضور نخست‌وزير ژاپن در تهران
سفر نخست وزير ژاپن به تهران نخستين سفر مقام عالي اين کشور به ايران محسوب مي‌شود.
او در سفر دو روزه خود در تهران علاوه بر ديدار و گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام حسن روحاني به ديدار حضرت ‌آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب نيز مي‌رود.
مذاکرات مشترک با هيئت ايراني و رئيس‌جمهور و شرکت در کنفرانس مطبوعاتي با رئيس‌جمهوري اسلامي ايران از عمده برنامه‌هاي شينزو آبه در تهران است.
او همچنين در يک برنامه فرهنگي نيز شرکت خواهد کرد.

هدف از سفر آبه ميانجيگري نيست
روز گذشته يک مقام وزارت خارجه ژاپن گفت: هدف از سفر نخست وزير ژاپن، ميانجيگري ميان جمهوري اسلامي ايران و آمريکا نيست
 وي در نشست خبري در سفارت اين کشور در تهران با تبيين برنامه‌هاي سفر شينزو آبه به تهران گفت: نخست وزير ژاپن عصر فردا به همراه تارا کونو، وزير امور خارجه و يئت همراه از طريق فرودگاه مهرآباد با استقبال رسمي وزير امور خارجه ايران وارد تهران مي‌شود و پس از گفتگويي کوتاه با آقاي ظريف براي ديدار با آقاي روحاني به سعدآباد مي‌رود.
اين مقام وزارت امور خارجه ژاپن، ضيافت شام آقاي روحاني به افتخار آقاي شينزو آبه در سعدآباد و برگزاري نشست خبري مشترک مقامات عالي اجرايي دو کشور را از ديگر برنامه‌هاي سفر نخست وزير اين کشور به تهران برشمرد.
وي همچنين گفت: شينزو آبه پنجشنبه با رهبر معظم انقلاب ديدار خواهد کرد.
اين مقام ژاپني افزود: پنج شنبه نيز نشستي خبري با حضور سخنگوي وزارت امور خارجه ژاپن در سفارت اين کشور در تهران برگزار و به پرسش‌هاي خبرنگاران پاسخ داده مي‌شود.
وي در بخش ديگري از اظهاراتش با اشاره به سابقه روابط ديرينه دو کشور گفت: ايران و ژاپن، نودمين سالگرد روابط ديپلماتيک شان را جشن مي‌گيرند و اکنون نخست وزير ژاپن، 41 سال پس از سفر نخست وزير اسبق اين کشور وارد تهران مي‌شود سفري که به تقويت روابط دوستانه و سنتي دو کشور کمک مي‌کند.
اين ديپلمات ژاپني، ديدار‌هاي نخست وزير و وزير امور خارجه ژاپن در تهران را به نمايندگي از تعهد به صلح و ثبات در منطقه غرب آسيا دانست.
وي همچنين جمهوري اسلامي ايران را از پايه‌هاي امنيت در غرب آسيا دانست و تاکيد کرد: ايران از قدرت‌هاي بزرگ در منطقه و داراي دوستي سنتي با ژاپن است و از نظر تامين امنيت انرژي براي توکيو اهميت دارد.
اين مقام وزارت امور خارجه ژاپن همچنين در پاسخ به پرسشي درباره هدف از سفر آبه به تهران گفت: آقاي آبه بر اساس تصميم فردي و با هدف کاستن از تشديد تنش‌ها در منطقه از طريق ديدار با مقامات جمهوري اسلامي ايران به تهران مي‌آيد.
وي با اشاره به سابقه طولاني تجربيات ديپلماتيک نخست وزير ژاپن افزود: اين کشور در روز‌هاي 28 و 29 ژوئن مصادف با هفتم و هشتم تير، ميزبان نشست گروه 20 خواهد بود و کنفرانس بين المللي توکيو درباره توسعه آفريقا نيز اواخر آگوست (شهريور) برگزار مي‌شود.
اين مقام دولت ژاپن در پايان تاکيد کرد: ژاپن همواره از برجام حمايت کرده است و جمهوري اسلامي ايران را رکن اصلي ثبات در منطقه غرب آسيا مي‌داند منطقه‌اي که اهميتي حياتي براي امنيت انرژي ژاپن دارد.

هم آمريکا هم ايران اميدوار به سفر نخست وزير ژاپن
شبکه العالم روز گذشته در تحليلي نوشت:در حالي که ترامپ در سفر اخير خود به ژاپن از شينزو آبه به عنوان شخصيتي دوست و نزديک به رهبري ايران ياد کرد و ابراز اميدواري کرد که ايشان در سفر به ايران بتواند رهبران ايران را به مذاکره با امريکا متقاعد کند اما در همان حال و با توجه به نگاه ايران به سياست هاي خصمانه امريکا، ترديدي جدي داشت که ايران در مواضع قانوني خود کوچکترين نرمشي نشان دهد. سفر دوشنبه وزيرخارجه المان به ايران البته هرگونه ترديد را در ترامپ در اين خصوص از بين برد.
    در مقابل، ايران از سفر ابه به تهران در چارچوب تعميق روابط سياسي و اقتصادي تهران _توکيو استقبال کرد و ميزباني از ابه در اين سفر را حداکثر در چارچوب روابط دو جانبه قرائت کرد. اهميت اين سفر در اين سطح بعد از 41 سال و با عنايت به روابط همواره مثبت ايران و ژاپن در طول سال هاي گذشته دليل اساسي بالا آمدن آن در سرخط خبرهاي رسانه هاي بين المللي و داخلي است.
    بعد از سفر وزير خارجه آلمان به ايران و دريافت پيام صريح جمهوري اسلامي در خصوص آينده تعاملات با آمريکا، همچنان که انتظار مي رفت امروز و در آستانه ورود آبه به ايران سخنگوي وزارت خارجه آمريکا پيش دستانه هشدار داد به هيچ کشوري اجازه نمي دهيم در موارد تحريمي با ايران معامله کند. اين اعلام موضع در کنار تاکيد مجدد بر اينکه آمريکا آماده همچنان مذاکره است يعني آنکه دستگاه سياست خارجي آمريکا پيش از سفر آبه به تهران از آنچه درقالب نتايج اين سفر در سر مي پروراند کاملا نااميد شده است.


نظر شما